۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۳۹۶۳۱
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:

روحانیت نیروی محرکه‌ بسیج نیروها برای حفظ اسلام و نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم رمز پیروزی رزمندگان اسلام بر اهریمن بعثی را ایمان، اعتقاد و نقش دین با هدایت روحانیت دانست و گفت: پیروزی چشمگیر دلاورمردان ایرانی در جنگ تحمیلی، امروز زمینه‌ساز بیداری اسلامی ملت‌ها شده است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد هاشم بطحايي
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت هفته دفاع مقدس به بررسی علت‌های وقوع جنگ تحمیلی و پیشینه آن پرداخت و اظهار داشت: استعمار پیر انگلیس، آمریکای جنایتکار و روسیه مکار که باور نمی‌کردند در ایران انقلابی برپا شود، زمینه این جنگ نابرابر را فراهم کردند.
 
وی با بیان این‌که قرن‌ها ایران به کشوری مستعمره تبدیل شده بود، ملت ایران در ضعف شدیدی به سر می‌برد و حتی ارتش را به یک ارتش بزمی تبدیل کرده بودند، اظهار داشت: شرایط به نحوی رغم خورد که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، صدام بعثی با فکر این‌که سه روزه ایران را تصرف کند به ما حمله کرد.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: با سیمای ضعیف ارتش از یک سو و ترس مردم به واسطه مسأله ارباب و رعیتی در دوران پیش از انقلاب از سوی دیگر، می‌رفت که شرایط ایران به دوران پیش از انقلاب باز گردد، اما این‌طور نشد و پیروزی بی‌نظیری برای نخستین بار در سرزمین ایران روی داد.
 
وی با بیان این‌که در جنگ نابرابر ایران و عراق که باید از آن به جنگ احزاب تعبیر کرد، صدام به عنوان پیشقراول حرکت کرد و به دنبال او تمامی کشورهای غربی، آمریکا و دول عربی خلیج فارس حضور داشتند، گفت: ایران اسلامی که با یک جنگ بین‌المللی طرف بود برای نخستین بار توانست بدون از دست دادن حتی یک وجب از خاکش پیروز شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی رمز پیروزی رزمندگان اسلام بر اهریمن بعثی را ایمان، اعتقاد و نقش دین با هدایت روحانیت دانست و با بیان این‌که پیروزی چشمگیر در جنگ تحمیلی زمینه‌ساز بیداری اسلامی ملت‌ها شده است، تصریح کرد: اعتقاد، ایمان و باور به خدای متعال با رهبری امام خمینی‌(ره) سبب پیروزی چشمگیر بر دشمنان اسلام شد.
 
وی ایمان و باور به خدا را پرورشی دانست و نه آموزشی و با اشاره به نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: روحانیت راستین که نه فکر وکالت در سر داشت و نه فکر وزارت، بلکه تمام هم و غمش به پیروی از امام راحل و نجات مملکت از دست شرابخوارها، یغماگران غربی و آلوده‌های داخلی و تبدیل آن به یک مملکت ولایی بود، این باور را در نسل جوان تقویت کرد.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این‌که روحانیت بذر ایمان، خداپرستی، ارادت به پیامبر اکرم‌(ص) و اهل بیت‌(ع) را در مردم رشد داد و به ثمر نشاند، افزود: نقش اساسی را در هر فعالیتی روحیه ایفا می‌کند و روحانیت نیروی محرکه‌ بسیج نیروها برای حفظ اسلام و نظام اسلامی بود.
 
وی با اشاره به این‌که در دوران دفاع مقدس فرماندهان جنگ مرتب پیغام می‌دادند که به جای ارسال مهمات، روحانی به جبهه‌ها اعزام کنید تا روحیه‌بخش رزمندگان اسلام باشند، گفت: جنگ ایران و عراق نبرد حق علیه باطل بود و مهم‌ترین عنصر این نبرد روحیه است؛ پنجاه درصد موفقت جنگ به واسطه تلاش و نقش روحانیت بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با بیان این‌که روحانیت در دوران دفاع مقدس نقش خود را به بهترین شکل ایفا کرد، اما در دوران کنونی و با تهاجم فرهنگی دشمن این نقش کم‌رنگ شده است، ابراز داشت: متأسفانه در دوران کنونی معاد رنگ باخته و حتی روحانیت آن رسالتی را که برایش قیام کرد، زندان رفت، تبعید و شکنجه شد، به فراموشی سپرده است.
 
وی با بیان این‌که ملت هزینه اسلام را بسیار داده و شهدا نمونه این هزینه‌کرد است، به اختلاس بزرگ اشاره و تصریح کرد: هیچ‌کس انتظار نداشت وضع فرهنگی کشور این‌گونه شود؛ مسؤولان در بداخلاقی مردم نقش داشته‌اند و روحانیت در این میان به وظیفه اصلی خود عمل نکرده است. /920/ت302/ع
ارسال نظرات