۰۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۳۹۶۸۴
مبلغ و پژوهشگر حوزوی:

هیچ نهادی نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس را تبیین نکرده است

خبرگزاری رسا ـ روحانی رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: روحانیانی را می‌شناسم که پدران شهید، مفقودالاثر و یا آزاده هستند، در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر می‌شدند و فرزندان خود را نیز که طلبه‌ بودند روانه سرزمین شقایق‌ها می‌کردند؛ اما متأسفانه این امر در هیچ رسانه‌ای مطرح نشد و با گذشت بیست و سه سال از جنگ تحمیلی، هیچ نهادی به تبیین این موضوع نپرداخت.
با عالمان رزمنده، از درس تا رزم (6)
 حجت‌الاسلام حسن راستی کاشانی از مبلغان و پژوهشگران حوزه و رزمندگان دوران دفاع مقدس که در عملیات‌های مختلف در کنار دیگر رزمندگان حضور داشته است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آیه «الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»، به تشریح نقش روحانیت در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل پرداخت و از عدم اهتمام مسؤولان به تبیین این نقش انتقاد کرد.
 
وی با بیان این‌که روحانیت نقش خود را به درستی در جبهه‌ها ایفا کرد، اما این نقش برای بسیاری از افراد جامعه به درستی تبیین نشد، افزود: روحانیت قبل و بعد از انقلاب در سختی‌ها، مشکلات، دفاع، شهادت و مجروحیت‌ها در کنار مردم و در دوران دفاع مقدس و در خط مقدم جبهه روحیه‌بخش رزمندگان بود.
 
این روحانی رزمنده با بیان این‌که همواره تأثیر گفتار با عمل چند برابر می‌شود و روحانیت عامل به گفتار خود بود، یکی از مؤلفه‌های موفقیت روحانیت را حضور در خط مقدم جبهه عنوان و اظهار کرد: اعتقاد روحانیت به جنگ، شهادت و ایثارگری برگرفته از آیات قرآن و روایات معصومین‌(ع) بود و مردم را نیز در مسیر این اعتقاد قرار ‌داد.
 
وی ادامه داد: رزمندگان اسلام در مسیری قرار گرفته بودند که جلودار این مسیر یک روحانی برجسته و نورانی با نام امام خمینی‌(ره) بود؛ از این‌رو شبهات فراوانی از سوی دشمن درباره جنگ مطرح می‌شد و روحانیت می‌بایست با حضور خود در خط مقدم جبهه، سختی‌های بسیاری را برای حفظ اسلام تحمل می‌کرد.
 
حجت‌الاسلام راستی کاشانی با بیان این‌که ملاک حرکت در صحنه‌های مختلف جنگ ولی فقیه بود و در کنار آن، مرجعیت قرار داشت، گریه و توسل بر اهل بیت‌(ع) را از دیگر مؤلفه‌های موفقیت روحانیت دفاع مقدس دانست و گفت: امام راحل شهادت را اینگونه ترسیم کردند که هرچه داریم از سیدالشهدا‌(ع) و گریه برای سیدالشهدا‌(ع) داریم؛ گریه به معنای ضعف نیست، بلکه آرامش و تزکیه جسم انسان است.
 
این جانباز روحانی که بیش از 60 نفر از دوستان طلبه و معمم خود را در خطوط مقدم جبهه از دست داده است با بیان این‌که امام راحل به عنوان رهبر نظام اسلامی نخستین شهید را تقدیم انقلاب کرد، اظهار داشت: براساس گزارش‌ها و آمار ارایه شده، بالاترین آمار شهادت به روحانیت تعلق دارد.
 
وی افزود: روحانیانی را می‌شناسم که پدران شهید، مفقودالاثر و یا آزاده هستند، در جبهه‌های حق علیه باطل حاضر می‌شدند و فرزندان خود را نیز که طلبه‌ بودند روانه سرزمین شقایق‌ها می‌کردند؛ اما متأسفانه این امر در هیچ رسانه‌ای مطرح نشد و با گذشت بیست و سه سال از جنگ تحمیلی، هیچ نهادی به تبیین این موضوع نپرداخت.
 
حجت‌الاسلام راستی کاشانی با بیان این‌که جانبازان از ارزش‌های دفاع مقدس هستند و باید حفظ شوند، گفت: جانبازانی هستند که غربیانه در خانه‌های خود لحظات آخر عمر را سپری می‌کنند، کسی از آنها سرکشی نمی‌کند، می‌سوزند و می‌سازند و گاهی شاید نشود برخی مطالب را رسانه‌ای کرد، اما به خاطر حفظ ارزش‌های نظام و تقویت آن سکوت کرده‌اند.
 
وی پاسداشت مقام رزمندگان اسلام را در طول یک هفته مناسب ندانست و با بیان این‌که هفته دفاع مقدس در طول سال مقدس است و باید همواره این ارزش‌ها و ایثارگری‌ها ترویج شود، ابراز داشت: نقش روحانیت در جبهه بسیار بالا بود و در ترویج معنویت روحی، ‌علمی و عملی نقش بسزایی داشت.
 
این محقق و پژوهشگر حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن، گفت: در مسیر انقلاب سختی‌های بسیاری وجود دارد و متأسفانه کسانی هستند که در لباس‌های غیر روحانیت دچار اشتباه‌ و خطایی می‌شوند و به اسم روحانیت تمام می‌شود؛ روحانیان هرگز نباید از این برخوردها سرد شوند.
 
وی با بیان این‌که لباس روحانیت لباس خدمت‌گزاری و شاگردی امام صادق‌(ع) است، خاطرنشان کرد: روحانیان دفاع مقدس صادق بودند و امروز کسانی که صادق هستند و صادقانه در مسیر ارزش‌های انقلاب حرکت می‌کنند و پیرو رهبر معظم انقلاب هستند، موفق خواهند بود.
 
حجت‌الاسلام راستی کاشانی در ادامه با اشاره به این‌که برخی جنگ را کم رنگ جلوه می‌دهند و این ظلم به جبهه و جنگ است، گفت: درست است که شرایط کنونی با شرایط دوران دفاع مقدس قابل مقایسه نیست، اما باید بدانیم که هرچه در سختی باشیم وظیفه ما نیز برای دفاع از ارزش‌ها سخت‌تر می‌شود.
 
وی با بیان این‌که اگر بگوییم امروز از دوران دفاع مقدس مهم‌تر است، جبهه و ایثارگری رزمندگان را کم‌رنگ کرده‌ایم، ادامه داد: اگرچه امروز به واسطه تهاجم فرهنگی دشمن از اهمیت خاصی برخوردار است و دشمن تلاش می‌کند از طریق گسترش فساد و نقض ارزش‌ها، نظام را به زانو درآورد، اما همچنان با دفاع از ارزش‌های انقلاب در برابر هر توطئه‌ای ایستاده‌ایم. /919/د102/ن
ارسال نظرات