۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۱۳۹۷۷۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خطاب به طلاب:

تفسیر آیات قرآن را به زبان ساده برای مردم بگویید

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: آنچه که باید مورد توجه روحانیان و مبلّغان باشد این است که قرآن را باید روان و با زبان ساده برای مردم تفسیر کرد، نه اینکه اقوال متخلف در تفسیر را با بیان سنگین برای مردم بیان کرد.
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز عصر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید موسسه آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن(ع) تهران با اشاره به انواع کتاب­های تفسیر قرآن ابراز داشت: برخی کتب تفسیری مانند مجمع البیان، اقوال مختلف تفسیری را بیان می­کند و برخی دیگر بیشتر به ادبیات قرآن پرداخته­اند ولی آنچه که باید مورد توجه روحانیان و مبلّغان باشد این است که قرآن را باید روان و با زبان ساده برای مردم تفسیر کرد، نه این که اقوال متخلف در تفسیر را با بیان سنگین برای مردم بیان کرد.

وی در ادامه افزود: روحانیان و مبلّغان در بیان تفسیر قرآن برای مردم، باید از آیات کاربردی برای درمان درد مردم استفاده کنند و بدانند در مکان­های متخلف سخنرانی برای مخاطب خود از چه آیاتی استفاده کنند.

رییس ستاد اقامه نماز، با اشاره به توهین دشمنان اسلام به پیامبر(ص) در بررسی برتری پیامبراسلام(ص) بر دیگر پیامبران در قرآن اظهار داشت: تعابیری در قرآن در وصف پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که برای دیگر پیامبران الهی این تعابیر وجود ندارد، مانند این که در قرآن هیچ عضوی از اعضای بدن پیامبران الهی در قرآن نیامده است ولی عضو عضو بدن پیامبر اسلام(ص) در قرآن آمده است مانند: عنقک و یدک و... و یا این که خدا به جان هیچ پیامبری قسم نخورده است ولی به جان پیامبر اسلام(ص) قسم خورده است.

وی در ادامه افزود: قرآن هیچ پیامبری را با لقب مورد خطاب قرار نداده است ولی پیامبر اسلام(ص) را با لقب مورد خطاب قرار داده است و خداوند در قرآن به هیچ پیغمبری نمی­گوید که «به خاطر رضایت تو» این کار را انجام دادم، ولی خطاب به پیامبر خاتم(ص) می­گوید که به خاطر تو قبله را تغییر دادم و تعبیر «ترضاها» را به کار برده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با برشمردن وظایف مسلمانان در قرآن نسبت به پیامبر(ص) تصریح کرد: ایمان داشتن، یاری کردن، دفاع کردن، احترام کردن، صلوات فرستادن، توسل پیدا کردن، تبعیت کردن و ولایت پذیری از جمله وظایفی است که قرآن برای مسلمانان نسبت به پیامبر(ص) برشمرده است.

مفسّر قرآن کریم در توصیه به طلاب ابراز داشت: طلاب عزیز گاهی اوقات نماز شب بخوانند و نافله صبح و شب را فراموش نکنند، ورزش کنند ولی ورزش را تماشا نکنند چرا که وقت آنها مهمتر از نگاه به ورزش است، در صله رحم صرفه جویی کنند و نگاه به تیتر روزنامه و اخبار کافی است مگر این که خبر مهمی باشد که آن را مطالعه کنند.

وی در پایان خطاب به طلاب افزود: برای خدا درس بخوانید و بدانید که عزت و ذلت دست خداست و در هر موضوعی، از خدا بخواهید هر کجا که خودش صلاح می­داند، همان را برای شما مقرر کند و در زندگی خود، قدم قدم به قرآن تکیه کنید./958/پ202/ص

ارسال نظرات