۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۳۹۷۸۳
سرپرست حجاج ایرانی:

نباید با منتقد برخورد کرد/از انتقاد سازنده استقبال می کنیم

خبرگزاری رسا ـ سرپرست حجاج ایرانی، استقبال از انتقاد سازنده را امری مهم توصیف کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات ممکن است عده ای به کارهای ما انتقاد داشته باشند واگر این انتقاد بجا باشد، باید از آن استقبال کرد از انتقاد نباید هراسید و با شخص انتقاد کننده نیز نباید برخورد کرد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسگر

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش «بیعت خدمت» با حضور سرپرست حجاج ایرانی و  ریاست سازمان حج و زیارت در سالن همایش های سازمان حج و زیارت برگزار شد.

 

 در این همایش که جمعی از اعضای ستادهای مکه و مدینه، ذابحان و عوامل آشپزخانه ها برای حج 91 حضور داشتند، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج  ایرانی ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه (س)، خدمت به ضیوف الرحمن را لطف و عنایت الهی دانسته و اظهار داشت:  امید است که خداوند تبارک و تعالی به همه ما این توفیق را عنایت کند که بتوانیم از این موهبت الهی بهره بگیریم.

 

وی شرایط منطقه و جهان اسلام را شرایطی ویژه و حساس توصیف کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی سیاست و برنامه های ما همچون سالهای گذشته این است که حج را با شکوه ، آرام و متین برگزار کنیم و از هر گونه تنشی در حج  بایدخود داری شود تا مردم بتوانند از برکات این سفر معنوی و الهی هرچه بیشتر استفاده کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در ادامه به مساله اهانت به ساحت پیامبر مکرم اسلام توسط انتشار  فیلمی موهن اشاره کرد و افزود : نمایش چنین فیلمی احساسات مسلمانان جهان را جریحه دار کرد ولی متاسفانه غرب چنین اعمالی را با مساله آزادی بیان خلط نموده و هنوز هم حاضر به معذرت خواهی از مسلمانان نیست.

 

وی بار دیگر بر حفظ وحدت و یکپارچگی امت اسلام تاکید و تصریح  کرد: به طور قطع شعار ما در حج همواره شعار وحدت بوده است و شعار امسال نیز" حج ، عزت ، همبستگی و مسئولیت اسلامی" است . امیدواریم بتوانیم در تحقق مفاهیم این شعار موفق عمل نموده  و گام های بزرگی را برداریم.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ، جایگاه حج در اسلام را بسیار رفیع دانست  و در این باره به روایتی از امیر المومنین علی (ع) استناد کرد که می فرماید :" لاتترکوا حج بیت ربکم فتهلکوا  "حج خانه پروردگار خود را ترک نکنید که اگر این کار را کردید هلاک می شوید".

 

وی ارزش خدمتگزاری به ضیوف الرحمن را نعمتی بزرگ از جانب خدا دانست ودر این باره به روایتی از امام سجاد (ع) استناد کرد که می فرماید: "پروردگارا بر من منت گذار و تتمه عمر مرا در حج و عمره قرار بده ".

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه نکات مهمی را در باره نحوه مدیریت امور در ایام حج تبیین کرد.
 
 اخلاص در عمل

وی یکی از نکات مهم در خدمت به ضیوف الرحمن را کار کردن برای خدا دانست و اظهار داشت: اولین نکته ای که بر ان تاکید بسیاری وجود دارد بحث اخلاص در عمل است . کار را باید برای خدا انجام داد. بدانید که با خدا معامله می کنید .هرچه اخلاص بیشتر باشد ،موفقیت و دستاورد های سفر شما بیشتر خواهد بود.

 

اکرام مهمانان خانه خدا

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت زائران خانه خدا را مهمانان خدا دانست که در نزد پروردگار متعال دارای قرب و ارزش بسیاری هستندو در این زمینه اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی نسبت به مهمانانش احترام فراوانی قائل است و اکرام مهمانان خدا یعنی خدمت به خداوند.پس در این راه  نباید از رفتار دیگران دلگیر شد و  و لازم است در هر حالی آرامش خود را حفظ کنید.

 

با اخلاق اسلامی با ضیوف الرحمن برخورد کنید

 

وی رعایت اخلاق اسلامی در سفر معنوی حج را یکی از نکات مهم مدیریتی دانست و در این باره به روایتی از امام باقر(ع) استناد کرد که می فرماید : اگر سه خصلت را نداشته باشید خداوند در این سفر به شما عنایت نخواهد کرد.این سه خصلت عبارتند از : "تقواو پرهیزگاری "، " صبر و بردباری" و " پرهیز از خشم و خوشرفتاری با همسفران".

 

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه افزود: تقوای خدمتگزاران یعنی این که شخص به وظایفی که به او در این سفر محول شده است، عمل نماید و صبور بودن برای خدمتگزاران ضیوف الرحمن یک اصل اساسی است تا بتوانند در شرایط مختلف، مسائل را مدیریت کند.

 

پرهیز از کبر و غرور در انجام کارها

 

وی آفت کار اجرایی را کبر و غرور دانسته و اظهار داشت: باید دانست که با  کبر و خود بزرگ بینی کارها  درست انجام نخواهد شد و تنها در سایه رفق و مدارا بایکدیگر است که می توان به موفقیت دست یافت.

 

مدارا با دیگران و داشتن سعه صدر

 

زائرانی که به حج می آیند دارای خواسته های گوناگونی هستند و باید به انها توجه کرد و هر میزان از انها قابل انجام است آنها را انجام داد و مواردی راکه قابل انجام نیست  با برخورد مناسب عذر خواهی کرده  سپس  مورد بررسی کارکنان قرار داد و به هر حال باید به نحوی کار کرد تا رضایت مردم جلب شود.البته رضایت همه افراد را نمی توان جلب کرد ولی باید بشکلی کار کرد که رضایت اکثریت افراد جلب شود.

 

برنامه ریزی و نظم در کارها

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت : تجربه نشان داده است اگر در کارها نظم داشته باشیم، موفق عمل خواهیم کرد. هر کاری را باید در موقع و زمان خاص خود انجام داد تا دچار بی نظمی و آشفتگی در کارها نشویم و در این راه می توان از دیگران هم کمک گرفت.

 

پرهیز از لجاجت در کارها

 

وی افزود:  یکی دیگر از نکاتی که در کارهای مدیریتی و اجرایی باید از ان پرهیز شود " لجاجت "است که یکی از آفت های در کارهای  بزرگمدیریتی می باشد.

رعایت  اصل شایسته سالاری

 

سرپرست حجاج ایرانی، توجه به اصل شایسته سالاری را یکی از مهم ترین فاکتورها جهت ارتقای سطح خدمات دهی به زائران عنوان کرده و اظهار داشت: من همواره به  معاونین و مدیران بعثه تاکید کرده ام که از افراد شایسته و مناسب برای انجام کار ها استفاده شود تا در موسم حج بتوانیم موفق تر عمل کنیم. انتخاب نیروهای لایق و شایسته رمز موفقیت ما است. از این رو در روایت امده است آفت الاعمال عجز العمال : آفت کار ها این است که کسانی که برای انجام ان در نظر گرفته شده اند ناتوان باشند.

 

وی تاکید کرد: اساسا در مجموعه کارهای مربوط به سازمان و بعثه ما باید وحدت و همدلیمان را حفظ کنیم. بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت  همچون دو بال یک پرنده هستند که خلل در امور هر کدام دیگری را نیز متاثر خواهد ساخت. امید است با همکاری و صمیمیتی که میان همه عوامل حج وجود دارد حج امسال حجی موفق و پربار و با کمترین مشکل باشد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت استقبال از انتقاد سازنده را امری مهم توصیف کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات ممکن است عده ای به کارهای ما انتقاد داشته باشند واگر این انتقاد بجا  باشد، باید از آن استقبال کرد از انتقاد نباید هراسید و با شخص انتقاد کننده  نیز نباید برخورد کرد./917/د102/ن

ارسال نظرات