۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۳۹۸۸۶
عضو کمیسیون بهداشت و درمان:

طرح پزشک خانواده گامی مهم در جهت ارتقای سلامت در نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون بهداشت و درمان طرح پزشک خانواده را گامی در جهت ارتقای سلامت در نظام اسلامی دانست و گفت: با اجرای صحیح این طرح پرداخت‌ها منطبق با عمل کرد پزشکان خواهد شد و از طرف دیگر در هزینه‌های دارویی صرفه‌جویی می شود.
طرح پزشک خانواده گامی مهم در جهت ارتقای سلامت در نظام اسلامی است

شهلا میر گلوی بیات،‌ نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به طرح پزشک خانواده، این طرح را بسیار خوب و جامع دانست و گفت: برای اجرا باید زیر ساخت‌های این طرح آماده شود تا هزینه‌ای به مملکت تحمیل نشود و همچنین به گونه‌ای نباشد که در مسیر اجرا با مشکلاتی مواجه شده و سرعت آن کند یا متوقف شود زیرا در این صورت به کلیت طرح آسیب وارد خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره مزایای این طرح اظهار داشت: با اجرای صحیح این طرح پرداخت‌ها منطبق با عملکرد پزشکان خواهد شد و از طرف دیگر در هزینه‌های دارویی صرفه‌جویی ‌شده و مراجعه‌های بی حد و حساب و غیر لازم به متخصصین کاهش می‌یابد، همچنین تکلیف بیماران در مراجعه به پزشک معالج و معاینه روشن می‌شود، به خصوص بیمارانی که دارای امراض خاص مثل فشار خون و سایر بیماری‌های مشابه هستند.  

وی افزود: چنانچه این بیماران در سیر درمان با مشکلی مواجه شوند، به متخصصین مربوطه ارجاع داده و پیگیری مراحل درمان آنها توسط پرونده الکترونیکی در هر نقطه‌ای از کشور که باشند انجام می‌شود و هر یک از پزشکان سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به این پرونده نسبت به سوابق بیماری او اطلاعات لازم را کسب کند.  

نماینده مردم ساوه و زرندیه با بیان این که این طرح در سطح یک به خوب بررسی شده اما سطح 2 که مربوط به متخصصان می‌شود در مرحله مطلوبی قرار ندارد، تصریح کرد: به منظور کارشناسی بیشتر کمیسیون بهداشت در حال بررسی و تلاش است تا با حداقل هزینه و بهترین وجه رسیدگی شود.

وی با اشاره به این که یکی از نقاط ضعف مطرح شده در این طرح نبود تطبیق است به این معنا که برای بانوان پزشک خانم و برای آقایان پزشک مرد استفاده شود، بیان داشت: اینگونه نیست که هر خانواده ملزم باشد تنها یک پزشک انتخاب کند بلکه تعداد معلومی پزشک معرفی می‌شوند تا از بین آنها انتخاب صورت گیرد، یعنی اعضای یک خانواده می‌توانند به صورت جداگانه پزشک خانم یا آقا انتخاب کنند و الزامی در انتخاب پزشک غیر همجنس وجود ندارد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خوشبختانه هم اکنون پزشکان آقا و خانم موجود، تعدادی برابر دارند و تعداد پزشکان آقا ارجحیت بر پزشکان خانم ندارد.

میرگلوی بیات در پایان با بیان این که مدت در نظر گرفته شده برای این اجرای این طرح، پنج ساله است گفت: اگر با کارشناسی و بحث‌های تخصصی به صورت مرحله به مرحله اجرا شود موفقیت بیشتر و آسیب کمتر خواهد داشت و امیدوارم با آماده شدن کلیه زیر ساخت‌ها و در نظر گرفتن کلیه مسائل تخصصی عملی شود و همچنین باید گفت کمیسیون بهداشت و درمان کاملا از اجرایی شدن این طرح حمایت می‌کند./908/ ت302/ج

ارسال نظرات