۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۴۰۱۸۴
در مشهد صورت می‌گیرد؛

تبیین جایگاه فقه سیاسی در بیداری اسلامی

خبرگزاری رسا ـ نشست جایگاه فقه سیاسی در بیداری اسلامی از سوی واحد نشست های مدرسه علمیه عالی نواب برگزار خواهد شد.
نواب
حجت الاسلام علیزاده، مسؤول واحد نشست های مدرسه علمیه عالی نواب، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: امام خمینی‌(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تبیین جایگاه فقه حکومتی می​فرمایند «اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفی کرده‌اند. سیاست مدرن از اسلام سرچشمه می گیرد، این معنا را اگر کسی بگوید که اسلام به زندگی چه کار دارد این جنگ با اسلام است. این نشناختن اسلام است».
 
وی در خصوص اهمیت تبیین فقه سیاسی، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی که از داعیه داران حوزه فقه حکومتی هستند بر مراتب ضرورت فقه سیاسی همواره تأکید کرده اند؛ بنابراین فقیه باید از نظر طهارت تا دیانت ناظر به اداره یک کشور، جامعه و نظام باشد.
 
مسؤول واحد نشست‌های مدرسه علمیه عالی نواب تصریح کرد: در فقه سیاسی باید به مباحثی همچون جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، احوال شخصیه شرعی، امامت و خلافت، نصب و عزل، امرا و قضاوت، مأموران جمع آوری وجوهات شرعی و مؤلفة قلوبهم، تبلیغ و دعوت به اسلام، امام جمعه و جماعات و خطبه و مراسم عید، صلح و قراردادها، تولی و تبری، همکاری با حاکمان و ... که به نوعی با حکومت و خلافت سرو کاردارند، پرداخت.
 
وی با بیان این که نسبت به فقه سیاسی می​توان گفت که اکثر مسائل زندگی بشر می​تواند در حوزه فقه سیاسی و حکومتی مطرح می​شود، افزود: این مسائل عبارتند از قاعد نفی سبیل، تساوی حقوق مردم، حقوق حاکمان، حقوق بشر وبین الملل، آزادی ودموکراسی، احزاب وگروه‌ها و مطبوعات ورسانه های عمومی.
 
حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اهداف فقه سیاسی، به تبیین برخی از این اهداف پرداخت و گفت: برخی از این اهداف شامل «پیشرفت درکشف و تبیین قواعد فقه سیاسی وکاربردی کردن احکام آن»، «جلوگیری از رکود و سستی حکومت اسلامی در بازیابی حکم شرعی در موضوعات جدید»، «دست یابی سریع و آسان مکلف درتمام موضوعات به حکم شرعی»، «عدالت اسلامی در اجتماع و توزیع عادلانه امکانات عمومی»، «تأمین امنیت عمومی درهمه زمینه»، «رشد و توسعه اجتماعی درجامعه» و «اجرای حدود واحکام الهی درکنار سایر قوانین موضوعه» می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: حقیقت امر آن است که با تبیین فقه سیاسی وجایگاه آن در جامعه اسلامی زمینه ایجاد بیداری اسلامی در جوامع اسلامی پدید خواهد آمد و این موضوع زمینه ای برای برگزاری نشستی در این زمینه با حضور اندیشوران حوزه و دانشگاه شد.
 
مسؤول واحد نشست های مدرسه علمیه عالی نواب ادامه داد: این نشست با حضور حجت اسلام والمسلمین جواد مروی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم پنج شنبه ششم مهرماه جاری ساعت 10 صبح در سالن کنفرانس های مدرسه عالی نواب برگزار می شود./968/پ202/س
ارسال نظرات