۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۴۰۲۰۲
سخنران حرم مطهر رضوی:

ولایت شرط قبولی توحید و نبوت است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به حدیث «سلسلة الذهب» اظهار داشت: امام رضا(ع) در این حدیث شرط قبولی توحید و نبوت را ولایت مطرح کردند.
حرم رضوي، امام رضا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسلامی فر، سخنران حرم مطهر رضوی، ظهر امروز در جمع هزاران نفر از زائران حرم حضرت رضا(ع) در رواق امام خمینی حرم رضوی گفت: بعد از امام کاظم(ع) برخی از شیعیان به جهت مقاصد دنیایی و مادی، امامت امام رضا(ع) را نپذیرفتند که به واقفیه معروف هستند؛ از این رو یکی از فعالیت های مهم حضرت رضا(ع) این بود که مردمی را که منحرف شده بودند را به دامن اهل بیت(ع) و مکتب حقه برگردانند، بدین جهت ایشان جلسه های متعدد مناظره و بحث را در برخی از شهرها تشکیل دادند.
 
وی افزود: امام رضا(ع) در دوران ده ساله امامت شان که همزمان با حکومت هارون الرشید بود یکی از وظایف بزرگشان تثبیت شیعیان بر مسأله امامت و حفظ شیعیان از انحراف و پاسخگویی به سؤالات مردم بود.
 
حجت الاسلام اسلامی فر با بیان این که این امام همام از فرصت هجرت به ایران استفاده مناسبی کردند، ابراز داشت: حضرت رضا(ع) در حقیقت از همه موقعیت ها و زمان ها به نفع امامت، ولایت و جایگاه شیعه استفاده و بهره بردند، به گونه ای که مأمون عباسی دیگر تحمل حضرت رضا(ع) را نداشت و آن حضرت را به شهادت رساند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که حضرت رضا(ع) به نوعی با مأمون عباسی به مبارزه برخاستند، در سفر نیشابور ایجاد شد و آن حضرت حدیث «سلسلة الذهب» را از جد بزرگوارشان نقل کردند و در این حدیث شرط قبول توحید و نبوت را ولایت مطرح کردند.
 
سخنران حرم مطهر رضوی نیز با اشاره به برخی از فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه(س) به برخی از ویژگی های علمی آن حضرت اشاره کرد و گفت: حضرت امام موسی(ع) کاظم در خصوص این بانوی جلیل القدر فرمودند «فداها ابوها». آن حضرت نیز از نظر علمی حضرت فاطمه معصومه(س) را تأیید کردند.
 
وی از حضرت معصومه به عنوان عالم به همه مسائل فقهی، شرعی و پاسخگوی سؤالات مردم تعبیر کرد و بیان داشت: شخصیت ممتاز علمی حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه در زمان امام کاظم(ع) برای همگان شناخته شده بود./968/پ202/س
ارسال نظرات