۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۴۰۳۷۷
روحانی آزاده دفاع مقدس:

روحانیت در دوران اسارت نیز از رسالت خطیر خود غافل نبود

خبرگزاری رسا ـ آزاده جنگ تحمیلی با بیان این‌که سلامت روحی رزمندگان در دوران اسارت بر عهده روحانیان بود، گفت: روحانیت در دوران اسارت نیز از رسالت خطیر خود غافل نبود.
روحانيت و دفاع مقدس

 حجت‌الاسلام مهدی عالی، رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح نقش روحانیان در جبهه‌های جنگ تحمیلی و دوران اسارت پرداخت و اظهار داشت: نقش طلاب و روحانیان در دوران اسارت به همان اندازه مهم و حساس بود که در جبهه‌ها و خط مقدم اهمیت داشت.

وی با بیان این‌که در دوران اسارت سلامت جسمی و روحی رزمندگان در اولویت قرار داشت، خاطرنشان کرد: سلامت روحی رزمندگان در دوران اسارت بر عهده روحانیان بود، در حقیقت روحانیت در دوران اسارت نیز از رسالت خطیر خود غافل نبود.

حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: طلاب و روحانیان نقش اصلی در حفظ روحیه اسرا بر عهده داشتند، این در حالی است که اگر عراق از وجود یک طلبه و یا روحانی در میان اسرا آگاهی می‌یافت، شرایط برای اسرا و خود روحانیان اسیر بسیار تنگ می‌شد، در چنین شرایطی روحانیت از وظیفه تبلیغ غافل نبود.

این آزاده جنگ تحمیلی که هم اکنون به عنوان استاد حوزه علمیه تبریز فعالیت دارد، با بیان این‌که در آسایشگاه اسرا اقدام به برپایی کلاس‌های صرف و نحو عربی کرده بود، گفت: این کلاس‌ها به حدی پیش رفت که آسایشگاه اسرا تبدیل به حوزه علمیه و اسرا طلبه این مرکز بودند.

وی با اشاره به خاطراتی از آن دوران گفت: به خاطر دارم پس از ماه‌ها به واسطه حضور طلیب سرخ، به هر آسایشگاه که حدود 50 اسیر داشت یک قرآن دادند که توانستیم کلاس های صرف و نحو عربی را به صورت عملی بر روی آیات قرآنی تمرین کنیم، بعدها یک جلد نهج البلاغه نیز آوردند که کلاس های اخلاقی نیز برپا شد.

حجت الاسلام عالی افزود: روزی یکی از فرماندهان عالی‌رتبه عراقی برای بازدید به آسایشگاه اسرای ایرانی آمد و به صراحت اعلام کرد که نمی گذارم اینجا را تبدیل به جمهوری اسلامی دوم بکنید، این سخن فرمانده عراقی نشان داد که آنان از حضور چند طلبه و روحانی میان اسرا آگاهی پیدا کرده‌اند که بعدها ما را به آسایشگاه اسرای اطفال انتقال دادند.

وی در پایان گفت: با این حال حضور در میان اسرای کم سن و سال توفیقی شد تا دوباره همان کلاس های آموزش احکام، فقه، صرف و نحو عربی را دایر کنیم که در نهایت هر یک از آن نوجوانان خود طلبه‌ای به شمار می رفتند که منشاء خیر و برکت برای مردم مناطق خود بودند./935/ت302/ن

ارسال نظرات