۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۸
کد خبر: ۱۴۰۹۹۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

دارا بودن روحیه تحقیق از ویژگی‌های استاد شایسته است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، بازخوانی و اصلاح روش‌های علمی گذشته را از وظایف استادان حوزه دانست و بر پژوهش در موضوع دانش و ایجاد رو‌ش‌های نو و صحیح در این عرصه تاکید کرد.
حجت‌الاسلام عبدالكريم بهجت‌پور حجت‌الاسلام عبدالکريم بهجت‌پور

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، دارا بودن شرایط علمی و اخلاقی را از ویژگی‌های استاد حوزه برشمرد و گفت: دانش یک جریان رو به جلو و قابل پیشرفت است و با توجه به این‌که روز به روز شبهات جدیدی مطرح می‌شود، استاد حوزه باید با جدیدترین درس‌ها ارتباط برقرار کرده و به خوبی مفاهیم علمی را به شاگردانش منتقل کند.

وی افزود: یک استاد زمانی می‌تواند به خوبی ارتباط بانشاطی در دانشگاه یا حوزه برقرار کند که خود اهل پژوهش بوده و از درون بجوشد و با کمک پژوهش در موضوع دانش خود در فرآیند تولید، با بازخوانی و اصلاح روش‌های علمی گذشته، روش‌های نو و صحیحی را به وجود آورد.

این استاد حوزه و دانشگاه، دارا بودن روحیه تحقیق و پژوهش را از دیگر ویژگی‌های استاد حوزه برشمرد و اظهار داشت: شاگردان زمانی به بحث‌های علمی و درک عمیق دانش علاقه‌مند و نسبت به فراگیری علوم ترغیب می‌شوند که روحیه تحقیق و پژوهش را از استاد بگیرند.

حجت الاسلام بهجت‌پور قدرت انتقال مفاهیم به صورت دسته‌بندی را برای یک استاد ضروری دانست و افزود: استاد باید با یک قدرت نوآوری و موقعیت سنجی در کلاس، توان و ظرفیت شاگردانش را بسنجد و ببیند به چه روش و ترتیبی توان فراگیری مطالب را دارند و بنا به روش آنها درس را ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه استاد شایسته باید بداند که هاضمه علمی شاگردش چه اندازه است، اظهار داشت: استاد بهترین راه انتقال مطالب را پیدا کند چون بسیاری از اساتید با اینکه دارای بهترین حرف‌ها و پژوهش‌ها هستند، اما چون قدرت دسته‌بندی درست برای انتقال مفاهیم را ندارند رابطه دانش پژوه  را با دانش قطع می‌کنند و این نقطه ضعف برای یک استاد است.

مدیر مؤسسه تمهید، سرمایه‌گذاری و کار روی انتقال دادن صحیح مطالب را برای اساتید امری ضروری دانست و گفت: قرآن وقتی می‌خواهد خود را معرفی کند چنین می گوید«من به لسان عربی هستم»، یعنی کاملا شفاف، دقیق و متناسب با نیاز و دارای فصیح‌ترین عبارات و با رعایت بهترین موقعت سنجی‌ها مطلب را به مخاطب منتقل می‌کند و استاد شایسته هم باید این‌گونه محصول تلاش‌های سالیان خود را به مخاطب برساند.

حجت الاسلام بهجت‌پور با بیان اینکه رأفت در حوزه باید به اوج خود برسد، ابراز داشت: استاد باید در حوزه دانش خود به روز بوده و به تخصص، دانش و مدرک خود اکتفا نکند، چون ما در حوزه به دنبال تربیت اخلاقی، معنوی و علمی طلاب هستیم و می‌خواهیم آنها را افرادی مردم دار، معتقد به آموزه‌های دینی و علمی و حامی و نجات بخش مردم بار بیاوریم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه  فرهنگ و اندیشه گفت: هرگز درصدد این نیستیم که صرفا عده‌ای دانشمند را در حوزه تربیت کنیم بلکه می‌خواهیم از طلاب مربیانی برای انسان‌ها، دلسوزان و حامیانی  برای دیگران و مبلغانی برای انتقال دین خدا و سیره انبیا به مردم بسازیم، بنابراین استاد بزرگترین نقش را در انتقال مفاهیم به طلاب و تربیت آنها دارد.

شایان ذکر است، حجت الاسلام بهجت پور در مؤسسه تمهید به نشانی قم چهارمردان کوچه 37 در هفته چند جلسه بعد از نماز مغرب و عشاء درس خارج و چند جلسه هم دوره آموزش روش تفسیر به ترتیب نزول را برای طلاب تدریس می‌کند.

وی همچنین روزهای دوشنبه از ساعت 10:30 تا 12 کلاس مبانی تفسیری فریقین را در مؤسسه مذاهب اسلامی واقع در خیابان عطاران قم و روزهای سه شنبه بعداز ظهر کلاس اصول تفسیری فریقین را در خیابان صفاییه ـ کوچه آمار تدریس می کنند. /907/ت302/ی

ارسال نظرات