۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۴۱۰۲۷
آیت الله شبستری:

شهید آیت الله قاضی نماد مجاهدت شهدای روحانی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: شهید آیت الله قاضی طباطبایی به عنوان نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی، نماد مجاهدت و شهادت‌طلبی روحانیت است.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، صبح امروز در نشست هماهنگی بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت آیت الله قاضی اظهار داشت: شهید قاضی مجاهدی نستوه و خستگی ناپذیر بود که در راه مبارزه با افکار التقاطی در نهایت مورد هدف منافقین کوردل قرار گرفت.


وی با تأکید بر این‌که صراحت لهجه و روشنگری شهید قاضی برای منافقان قابل تحمل نبود، خاطرنشان کرد: شهید آیت الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب انقلاب اسلامی، نماد مجاهدت و شهادت‌طلبی روحانیت بوده است؛ از این رو بایستی مراسم بزرگداشت آن روحانی مجاهد باشکوه هر چه تمام برگزار شود.

 

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که شهید آیت الله قاضی دارای شخصیت بسیار جامع و قلمی فصیح بوده است، افزود: آثار آن عالم وارسته نشان از شخصیت والای علمی و فقهی ایشان دارد، باید در نظر داشت که این آثار در کنار مجاهدات، تبعیدها و مبارزات ضدستمشاهی به رشته تحریر درآمده است.

 

آیت الله مجتهدشبستری با تأکید بر این‌که باید آیین های مربوط به بزرگداشت این شهید والامقام متناسب با جایگاه نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی برگزار شود، گفت: هرچند شهید قاضی در محل محراب به شهادت نرسید؛ اما پس از اقامه نماز عید قربان و در مقابل خانه خدا از سوی ایادی استکبار به فیض شهادت نایل شد.

 

امام جمعه تبریز تصریح کرد: شهید قاضی طباطبایی دهم آبان 1358 پس از اقامه نماز در مسجد شعبان تبریز و در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار ‌گرفت و به فیض شهادت نائل آمد، این حادثه دلخراش موجی از حزن و اندوه در سراسر کشور به راه انداخت که عمق ارادت قلبی مردم به آن عالم وارسته را نشان می دهد.

 

وی، با بیان این‌که باید از سوی رسانه های گروهی به عنوان «اولین شهید محراب انقلاب اسلامی» آیت الله قاضی طباطبایی بیشتر پرداخته شود، گفت: تاکنون در این زمینه گام‌های مؤثر و محکمی برداشته نشده که امیدواریم از این پس در این باره تلاش‌های وافری صورت گیرد.

 

آیت الله شبستری انتشار کتب مختلف، زندگی نامه و مبارزات آن مجاهد نستوه، چاپ آثار ایشان و تبیین ابعاد شخصیتی و زندگی ساده آن بزرگوار را مورد تأکید قرار داد و افزود: مردم‌داری، ساده‌زیستی، تواضع، صراحت لهجه، شجاعت و بلاغت در کلام از دیگر ویژگی های آن عالم وارست بوده است.

 

گفتنی است، شهید آیت ‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی در سال 1293 شمسی در تبریز متولد شد و پس از عمری مجاهدت علمی، سیاسی و انقلابی در دهم آبان 1358 مورد هدف منافقین قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل شد./935/پ202/س

ارسال نظرات