۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۴۱۱۳۳
استاد حوزه و دانشگاه:

انقلاب اسلامی نظریه سکولاریسم را از ریشه باطل کرد

خبرگزاری رسا ـ دکتر حمیدیه در جمع طلاب مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء تهران انقلاب اسلامی را از مهمترین عوامل ابطال نظریه سکولاریسم عنوان کرد و وظیفه مقابله با سکولار شدن را متوجه حوزه علمیه دانست.
دكتر بهزاد حميديه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر بهزاد حمیدیه، معاون آموزش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) تهران عصر امروز در جمع طلاب این مدرسه علمیه با اشاره به این که آشنایی با حقیقت سکولاریته مربوط به جامعه شناسی دین است و طلاب باید به آن آگاه باشند گفت: به دلیل این که این بحث به موضوع مخاطب شناسی بازمی گردد، طلاب باید برای برخورد با اقشار مختلف به خصوص قشر جوان و دانشگاهی نسبت به تغییرات و تحولات دینی در جامعه آگاه باشند.

دکتر حمیدیه به بررسی اصطلاحات موجود در بحث آشنایی با حقیقت سکولاریته پرداخت و گفت: اگر امروز در دنیا می بینیم دین را از اخلاق، سیاست، آموزش و پرورش، هنر، اقتصاد و ... جدا می کنند به این خاطر است که آنها دین را یک امر متغیر و غیرثابتی می پندارند که با گذشت زمان تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه بحث خود به تقسیم بندی سطوح سکولاریسم پرداخت و افزود: شخصی که اعتقاد به دین و تکالیف دینی دارد ولی عمل نمی کند را هیچ گاه نمی توان یک فرد سکولار تلقی کرد بلکه شخص سکولار کسی است که از روی اعتقاد دست به کارهای خلاف شرع می زند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از سطوح سکولاریسم زمانی است که سکولار شدن در داخل دین اتفاق می افتد گفت: یکی از اشکال آن این است که دین عصری شود یعنی مربوط به زمان حاضر شود و ماهیت دین از آخرت گرایی به امور دنیوی تبدیل شود.

وی با اشاره به این که در این شکل دین دچار قرائت های گوناگون و برداشت های مختلف گردد اظهار داشت: این بحث مانند زمان و مکان در فقه ما جا پیدا می کند در حالی که عده ای در این زمینه به قدری منجمد عمل کردند که برای زمان و مکان در فقه محلی از اعراب قائل نشدند و برخی چنان افراط کردند که فقه را دچار سکولاریزاسیون کردند.

معاون آموزش مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) با بیان این که یکی از مهمترین عوامل ابطال نظریه سکولاریسم پیروزی انقلاب اسلامی بود گفت: انقلاب مبتنی بر یک دین کاملا سنتی، نظریه سکولاریسم که اعتقاد به گرایش جهان به سمت سکولاریته شدن و تبدیل شدن دین به یک افسانه بود را از ریشه باطل کرد.

دکتر حمیدیه با اشاره به آمار مراسمات اعتکاف، ثبت نام حج، آبادشدن زیارتگاه ها، سفرهای زیارتی و نمازهای جمعه و جماعت تاکید کرد: در کشور ما آثار دینداری آن هم دین سنتی کاملا روشن و نمایان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید غافل شد که در جریان روشنفکری ما و در طبقه شهری کشور به خصوص کلان شهری مثل تهران ردپایی از سکولارشدن را می توان یافت که وظیفه مقابله با آن از همه بیشتر به عهده حوزه های علمیه است.

گفتنی است این سخنرانی در راستای برنامه های هفته پژوهش مدرسه خاتم الاوصیاء(عج) تهران برگزار شد./959/پ202/ص

ارسال نظرات