۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۴۱۲۵۴
رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی خبر داد؛

اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی مساجد تاریخی استان

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، از اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار به مرمت و بازسازی مساجد ثبت شده در فهرست آثار ملی استان خبر داد.
مسجد جامع اروميه مسجد جامع اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، کاظم غنی زاده، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امسال بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی مساجد ثبت شده در فهرست آثار ملی استان اختصاص یافته است.

 

وی تعداد مساجد تبث شده در فهرست آثار ملی را 20 مسجد در سطح استان عنوان کرد و افزود: مرمت و بازسازی مساجد تاریخی و مصلی های استان از اولویت های مهم سازمان در راستای توسعه صنعت گردشگری و توریسم مذهبی است.

 

غنی زاده در همین رابطه به مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از بنای مذهبی و تاریخی استان اشاره کرد و افزود: احیا و مرمت این اثر تاریخی از اولویت های کاری امسال سازمان  است، تا همانند سال های گذشته که نماز جمعه شهرستان ارومیه در این مسجد برگزار می شد، دوباره شاهد اقامه نماز جمعه در این مسجد تاریخی باشیم.

 

این مسؤول همچنین در ادامه به مرمت و بازسازی مسجد مطلب خان خوی اشاره کرد و اذعان داشت: بنای اولیه این مسجد تاریخی که در جوار بازار قدیمی شهرستان خوی واقع شده مربوط به دوره ایلخانی است و در اوایل قاجاریه مرمت و بازسازی شده است و امسال نیز این اثر و مسجد سید الشهدای این شهرستان از محل اعتبارات تخصیص یافته امر مرمت و بازسازی خواهند شد.

 

غنی زاده همچنین مسجد تاریخی چورس، مسجد جامع تکاب و مسجد الق بیگ را از جمله مساجدی عنوان کرد که در راستای صیانت از بنای فرهنگی و دینی امسال مرمت و بازسازی می شوند.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همچنین از ثبت ملی هزار و 482 اثر فرهنگی و تاریخی استان خبر داد و گفت: مسجد قره آغاج ارومیه، مسجد جامع و بازار تاریخی ارومیه، کلیسای ریحان آباد از جمله این آثار هستند.

 

غنی زاده یادآر شد: تا پایان امسال مراحل ثبت سه مسجد تاریخی در فهرست آثار معنوی و فرهنگی استان نیز به پایان می رسد.

 

ین مسؤول همچنین با اشاره به اهتزار سومین پرچم مرتفع کشور در آذربایجان غربی گفت: برای این پرچم بالغ بر 700 میلیون ریال هزینه شده است و اکنون پرچم در پارک جنگلی ارومیه در اهتزاز است.

 

غنی زاده در ادامه با اشاره به جاذبه های مربوط به آثار دفاع مقدس در استان گفت: روستای گوی تپه محل شهادت سردار شهدی مهدی امینی است و یا منطقه شهدای دارلک ارومیه، و منطقه تمرچین پیرانشهر و مناطق عملیاتی حاج عمران از جمله مناطقی هستند که تلاش خواهیم کرد با ایجاد زیر ساخت های رفاهی و اقامتی به خوبی از پتانسیل گردشگری این مناطق و مشابه آن در راستای توسعه صنعت گردشگری استان بهره برداری کنیم./936/پ202/س

ارسال نظرات