مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما از دفتر خبرگزاری رسا در خراسان بازدید کرد
خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما تصریح کرد: از آنجا که متفکران و اندیشمندان حوزوی در واقع سرمایههای تاریخی و ارزشمند هستند، پرداختن به معرفی آنان نیز باید در رأس فعالیتهای رسانه قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر حسین گودرزی، رییس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، شب گذشته در بازدید از دفتر خبرگزاری رسا در خراسان با بیان مؤلفههای تعامل مناسب حوزه و رسانه در عصر حاضر اظهار داشت: با توجه به اینکه تعامل موضوعی عمومی و لازم است، بنابراین باید پایههای یک تعامل نهادینه را برقرار کرد و نگاه ابزاری به این سیستم، نمیتواند سبب پیشبرد فعالیتهای بنیادی شود.
وی با تأکید براین مطلب که تعامل، فعالیتی بنیادی، اساسی و ریشهای است، تصریح کرد: تفکیکناپذیری رسانه و جامعه از یکدیگر غیر قابل انکار است و از آنجا که دنیا به سوی دیجیتالی شدن پیش میرود، بنابراین رسانهها در معنای عام نوشتاری، صوتی، تصویری و خبرگزاریها بایستی در شرایط امروز در حوزهای از ارتباطات و تعاملات به سمت پیشرفت حرکت کنند.
گودرزی در ادامه به تفاوتهای کارکرد حوزه و رسانه در زمان معاصر پرداخت و با اشاره به ضرورت همزبانی این دو اظهار داشت: رسانه به عنوان پدیدهای نوین و حوزه علمیه به عنوان مرکزی آموزشی، پژوهشی و تبلیغی دارای فاصلههای بسیار رقیق و گسستنی هستند و در فضای گفتمانی متفاوت از یکدیگر قرار دارند.
مشارکت سازنده بین حوزه و رسانه، پرهیز از فعالیتهای موازی و تکراری
رییس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما در ادامه با بیان اینکه همزبانی بین این دو پدیده باید در راستای افزایش تعاملات صورت گیرد، تصریح کرد: در غیر این صورت اصل ارتباطات مخدوش و فضای تعامل تبدیل به فضایی غیر واقعی میشود که برای پرهیز از این گونه فضاسازیها و در کنار یکدیگر بودن، راهبرد مقابله با این آسیب است.
گودرزی افزود: در واقع همافزایی و مشارکت سازنده، سبب پرهیز از کارهای موازی و تکراری است که نتیجه آن این است که اگر همه حلقهها دست به دست یکدیگر بدهند و در کنار هم قرار گیرند، قدرت مضاعفی برای رسیدن به اهداف مشترک رسانهای پیدا میکنند که در این راستا پرداختن به محتوا بسیار مهمتر از ظاهر فعالیتها است.
معرفی اندیشمندان حوزوی به عنوان دایرهالمعارف اسلامی، مأموریت رسانه
مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما نیز در ادامه با تأکید براین مطلب که اندیشمندان حوزوی در واقع دایرهالمعارف اسلامی هستند، تصریح کرد: از آنجا که متفکران و اندیشمندان حوزوی در واقع سرمایههای تاریخی و ارزشمند هستند، پرداختن به معرفی آنان نیز باید در رأس فعالیتهای رسانه قرار گیرد، چرا که این موضوع مأموریتی است که بر عهده ما است و این گونه فعالیتها، کارهای پایهای و اساسی بوده و سندی بر هدفمند بودن فعالیتها است.
رسانه در عرصه شناساندن بزرگان حوزوی، در آغاز راه است
همچنین حجتالاسلام علیپور، مدیر خبرگزاری رسا در خراسان در ادامه با تشریح فعالیتهای این خبرگزاری در افق ملی و استانی اظهار داشت: یکی از اهداف خبرگزاری رسا شناسایی و معرفی شخصیتهای جوان و نخبه حوزوی است که در این زمینه نیازمند سرمایهگذاری بیشتری برای شناساندن اندیشمندان حوزوی برای نسل جوان است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف در اولین قدم، اعتمادسازی است، تصریح کرد: از آنجا که برای پرداختن به این اصل، رسانهها از اعتمادسازی غفلت کردهاند، بنابراین فعالیتها نیز در عرصه معرفی و شناساندن بزرگان حوزه علمیه خراسان هنوز در آغاز راه است.
گفتنی است، در این بازدید علیزاده، مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما شعبه خراسان رضوی و حجتالاسلام دانش، مدیر خانه هنر و اندیشه دینی این مرکز نیز حضور داشتند./932/پ202/س
ارسال نظرات