۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۴۱۳۷۹

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ فروش هفت میلیارد و 500 میلیون ریال بن کتاب در نمایشگاه تبریز و معارفه سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: مرمت مساجد تاریخی در چهار سال گذشته، گردشگری مذهبی را در آذربایجان‌شرقی رونق داده است.

 

وی افزود: سرعت گرفتن نهضت مرمت مساجد و بازسازی بسیاری از این ابنیه تاریخی مذهبی در استان، چهره جدیدی به صنعت گردشگری آذربایجان‌شرقی بخشیده است.

 

محمدی آذربایجان‌شرقی را استانی پیشرو در مرمت مساجد تاریخی خواند و گفت: علاوه بر اعتبارات استانی در سال 90، آذربایجان‌شرقی برای مرمت، بهسازی و توسعه 30 مسجد تاریخی از اعتبارات ملی نیز بهره‌مند شده بود.

 

وی با اشاره به ثبت ملی و مرمت بیش از 100 مسجد متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی استان خاطرنشان کرد: مرمت اغلب این مساجد یا به اتمام رسیده و یا به صورت کارگاه‌های فعال هم‌اکنون در دست بازسازی قرار دارند.

 

عضو شورای مشورتی گردشگری کشور ضمن تشکر از بنیاد مصلی امام خمینی (ره) استان و آیت‌الله مجتهد شبستری برای حمایت، همیاری و پشتیبانی در مرمت ارگ تبریز و دیگر مساجد تاریخی استان، مساجد را بخشی از مهم‌ترین میراث فرهنگی جامعه اسلامی ایران خواند.

 

وی همچنین رهنمودهای نماینده ولی‌فقیه در استان را برای اجرای وظایف کارکنان این سازمان به نحو احسن، بسیار راهگشا دانست و یادآور شد: موفقیت‌های چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در زمینه‌هایی نظیر کسب رتبه نخست جذب گردشگر خارجی، رتبه نخست موزه‌داری کشور و عضویت در شورای مشورتی گردشگری کشور در گرو بهره‌مندی از رهنمودهای امام جمعه محبوب تبریز بوده است.

 

محمدی همچنین به ثبت ملی آثار معنوی استان در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: ثبت ملی حماسه و قیام 29 بهمن مردم تبریز برای پرونده ثبت آثار معنوی استان نگین درخشانی است تا هیچگاه از حافظه مردم و مسئولان استان و کشور رشادت‌های مردم در قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فراموش نشود.

 

عالی ترین کرامت انسانی زنان در مبانی اسلامی و قرآنی بیان شده است


حجت الاسلام عباس عباس زاده، مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در کارگاه آموزشی تحکیم بنیان خانواده و وظایف همسرداری در سالن شهریار دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، صداقت، پرهیز از کنایه، دوری از منت، مقایسه نکردن همسر با دیگران، دوری از شکاکی و اعتماد متقابل به یکدیگر را لازمه تداوم محبت و علاقه در زندگی پایدار و عاشقانه دانست.


وی با بیان اینکه زندگی مشترک همواره بر پایه ایثار، عشق و محبت متقابل استوار است، افزود: زن و مرد اگر احترامی برای یکدیگر قائل هستند، نباید ظاهری و تنها در ملاء عام باشد، زنی که احساس شخصیت در خانواده و جامعه داشته باشد، فرزندانی دارای شخصیت و قابل احترام تربیت می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مبانی فقهی و شرعی حدود وظایف زن و مرد در زندگی مشترک گفت: کار منزل بر عهده زن نیست، حتی از دیدگاه اسلام زن می تواند بابت خانه داری و شیر دادن به فرزند خود از شوهر تقاضای اجرت کند، اما باید در نظر داشت که کار زن در خانه ایثار است.


هفت میلیارد و 500میلیون ریال بن کتاب در نمایشگاه تبریز به فروش رفت


علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: هفت میلیارد و 500 میلیون ریال بن کتاب در دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز به فروش رفت که این میزان فروش نسبت به پارسال 500 میلیون ریال افزایش دارد.


وی افزود: طبق آمار اولیه، تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تبریز بیش از 500هزار نفر بوده که آمار دقیق آن به زودی اعلام می شود. بر این اساس میزان استقبال مردم از نمایشگاه خوب بوده و افزایش ضریب مطالعه و کتابخوانی را در جامعه نشان می دهد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: نمایشگاه تبریز قابلیت توسعه بیش از این را نیز دارد که همکاری سایر دستگاه ها را طلب می کند.


سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی معرفی شد


فریبرز شیرینی، با حفظ سمت به عنوان مدیر آموزش و پژوهش امور استان های حوزه هنری کشور فعالیت خود را در آذربایجان شرقی آغاز کرده است.


بنابراین گزارس، شهرام خدایی سرپرست پیشین حوزه هنری آذربایجان شرقی هم اینک معاونت سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تبریز را بر عهده دارد./935/د101/ب

ارسال نظرات