۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۱۴۱۳۹۱
یاد یاران سفر کرده (21)؛

زمین گیر کردن بالگرد با ژ-3

خبر گزاری رسا - روحانی شهید حاج محمود اصغرنیا در اوّلین تجربه جنگی‌اش در حوالی دزفول توانست با اسلحه ژ-3 بالگرد دشمن را به زمین کشیده، خلبانش را اسیر کند.
ياد ياران سفر کرده
به گزارش خبرگزاری رسا، در گرمای تیرماه سال 1338 محمود بهار طراوت را مهمان سفره خانواده اصغرنیا ساخت، وی در خانواده‌ای متدین و معتقد به ارکان شریعت رشد و نمو یافت،
همزمان با تحصیل در مقطع ابتدایی بر سر خوان نور الهی (قرآن) نشست تا در پرتو بارش سبزش سره را از ناسره باز شناسد.
 
آهنگ هجرت در نوجوانی
 تحصیل دوره ابتدایی که به سر آمد، در انتخابی بزرگ به عرصه علوم دین گام نهاد، مدرسه‌علمیه فخریه در شهرستان سبزوار پذیرای این شهید شد.
وی پس از سه سال تحصیل در حوزه علمیه سبزوار، برای ادامه تحصیل آهنگ دیار قم کرد.
شهر مقدس قم و فضای پاک از وساوس عالم خاک، فضای تنفس و حیات معنوی او را پاکیزه ساخت.
محمود در شهر مقدس قم در ضمن تحصیل، با برپایی مجالس آموزش قرآن و کلاس‌های تابستانی بر آن بود که در عصر حکومت شیطان، بر دلهای آلوده، شکوفه‌های ایمان را زینت بخش محفل انس نوجوانان و کودکان پاک سازد.
 
تسلیم خلبان عراقی با ژ-3
 شهید از سویی‌دیگر و در میدانی دیگر در عرصه مبارزات سیاسی به مبازره‌ با رژیم گناه و ناعدالتی استبداد و نابرابری برخاست، تا جایی که در سال 1356 در جریان پخش اعلامیه حضرت امام (ره)‌دستگیر و زندانی شد.
شهید اصغرنیا در سال 1359 در شمار نخستین گروه از روحانیونی درآمد که به جبهه شتافتند.
او در اوّلین تجربه جنگی‌اش در حوالی دزفول (عشیره احمد مولا)‌ توانسته بود با رشادتی درخور و با اسلحه ژ-3 بالگرد دشمن را به زمین کشیده، سکاندارانش را به بند اسارت کشد.
 
لبیک به خدای کعبه
 در سال 1360 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و با پوشیدن لباس سبز، امنیّت و‌ آرامش را مهمان چشم و دل هموطنانش ساخت.
او در همان سال پیمان مقدس زناشویی بست که ثمره این پیوند پاک، مولودی طاهر بود که از او به یادگار ماند.
شهید زمانی را در سمت قائم مقام روابط عمومی سپاه پاسداران سبزوار به خدمت پرداخت و در فاصله زمانی سالهای 60-63 در سمت مسئول روابط عمومی سپاه، بسیج خواهران و‌ آموزش عقیدتی‌- سیاسی سپاه پاسداران سبزوار فعالیت نمود.
او در سال 1362 به همراه خانواده به جبهه دفاع شتافت و در ایلام سکنا گزید و در همان سال توفیق یافت تا در زمره حجاج بیت الله الحرام، به خدای کعبه لبیک گوید.
 
شهادت در جاده مشهد
 او در سال 1363 به عنوان مسئول عقیدتی- سیاسی تیپ مستقل 21 امام رضا -علیه السلام- در هفته دفاع در مهرماه نمایشگاه هی‌عظیم در اهواز برپا کرد.
او در عملیات‌هایی چون والفجر 4و5، میمک‌ و خیبر داستان عاشقی‌هایش را به ثبت رساند.
در 29 دیماه سال 1363 در مسیر حضور در سمینار مسئولان آموزش عقیدتی- سیاسی شمال شرق کشور، در جاده مشهد مقدس، در معیت همسر مؤمنه و طفل یک ساله‌اش جاده‌های پرواز را درنوردید.
 
پندی مدبرانه
 شهید حاج محمود مسئول تبلیغات واحد تبلبغات تیپ مستقل 21 امام رضا (ع) بود. زمانی بناشد تا حاجی آن پست را به برادر دیگری واگذار کرده و در پستی دیگری خدمت کند.
حاج محمود جانشینی داشت که پس از رفتن حاجی، جانشین آن برادر تازه وارد شد، از قرار معلوم این دو برادر از لحاظ اخلاقی یا لااقل کاری با هم تفاهم نداشتند.
روزی آن برادر تازه وارد به حاجی محمود می‌گوید: در اوّلین فرصت جانشینی را جا به جا می‌کنم چرا که عنصر مطلوبی برای این جایگاه نیست.
شهید اصغر زاده به حرفهای او گوش می‌دهد، اما از آنجا که مردی مدبّر و دارای کمالات اخلاقی بود پس از پایان صحبت آن برادر به او می‌گوید: که برادر تو این جا مسئولیت داری و حق داری جانشینت را خودت انتخاب کنی، امّا اجازه بده تا زمان بگذرد تا بهتر تصمیم بگیری.
بگذار تا در طی یک تا دو ماه آنچه تصورات و شنیده‌ها از جانشینت داری برایت محزر و ثابت شود بعد برای آنکه به نحو احست در مسئولیت خدمت کنی او را جابجا کن، شاید در مورد جانشینت اشتباه کرده‌ای و دچار سوء تفاهم شده باشی.
آن برادر مسئول می‌گوید به توصیه حاج محمود گوش دادم و جانشینم را تغییر ندادم، هنوز دو ماه نگذشته بود که به صحّت بیان حاجی پی بردم و شایستگی جانشینم را فهمیدم. (به نقل از برادر رئوفی- همرزم شهید)
شایان ذکر است، علاقه‌مندان به کسب آگاهی بیشتر از زندگی‌نامه، وصیت‌نامه و خاطرات شهدای روحانی، می‌توانند به پایگاه اینترنتی«جلوه ایثار، روایت حماسه شهدای روحانی» به نشانی  http://www.jelveisar.ir مراجعه کنند./995/د101/ن
ارسال نظرات