۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۴۱۵۹۸

اهدای نسخه چاپ سنگی قرآن به کتابخانه‌ مرکزی ارومیه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی از اهدای یک عدد نسخه چاپ سنگی قرآن کریم به کتابخانه‌ مرکزی ارومیه خبر داد.
اهدای نسخه چاپ سنگی قرآن به کتابخانه‌ مرکزی ارومیه

علی فیروز، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اومیه اظهار کرد: یک نسخه چاپ سنگی کل قرآن کریم از سوی یک خیر ارومیه ای با هدف حفظ آثار فرهنگی کشور به بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی ارومیه اهدا شد.

 

وی با تاکید بر اینکه وجود هزاران نسخه خطی و کتب چاپ سنگی و سربی در خانه‌ها و اماکن، نیازمند نگهداری صحیح و استاندارد است، تصریح کرد: وجود هفتاد نوع بیماری که کاغذ بدان‌ها دچار شده و حتی برخی که میان انسان و کاغذ مشترک است، نسخ خطی را مسموم کرده و از بین خواهد برد و این نیازمند حفظ و نگهداری دقیق آنها است.

 

وی با بیان این که کتابخانه مرکزی ارومیه با دارا بودن گنجینه نسخ خطی، محل مناسبی برای حفاظت و نگهداری از اسناد خطی و سنگی است، ابراز کرد: کتابخانه مرکزی ارومیه دارای استاندارد‌های لازم از نظر رطوبت و دما است و این کتابخانه آمادگی خود را برای محافظت و نگهداری از اسناد خطی که به مثابه میراث ارزشمند و پشتوانه فرهنگی تلقی می شود اعلام میکند، از این رو انتظار می‌رود اقشار مختلف مردم در راستای اهدای این کتب اهتمام کنند تا در محل مناسب و استاندارد حفظ شوند.

 

فیروز با بیان این که در مخزن امانی این کتابخانه 60 هزار جلد کتاب وجود دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت این مخزن به طور استاندارد 500 هزار جلد کتاب است که می‌توان به‌صورت فشرده بیش از 700 هزار جلد کتاب نیز در آن نگهداری کرد.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی تصریح کرد: در حال حاضر 85 عنوان کتاب خطی و 82 عنوان چاپ سنگی و سربی در مخزن نسخ خطی نگهداری می‌شود و این سالن ظرفیت پذیرش بیش از 5 هزار جلد کتاب را دارد./936/ت303/ب

ارسال نظرات