۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۴۱۹۰۸

چند خبر کوتاه از آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه

خبرگزاری رسا ـ دیدار معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی از قم و تأکید تولیت حرم حضرت معصومه(س) بر تقویت ارتباط آستان مقدس قم و مشهد از جمله اخبار کوتاه امروز آستانه است.
خادمان حرم حضرت معصومه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) در دیدار با اعضای ستاد یادواره شهدای روحانی استان قم با قدردانی از فعالیت‌های این ستاد در راستای گسترش فرهنگ شهادت در جامعه گفت: این فعالیت‌های پسندیده در متن جامعه، ‌موجب می‌شود تا فرهنگ شهادت همواره جاری باشد.
وی ادامه داد:‌ کسانی که مشتاق هستند در عرصه شهدای روحانی مباحث و مطالبی را به دست آورند، می‌توانند با مراجعه به این ستاد،‌ خواسته‌های خود را به صورت مستند و معتبر تأمین کنند.
امام جمعه قم در ادامه با اشاره به شبهات گسترده‌ای که درباره روحانیت ترویج می‌شود،‌ اضافه کرد: امروز روحانیت در اوج قرار دارد و از سوی دیگر شبهات زیادی نیز درباره آن‌ها و فعالیت‌هایشان مطرح می‌شود، بنابراین باید با کار کارشناسی این‌گونه مسائل را حل کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به ضرورت تبیین ذی‌طلبگی برای اقشار مختلف مردم عنوان داشت: شبهاتی که امروز مطرح می‌شود در زمان ائمه اطهار(ع) نیز گفته می‌شد و آنها دلایل منطقی برای این گونه امور ارائه می‌کردند.
امام جمعه قم با بیان این‌که شرایط زمان در شیوه زندگی انسان‌ها تأثیرگذار است ابراز داشت: اقتضائات زمان و شغل روحانیون باید به خوبی تبیین شود و از این طریق شبهاتی را که در جامعه وجود دارد، برطرف ساخت.
تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) در ادامه با گوشزد کردن نکاتی در این‌ باره تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند، باید مراقب چشم‌های بیدار نامحرمان و دشمنان قسم خورده اسلام، انقلاب و روحانیت باشند تا مبادا فعالیت در این عرصه نه تنها فایده‌ای نداشته باشند، بلکه ضربه‌ای به دین، انقلاب و روحانیت وارد کند.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در پایان یادآور شد: مخاطب‌شناسی در این عرصه و برپایی نمایشگاه، یکی از نکات لازم و ضروری است؛ چراکه باید در ابتدا مخاطبان شناسایی و متناسب با نیازهای آن‌ها، خدمات ارائه کرد تا نتیجه‌ای که این ستاد به دنبال آن است، محقق شود.
در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام اکبری، دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی خدمت به شهدا را عنایتی از سوی خداوند معرفی و با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این عرصه بیان داشت:‌ در راستای گرامیداشت یاد شهدای روحانی،‌ نمایشگاه‌های مختلفی در سراسر کشور برگزار شده است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مانند این نمایشگاه‌ها در قم نیز برگزار خواهد شد.
وی با تأکید بر این که در این عرصه باید از ظرفیت‌های موجود در قم از جمله آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) و حوزه علمیه قم استفاده حداکثری کرد، ادامه داد: این ستاد تلاش دارد در نمایشگاهی نقش روحانیت را از 300 سال گذشته تا امروز را به نمایش گذارد که در این عرصه، کارهای تحقیقاتی زیادی صورت پذیرفته است.
نماینده ولی فقیه در سپاه علی بن ابی طالب(ع) در ادامه خاطرنشان کرد:‌ بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج دانشجویی و طلاب و تهیه مستنداتی برای ارائه به مخاطبان، از دیگر فعالیت‌های ستاد یادواره شهدای روحانی استان قم است تا نقش روحانیت را آن‌گونه که شایسته است،‌ معرفی کند.
حجت‌الاسلام اکبری در پایان گفت:‌ اهداف کلی این ستاد را می‌توان در مجموع به برجسته‌ کردن نقش روحانیت، برطرف کردن شبهات علیه روحانیت، تبیین نقش روحانیت در حمایت از تولید ملی و اقتصاد اسلامی و نشان دادن حضور گسترده روحانیت در دفاع مقدس معرفی کرد.
خدمت‌رسانی به زائران، بر اساس نیازسنجی‌ها ارائه می‌شود
حجت‌الاسلام صادقی، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در دیدار با مسؤولان معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه به افزایش ظرفیت‌های امور بین‌الملل آستانه مقدسه قم اشاره کرد.
وی با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش بین‌الملل حرم مطهر افزود: ظرفیت‌های اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین الملل آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و به امور زائران غیر ایرانی توجه ویژه‌ای شده است.
مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد:‌ زائران غیر ایرانی معمولا با حریم قدسی کریمه اهل‌بیت(س) آشنایی چندانی ندارند، از این رو، برنامه‌های خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر این که ظرفیت در نظر گرفته شده برای زائران غیر ایرانی جدا از زوار ایرانی است، ادامه داد: برخی از زائران غیر ایرانی مسلمان نیستند، از این رو در ابتدای ورود مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس نیازهای آن‌ها، برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی می‌شود.
حجت‌الاسلام صادقی در ادامه با اشاره به ارتباط و تعامل اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل آستانه مقدسه قم، با بقاع متبرکه در داخل و خارج کشور تصریح کرد: در این راستا، جلساتی با مسؤولان بقاع متبرکه برگزار شد تا راهکارهای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران ارائه شود.
مدیر کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در پایان گفت: برای پویایی و ارتقای امور بین‌الملل، در حال حاضر به دنبال شناسایی گروه‌های فعال در عرصه بین‌الملل هستیم که در این‌ عرصه نشست‌هایی با آنها برگزار شده است.
دیدار معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی از قم
حجت‌الاسلام حسینی، پیش از ظهر امروز، در راستای برقراری و تقویت تعامل این دو آستان مقدس در مشهد و قم، از بخش های مختلف دیدن و با مسؤولان مربوطه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.
در آغاز این دیدار، حجت الاسلام حسینی، معاون فرهنگی آستانه مقدسه حضرت فطمه معصومه(س) در سخنانی با ابراز خرسندی از تعامل این دو آستان مقدس گفت: رویکرد آستانه مقدسه قم، اهتمام به کیفی سازی، در کنار توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌ها است که در این راستا، کمیته‌های تخصصی مختلفی تشکیل شده است.
وی با اشاره به فعالیت کمیته‌های وعظ و خطابه و کمیته مدح و رسا در حرم مطهر ابراز داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، کمیته مدح و رسا در عرصه ساماندهی مداحان و کمیته وعظ و خطابه، در راستای ساماندهی خطبا و سخنرانان، تشکیل شد که با حضور کارشناسان، کارهای مربوطه انجام می‌شود.
معاون فرهنگی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به ضرورت ساماندهی مداحان و سخنرانان اظهار داشت: اگر مداحان و سخنرانان مطالبی اشتباه بیان کنند، ممکن است مشکلات زیادی را به وجود آورد، بنابراین، ساماندهی آن‌ها نقش زیادی دارد.
وی خاطرنشان کرد: منبرهایی که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود، باید الگوی جدیدی ارائه کند که بتوان بهره تربیتی از آن برد؛ تفسیر اجمالی قرآن در مراسم جزء خوانی قرآن کریم درماه مبارک رمضان در حرم مطهر و ارائه مسابقه در پایان درس تفسیر آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر از جمله این اقدامات بود.
حجت‌الاسلام حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی در سخنانی با ابراز خرسندی از فعالیت های انجام شده در آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: انجام کارها در این آستانه، با توجه به تلاش و نشاطی که در کارکنان آن است، نویدبخش آینده‌ای درخشان در عرصه فعالیت‌های تبلیغی و ترویج آموزه‌های اسلامی است.
وی در ادامه به ویژگی‌های آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و تصریح کرد: وجود حوزه‌های علمیه در جوار این مضجع نورانی، ظرفیتی گسترده برای تبلیغ و ترویج تعالیم اسلامی در این بارگاه ملکوتی ایجاد کرده که این ویژگی در اماکن مقدسه دیگر وجود ندارد.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: این ویژگی باید در عرصه‌های مختلفی چون سخنرانی‌ها، مدیحه سرایی‌ها، برگزاری حلقه‌های معرفت، کرسی‌های نظریه پردازی، پاسخگویی به شبهات و تمامی برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی تبلور داشته باشد.
وی نزدیکی به پایتخت کشور و در دسترس بودن امکانات رسانه‌ای را از دیگر ویژگی‌های این آستانه برشمرد و تأکید کرد: این نزدیکی ظرفیت دیگری برای ارائه مستقیم برنامه‌های فرهنگی مختلف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) است.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستانه مقدس رضوی توجه به استفاده از امکانات جدید و فن آوری‌های روز را ضروری دانست و ابراز داشت: این‌که بخواهیم به مخاطبانی که در حرم مطهر حضوردارند، بسنده کنیم، نمی‌توان آنگونه که باید، تأثیرگذار بود؛ باید مخاطبان خود را جمعیت میلیاردی مسلمانان جهان قرار دهیم و این آموزه‌ها را به گوش آنها نیز برسانیم.
وی در پایان آمادگی آستان مقدس رضوی را برای اعزام برای برگزاری دوره‌های آموزش مربی پیش دبستانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) اعلام کرد.
در ادامه این دیدار، حجت السلام ثباتی مقدم، مدیر اداره تبلیغات آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) در سخنانی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره، تعامل آستان‌های مقدس در قم و مشهد را برای پیشبرد هرچه بیشتر کارها و استفاده از تجربیات یکدیگر ضروری دانست.
در ادامه، حجت‌الاسلام مهندسی، مسؤول اداره قرآن و حدیث، حجت الاسلام احمدی، مدیر مراکز فرهنگی و هنری و حجت الاسلام طاهری، جانشین مدیریت طرح و برنامه آستانه مقدسه قم گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ارائه کردند.
شایان ذکر است، دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، تولیت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) و حجت الاسلام حسین نژاد، قائم مقام تولیت آستانه مقدسه قم، کتابخانه و موزه آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س)، مدیریت و بخش‌های مختلف اداره کل تبلیغات حرم مطهر از جمله برنامه‌های این دیدار بود.
تولیت آستان مقدس قم تبیین کرد: تأکید بر تقویت ارتباط آستان مقدس قم و مشهد
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی عصر امروز در دیدار معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: قم جلوه ای از آستان مقدس رضوی است که جایگاه امروز آن نیز از عنایات حضرت ثامن الحجج(ع) است.
وی ادامه داد: قم از گذشته مأمن شیعیان و محبان اهل بیت(ع) بوده و امروز نیز با وجود حضرت کریمه اهل بیت(س) پایگاه نشر معارف اسلامی به سراسر جهان شده و در این عرصه بسیاری از انتظارات را محقق ساخته است.
امام جمعه قم با اشاره به اهمیت ارتباط و تعامل این دو آستان مقدس در قم و مشهد اظهار کرد: باید با تقویت ارتباط میان این دو آستان مقدس، علاوه بر تقویت ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود، از تجربیات نیز استفاده شود.
در ادامه حجت‌الاسلام حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی، در سخنانی به فعالیت‌های فرهنگی گسترده در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره کرد و ابراز داشت: انجام کارها دراین آستانه، با توجه به تلاش و نشاطی که در کارکنان آن است، نویدبخش آینده‌ای درخشان در عرصه فعالیت‌های تبلیغی و ترویج آموزه های اسلامی است.
وی در ادامه به ویژگی‌های آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و تأکید کرد: وجود حوزه‌های علمیه در جوار این مضجع نورانی، ظرفیتی گسترده برای تبلیغ و ترویج تعالیم اسلامی در این بارگاه ملکوتی ایجاد کرده که این ویژگی در اماکن مقدسه دیگر وجود ندارد.
حجت‌الاسلام حسینی حوزه‌های علمیه را آبروی جهان اسلام معرفی کرد و افزود: این ویژگی باید در عرصه‌های مختلفی چون سخنرانی ها، مدیحه سرایی ها، برگزاری حلقه‌های معرفت، کرسی‌های نظریه پردازی، پاسخگویی به شبهات و تمامی برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی تبلور داشته باشد.
وی نزدیکی به پایتخت کشور و در دسرس بودن امکانات رسانه‌ای را از دیگر ویژگی های این آستانه برشمرد و تصریح کرد: این نزدیکی ظرفیت دیگری برای ارائه مستقیم برنامه‌های فرهنگی مختلف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) است.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان مقدس رضوی توجه به استفاده از امکانات جدید و فن‌آوری‌های روز را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم به مخاطبانی که در حرم مطهر حضور دارند، بسنده کنیم، نمی‌توان آن‌گونه که باید، تأثیرگذار بود؛ باید مخاطبان خود را جمعیت میلیاردی مسلمانان جهان قرار دهیم و این آموزه‌ها را به گوش آن‌ها نیز برسانیم.
وی در ادامه به ارائه سوغات فرهنگی و معنوی از قم به سراسر کشور و جهان اشاره کرد و عنوان کرد: برای بهره مندی بیشتر زائران حضرت کریمه اهل‌بیت(س) می‌توان سوغاتی‌های فرهنگی و معنوی را بر اساس نیازها، برای اقشار مختلف تهیه و در اختیار آن‌ها قرار داد.
وی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) را محور فرهنگی استان قم معرفی کرد و اضافه کرد: آستانه مقدسه قم باید بتواند نقش محوری در عرصه فرهنگی قم داشته باشد؛ به گونه‌ای که با حضور زائر در این شهر، الگویی از اخلاق و ارتباط اسلامی در اختیار او قرار گیرد؛ البته در این عرصه نباید به محیط بارگاه منور حضرت معصومه(س) اکتفا کرد و این تأثیرگذاری در سراسر استان مشاهده شود.
وی در پایان بازخوردگیری از فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: لازم است که فعالیت‌های فرهنگی در آستان مقدس قم و مشهد، بازخوردگیری شود تا میزان اثرگذاری و جامعیت برنامه ها بررسی شود.
گزارشی از خدمات مشاوره‌ای به زائران حرم حضرت معصومه(س)
حجت‌الاسلام محمد حسین حق جو گفت: انتقال معارف دینی و قرآنی، پیشگیری و درمان بزهکاری‌های اجتماعی همچنین گسترش و تثبیت فرهنگ و معارف اسلامی در اماکن مذهبی مهم‌ترین اهداف مرکز مشاوره حرم مطهر حضرت معصومه(س) است.
وی با اشاره به فعالیت 80 نفر از اساتید و متخصصین امر مشاوره در مرکز مشاوره حرم حضرت فاطمه معصومه (س) یادآور شد: در حال حاضر مرکز مشاوره حرم مطهر در طول روز به مدت 13 ساعت از ساعت 8 تا 24 در زمینه‌های مختلف علمی و دینی خدمات مشاوره‌ای را به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ارائه می‌کند.
مدیر مرکز مشاوره آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) ادامه داد: خدمات مشاوره‌ای این مرکز در زمینه‌های خانواده، ازدواج، پزشکی، روانشناسی، پزشکی، حقوقی، تربیتی، آموزشی و علمی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌‌بیت(س) ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام حق‌جو هدف از ارائه خدمات مشاوره‌ در این مرکز را ارتقای سطح معنوی و فکری زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) عنوان کرد و بیان داشت: پیشگیری از بروز مشکلات و نارسایی‌های روحی، روانی و درمان و چاره‌اندیشی برای مشکلات زائران و مجاوران از دیگر اهداف ارائه خدمات مشاوره‌ای در حرم مطهر است.
وی به تلاش مرکز مشاوره حرم مطهر حضرت معصومه(س) در برطرف کردن نیازها و پاسخ‌گویی به مراجعین و ارزیابی عملکرد مشاورین اشاره کرد و ابراز داشت: فرم‌هایی در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد و بر اساس این فرم‌ها عملکرد مشاوران ارزشیابی شده و در صورت رضایت مراجعه‌کنندگان وقت مشاور در حل مشکلاتشان، افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: با توجه به آمارهای موجود در مرکز مشاوره آستانه مقدسه کریمه اهل بیت(س)، علت مراجعه بخش عظیمی از مراجعان مسأله ازدواج بوده و طبق نظرسنجی ها مشاوره به آن‌ها از کیفیت و اثر بخشی بالایی برخوردار بوده است.
مدیر مرکز مشاوره آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: راه اندازی بخش پژوهش جهت ارائه بروشور و جزوات شامل پیام‌های مشاوره ای به زائران، تولید نرم افزارهای مشاوره با رویکرد دینی و تشکیل حلقه‌های گفتگوی ویژه از جمله فعالیت‌های مهم و در دست اجرای این مرکز است.
حجت‌الاسلام حق‌جو ادامه داد: امیدواریم علاوه بر ارائه مشاوره‌های حضوری و تلفنی، بحث مشاوره‌های مکاتبه‌ای و اینترنتی را راه اندازی کنیم.
مدیر مرکز مشاوره حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در پایان گفت: هم‌وطنان می‌توانند برای انجام مشاوره تلفنی با شماره‌های 7175450 و 7175422 با پیش شماره 0251 تماس حاصل کنند./997/پ202/ن
ارسال نظرات