۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۴۲۰۳۱
آیت‌الله اراکی خبر داد؛

آغاز مرحله نوین فعالیت های تقریبی با ورود جهان اسلام به شرایط جدید

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خبر داد: این مجمع تشکیل امت واحده اسلامی را به عنوان هدف و استراتژی دنبال می کند و در پی آن است که زمینه های آشنایی اقوام و ملت های اسلامی را با یکدیگر فراهم کند.
آيت الله محسن اراکي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری صبح امروز چهارشنبه نوزدهم مهرماه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اقدامات این مجمع برای جلوگیری از فعالیت های ضد تقریبی، اظهار داشت: ما معتقدیم جمع کثیری از این افراد را می توان با تبیین اهداف و ماهیت تقریب متقاعد کرد، اما برخی گمان می کنند منظور از تقریب این است که اقوام مختلف دست از عقائد خود بردارند، در حالی که منظور ما این است که شیعه و سنی بفهمدند که دشمن یکدیگر نیستند و می توانند در کنار هم زندگی کنند.

آیت الله اراکی با اشاره به این که در تهران محله هایی مخصوص یهودیان و مسیحیان بوده و در کنار اینها مسلمانان زندگی بسبار آرام و خوشی داشته و دارند، بیان داشت: ما که می توانیم با دیگران زندگی مسالمت آمیزی داشته باشیم چرا نتوانیم با هم دینان خود یک چنین زندگی داشته باشیم، در حالی که سنی و شیعه در بیشترین مقاطع تاریخ ایران زندگی دوستانه و برادرانه با هم داشتند و حتی با هم ازدواج کرده و روابط فامیلی پیدا کردند.

وی با بیان این که بحث های علمی و کلامی باید در مجامع علمی ادامه پیدا کند، ابراز داشت: ما می خواهیم این گفتمان در جامعه اسلامی رواج پیدا کند که اگر اختلاف نظر دارید به مباحثه بپردازید و کینه، دشمنی و جنگ را کنار بگذارید و معتقدیم اگر این گفتمان تبیین و مطرح بشود همه از آن پیروی می کنند، مگر بیماران روانی یا وابستگان به قدرت ها که این دو فرقه همیشه در انزوا هستند.

آیت الله اراکی با اشاره به این که اهانت به شخصیت پیامبر اکرم(ص) یک هجوم برنامه ریزی شده برای جلوگیری از پیدایش امت واحده اسلامی است، اظهار داشت: علت هجوم به پیامبر اکرم(ص) این است که ایشان الگوی عمل زندگی یک انسان کامل، عادل و برخوردار از فضیلت و تقوا است و قرآن کریم ایشان را به عنوان الگوی یک زندگی برتر معرفی کرده است.

وی با بیان این که دشمنان نمی خواهند برای زندگی جدید بشر الگوی مبتنی بر راستی، صداقت، ایثار و رحمت معرفی شود، ابراز داشت: رحمت، وا‍ژه ای است که همه مبانی ارزشمند زندگی بشر مانند عشق، مهر و عدل در آن خلاصه شده است، همانطور که قرآن پیامبر اعظم(ص) را به عنوان رسول رحمت معرفی کرده است، زندگی آینده انسان هم بر مبنای ارزش های قرآنی و رحمت و ایثار خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که هدف این مجمع ایجاد زمینه برای پیدایش امت واحده اسلامی است، ابراز داشت: مقام معظم رهبری در حکمی که برای دبیرکل مجمع صادر کرده اند، تشکیل امت واحده اسلامی را به عنوان هدف و استراتژی، و وحدت را به عنوان راهبرد معرفی کردند و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این هدف را دنبال می کند و در پی آن است که زمینه های آشنایی اقوام و ملت های اسلامی را با یکدیگر فراهم کند.

آیت الله اراکی برداشتن دیوارها و جدارهای تیره کینه و دشمنی از جوامع اسلامی و نزدیک کردن دل های مسلمانان را از اهداف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد و گفت: ما باید امت واحده اسلامی را در راستای پیروی از الگوی رفتاری رسول اکرم(ص) راهنمایی کنیم که نتیجه این الگوی رفتاری این است که همان گونه که پیامبر(ص) برای همه جهانیان مایه رحمت بودند، مسلمانان هم رحمت برای همه عالمیان باشند و پیام رحمت را به همه مردم جهان برسانند به طوری که گفتمان وحدت را در راستای پیدایش روابط رحمت دنبال کنند.

وی با بیان این که در آستانه بیست و سه سالگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرار داریم، گفت: در طول بیش از دو دهه که از عمر این مجمع می گذرد، موفقیت های بزرگی را در عرصه تولید، تدوین و تبیین اندیشه های تقریبی، ایجاد زمینه های تقریب و تشکیل گردهایی های فراوان، واداشتن سران مذاهب مختلف به همنوایی، هم فکری و هم اندیشی، مبارزه با جنگ های فرقه ای و جریان های تفرقه انگیز در جهان اسلام را به دست آورده ایم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش ها و خدمات  آیت الله واعظ خراسانی و آیت الله تسخیری سبب شد تا گفتمان تقریب در جوامع اسلامی رواج پیدا کند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: در زمانی که سیاست های نظام سلطه اصرار بر ایجاد تفرقه بین مذاهب، اقوام و ملت های اسلامی داشت و در دوران جنگ افروی های نظام سلطه که با هدف شکاف بین مسلمانان انجام شد، تنها نهادی که به دستور مقام معظم رهبری در برابر تفرقه افکنی ها و آتش افروزی های استکبار قد علم کرد، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.

وی با بیان این که دوران جدید فعالیت های مجمع تقریب با دوران قبل متفاوت است، ابراز داشت: جامعه اسلامی در نتیجه وقوع انقلاب اسلامی و تلاش های امام خمینی(ره)، رهبری و رهنمالیی های رهبر معظم انقلاب، خون شهیدان انقلاب، بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین و سابیر نقلاط جهان وارد یک مرحله جدیدی  شده است و خواه نا خواه جنبش تقریب جهانی را هم وارد مرحله نوینی کرده است و ما هم امروز  از مرحله تقریب فراتر رفته ایم  و در نتیجه برنامه های ما فراتر از برنامه های تئوریک خواهد بود و وارد برنامه های عملی خواهیم شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این مطلب بیان داشت: ان شاء الله ما امروز تقریب را وارد صحنه عمل خواهیم کرد به طوری که مرحله آینده فعالیت ها، تقریب در میدان مشارکت های عملی خواهد بود و شاهد فعالیت های هماهنگ، همسو و تقریبی در عرصه های اجتماعی، بازرگانی و ورزشی با حضور همه اقشار جوامع اسلامی از جوانان، نخبگان، دانشجویان، متفکران، مبتکران و بازرگانان خواهیم بود.

 آیت الله اراکی ابراز داشت: امسال در کنفرانس وحدت که در ایام سالگرد ولادت نبی اکرم(ص) تشکیل خواهد شد، کلید مرحله نوین تقریب را خواهیم زد و برنامه ها و استراتژی های مشارکت تقریبی در عرصه های میدانی و اجتماعی را اعلام می کنیم و گام های نخستین را در این عرصه بر می داریم.

وی با اشاره به این که نخستین هفته وحدت در سال جاری، جمعه جشن بزرگ محمد(ص) خواهد بود، گفت: اولین جمعه هفته وحدت، روز جهانی محمد(ص) است و ما در این روز از همه مسلمانان بلکه از همه فضیلت خواهان و ارزش مداران در سراسر جهان دعوت خواهیم کرد تا با پوشیدن لباس ها و آرم های ویژه امت واحده اسلامی که آن را ارائه خواهیم کرد، در جشن با شکوه میلاد پیامبر(ص) شرکت کنند و این روز را گرامی بدارند و به جهانیان اعلام کنند./956/پ202/ج     

ارسال نظرات