۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۴۲۰۷۸
نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان (16)؛

حضور طلاب در مراکز تخصصی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به پرسشی درباره گذراندن دوره‌های تخصصی حوزه گفت: کسانی که می‌‌خواهند یک رشته تخصصی را انتخاب کنند، حتما باید معلومات عمومی حوزوی را کسب کنند.
نسيم هدايت ، علي وافي

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صد‌ها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.

با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب به ویژه طلاب جوان و تازه‌وارد به حوزه‌های علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.

در بخشی از این کتاب، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به این پرسش که«با توجه به تخصصی شدن علوم(به ویژه علوم انسانی که با علوم حوزوی مرتبط است) نظرتان درباره گذارندن دوره‌های تخصصی توسط طلاب و فظلا و اخذ مدارک دانشگاهی چیست؟» این‌گونه پاسخ داده است: شک نیست که وقتی علوم، گسترده می‌شود، خواه ناخواه باید محصلین و دانشجویان و دانش پژوهان، به سوی تخصصی شدن بروند، چون یک نفر نمی‌تواند در تمام این رشته‌ها متخصص بشود.

زمانی تمام علم طب، در یک کلاس تدریس می‌شد، اما اکنون برای هر جزئی از اعضای بدن انسان، گاهی نه یک تخصص بلکه تخصص‌ها وجود دارد، چون علوم گسترده شده است.

علوم اسلامی هم مشمول همین گستردگی است، مخصوصا فقه و تفسیر و عقاید، که به رشته‌های متعدد در این رابطه نیاز دارد. بنابراین رفتن به سراغ تخصصی شدن، اشکال ندارد. منتهی کسانی که می‌‌خواهند یک رشته تخصصی را انتخاب کنند، حتما باید معلومات عمومی حوزوی را کسب کنند، یعنی با فقه و اصول و تفسیر و عقاید آشنایی لازم را داشته باشند، سپس به سراغ رشته تخصصی بروند./971/د101/ن

ارسال نظرات