۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۴۲۲۷۸
آیت‌الله علم الهدی:

سیاست ایران اسلامی برگرفته از سیره اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: خط مشی سیاسی که امروز در این نظام اجرا می‌شود برگرفته از همان روش سیاسی اهل بیت(ع) ولی در شکل امروزی و متناسب با دنیای امروز است.
نشست انديشه سياسي امام رضا آيت الله علم الهدي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، ظهر امروز بیستم مهرماه، در نشست علمی تخصصی اندیشه سیاسی حضرت رضا(ع) که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت: در تحلیل اندیشه‌های سیاسی امام رضا(ع) دو بینش وجود دارد، نخست بینشی که مسائل سیاسی آن روز را با دید امروزی تجزیه و تحلیل می‌کند و دیگری آن‌که مسائل آن روز را با دید همان روز مورد بررسی قرار می‌دهد. 
وی افزود: مسلم این است که مسائل سیاسی که در آن روز صورت گرفته با مسائل سیاسی که امروز در امت اسلام مطرح است، از نظر ماهیت مغایر نیست، بلکه فقط در شکل با یکدیگر متفاوت است، البته طبیعی است که مسائل آن روز در شکل و ظرف خاص متناسب با همان دوره تعریف شده است، اما امروزه مسائل شکل تازه و متناسب با این دوره را به خود گرفته‌اند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: سیره سیاسی کشور اسلامی ایران بر دو مبنا استوار است، یکی برگرفته از ولایت فقیه و دیگری سیاستی است که بر عهده روحانیت قرار گرفته، اما هر دو برگرفته از سیره اهل بیت (ع) است و همین سیره ائمه(ع) در امور سیاسی باعث می‌شود که حجت سیاسی موجود باشد، در غیر این صورت سیاست اجرایی، ناقص و باطل خواهد بود. 
وی بیان داشت: در زمان امام رضا(ع) حکومت به این نتیجه رسید که تنها با به شهادت رساندن امام(ع) نخواهند توانست به اهداف حکومتی خود برسند، آنها متوجه شدند که فقط با یک شخص مواجه نیستند بلکه یک جریان و اندیشه در مقابل آنها ایستاده است، آنها برای رسیدن به اهداف خود شروع به از بین بردن اندیشه اصیل برگرفته از اهل بیت (ع) کردند، مأمون دستور داد تا کتب فلسفی اروپایی را به عربی ترجمه کنند تا مسلمانان با اشتغال به آنها از علوم و معارف اصیل دین فاصله گیرند. 
این استاد حوزه و دانشگاه در مورد ولایتعهدی امام رضا(ع) گفت: مأمون تصمیم گرفت جریان امامت را به عنوان قوی‌ترین جریان معارض با حکومت از بین ببرد، در نتیجه امام را مجبور به قبول ولایتعهدی کرد تا بعد از این که امام(ع) آن را پذیرفت، ایشان را به شهادت برساند و سپس خود را به عنوان جانشین امام هشتم(ع) معرفی کند و با این کار خلافت و امامت را با یکدیگر خلط کرده و حکومت خود و پیشینیان را تثبیت نماید.
وی در ادامه بیان داشت: امام رضا(ع) با سیاست‌های دقیق خود این اوضاع را به نفع جامعه اسلامی تغییر دادند، ایشان از هر موقعیتی در رسوا کردن خلافت مأمون و اجدادش استفاده کردند که نمونه‌های تاریخی آن نیز مشهود است. 
امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به حدیث شریف سلسله الذهب و مناظرات حضرت رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) ولایت خود را از شروط توحید نامید و با این بیان برای مردم ولایت خود را به طور کامل آشکار کرد و متذکر آن شد که ولایت آنها همواره باید مد نظر مردم باشد، از طرفی حضرت با ایجاد مناظرات علمی دقیق مبانی اندیشه اسلامی را برای شیعیان خود تثبیت و از طرف دیگر نیز اندیشه اسلامی اهل بیت را به جامعه آن روز نمایاند.
آیت‌الله علم الهدی در پایان یادآور شد: جوانان باید همواره این نکات را مد نظر داشته باشند و اندیشه‌های اهل بیت(ع) را در زمینه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و آن را در تمامی مراحل زندگی خود پیاده نمایند./932/پ202/ج
ارسال نظرات