۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۴۲۳۰۸
پژوهشگر تاریخ اسلام؛

سیاست امام رضا مأمون را وادار به دفاع از شیعه کرد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش دانشکده علوم اجتماعی امام حسین(ع) گفت: فعالیت سیاسی حضرت رضا(ع) به حدی قوی بود که حتی مأمون نیز مجبور به دفاع از شیعه شده بود و به دفاع از آن می‌پرداخت.
پژوهشگر تاريخ اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، بیستم مهر در نشست علمی‌تخصصی اندیشه سیاسی حضرت رضا(ع) که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت: دشمنان اهل بیت(ع) به گونه‌ای به فعالیت پرداخته بودند که دقیقا بعد از رحلت رسول خدا(ص)، مردم از اولین وارث رسول خدا روی گردانی کردند، امام علی (ع) را به راحتی کنار زده و حتی القاب ایشان را به سرقت بردند.
 وی افزود: حتی در بازه‌ای از زمان، مردم به صبّ (دشنام دادن) اهل بیت(ع) می‌پرداختند و اهل بیت(ع) بسیار مظلوم واقع شده بودند، این بی‌معرفتی‌ها تا حدی پیش رفت که در واقعه کربلا، زنان و دختران اهل بیت(ع) را به اسارت گرفتند و این بدعت را در تاریخ پایه‌گذاری کردند، اما ائمه اطهار(ع) از فرصت‌ها به هر شکل ممکن استفاده کردند.
 این استاد دانشگاه تصریح کرد: از زمان امام سجاد(ع) هرگاه فضای بازتری برای تبلیغ اهل بیت به وجود می‌آید، اهل بیت از آن موقعیت استفاده کرده و به فعالیت‌های خود می‌پردازند، اوج این فعالیت‌ها در عصر امام صادق(ع) است که با آزادی نسبی به وجود آمده، شاگردان بسیار زیادی تربیت می‌شوند.
 
وی افزود: حکومت‌های جور که از فعالیت‌های ائمه اطهار(ع) می‌ترسیدند، همواره آنان را تحت فشار قرار می‌دادند، از زمان امام کاظم(ع) به بعد همه امامان دربند هستند و به گونه ای مورد مراقبت حکومت قرار می‌گرفتند، مأمون نیز کار پدران خود را در پیش گرفت ولی برای تحت نظر داشتن حضرت رضا(ع)، ایشان را در کاخ خود زندانی کرده بود.
 
وی تأکید کرد: بعد از امام رضا(ع) نیز حکومت‌ها، امامان را به زندان افکندند، چنان که دو امام معصوم(ع) به عسکریین مشهور شدند، این نشان دهنده این است که مردم به اهل بیت(ع) روی آورده بودند و خلفا سعی در قطع ارتباط بین امامان(ع) و مردم داشته‌اند.
 
معاون پژوهش دانشکده علوم اجتماعی امام حسین(ع)، گفت: با مرگ هارون، مأمون امام(ع) را مجبور به قبول ولایتعهدی خود کرد که با این کار به افکار شوم خود سایه عمل بپوشاند، اما نه تنها موفق نشد، بلکه علاوه بر زنده شدن و بیشتر شدن قیام‌های علویان، عباسیان نیز که از این دسیسه مأمون در هراس بودند، علیه او به فعالیت پرداختند، از سویی دیگر امام(ع) نیز از این فرصت نهایت استفاده را کردند و به ترویج دین اصیل پرداختند.
 
وی یادآور شد: فعالیت سیاسی حضرت(ع) به حدی قوی بود که حتی مأمون نیز مجبور به دفاع از شیعه شده بود و به دفاع از آن می‌پرداخت، اما متأسفانه علاوه بر حکومت جور و ستم، مشکل دیگری که جامعه اسلامی را با خطر روبه‌رو می‌کرد فرقه‌ها بودند، اطرافیان ائمه(ع) نیز برای رسیدن به دنیا موجب شدند که عده‌ای از مردم گمراه شوند که در تاریخ نمایان است، فرقه زیدیه، کیسانیه، واقفیه و فرقه‌های دیگر نیز به همین دلیل به وجود آمدند.
 
رجبی در پایان ضمن معرفی کتب سیاسی مربوط به اهل بیت، گفت: کتاب انسان 250 ساله که براساس بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی و مبارزاتی ائمه معصومین(ع) نوشته شده، یکی از کامل‌ترین کتاب‌هایی است که در زمینه زندگی سیاسی اهل بیت(ع) موجود است و جوانان باید از این کتب بهره کامل را ببرند و در شناخت اوضاع سیاسی جامعه کنونی خود تلاش کنند./932/پ202/س
ارسال نظرات