۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۴۲۶۵۴
حجت الاسلام عالی:

موسیقی بهشت را گوشی می شنود که حرام نشنیده باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: لذتهای بهشتی بر اساس روایات مال کسانی است که از گناه چشم پوشیده اند، امام صادق (ع) می فرماید نغمه بهشتی را کسی می شنود که در این دنیا از شنیدن موسیقی حرام خودداری کرده است.
حجت الاسلام عالي

حجت الاسلام مسعود عالی، رییس مرکز جامع علوم اسلامی در برنامه امروز سمت خدا با موضوع اوصاف اصحاب یمین و شمال به تعبیر قرآن گفت: در سایه درختان سدر که خار ندارند و درختان طلح که برگهای پهن و سایه گسترده دارد از نعمتهای بهشتی بهره می برند. در بهشت آبشارهای ریزانی هست و هیچ کس نیست که بهشتیان را در استفاده از این نعمتها منع کند. در این چنین فضایی طبیعتا هوایی معتدل و مطبوع در بهشت حاکم است.
وی ادامه داد: همسران بهشتی همسران ارزشمند و گرانقدری هستند و گویی این همسران بهشتی جور دیگری خلق شده اند. همیشه جوان و بکر و شاداب هستند، چشمانی افتاده دارند یعنی یا دارای چشمانی خمار هستند یا اینکه به دیگران چشم ندارند و فقط همسر خود را می بینند. دستی از انس و جن به آنها نرسیده و با کسی صمیمی نبوده است و فقط مخصوص خود آن فرد است.
استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: آزادی در بهشت به معنای بی بند و باری نیست و زندگی مومن در بهشت دنباله زندگی دنیایی اوست بنابراین مومن در آنجا هم هرز نمی رود و باز هم محدود به همسر خود است. همسران بهشتی همسران خود را دوست دارند و هم سن و سالند و اینها خصوصیات اصحاب یمین است.
وی افزود: نکته مهم در اینجا این است که لذتهای بهشتی از هر نوع طبیعتا به گفته روایات مال کسانی است که از گناه چشم پوشیده اند، شخصی از امام صادق (ع) پرسید آیا در بهشت موسیقی وجوددارد ایشان فرمودند: بله در بهشت درختانی وجود دارد که نوای زیبایی دارند به گونه ای که تا به حال گوش کسی نشنیده است و این نغمه را کسی می شنود که در این دنیا از شنیدن موسیقی حرام خودداری کرده است .
حجت الاسلام عالی ادامه داد: کسی که در این دنیا لب از شراب گرفته باشد در بهشت شراب بهشتی به او داده می شود و این شیرین کامی بخاطر صبری است که در دنیا داشته و این تنها گوشه ای از جایگاه اصحاب یمین و السابقون است.
وی بیان داشت: لذتهای بهشتی چه مادی و چه معنوی به گونه ای است که اهل دنیا تحمل آن را ندارند و کسانی که گوشه ای از آن را چشیده اند تا مدتها حال دگرگونی دارند. این در حالی است که گو شه ای از عذاب جهنم را هم همه عالمیان تاب نمی آورند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به این که لذتهای بهشت فقط جسمانی نیست بلکه در کنار آن معرفت و محبت فرد هم زیاد می شود، اظهار داشت: امام صادق(ع) می فرمایند بهشتان وقتی شراب بهشتی را می نوشند علاوه بر لذت، تطهیر می شوند و از غیر خدا بر می گردند.
وی با بیان این که در سوره واقعه به معرفی اصحاب شمال (وصف جهنمیان) اشاره شده است، گفت: آنها را بادهای سموم در بر می گیردکه بادهای بسیار داغ است که وقتی وارد بینی و گوش فرد می شود او را می سوزاند و وقتی تشنگی بر آنها غلبه می کند آبی داغ و سوزان به نام حمیم به آنها خورانده می شود که در سوزندگی مانند مواد مذاب است. در این هنگام از دور ابری را می بینند که فکر می کنند خنک است و شاید از این داغی بکاهد وقتی به سمت آن می روند آن را دودی بسیار غلیظ و خفه کننده می یابند که نه خنکی دارد و نه فایده ای.
حجت الاسلام عالی بیان داشت: زندگی جهنمی از صدبار مردن بدتر است. که نه می میرد و نه زندگی راحتی پیدا می کند بلکه بین مرگ و زندگی نکبت بار دست و پا میزند. آتش جهنم آتشی که است که نه آدم را باقی می گذارد و نه او را رها می کند. این گونه است که پیامبر در دعای مجیر86 مرتبه از چنین آتشی به خدا پناه می برد چون می دانند که زندگی آن طرف در واقع زندگی نیست.
وی ادامه داد: خداوند سه دلیل برای جهنمی شدن این افراد می آورد؛ اول اینکه این افراد در دنیا خوشگذارن و عیاش بودند و حلال و حرام برایشان مهم نبوده است. دوم این که بر گناهان بزرگ اصرار داشتند یعنی با وجود اینکه به کبیره بودن آن واقفند با این حال آن را تکرار می کنند و سومین دلیل آن است که این افراد آخرت را تکذیب می کنند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پس از ذکر اوصاف جهنمیان، دلیل جهنمی شدن آنها آمده در حالی که دلیل بهشتی شدن بهشتیان مطرح نشده است اظهار داشت: شاید دلیلش این است که بهشت نوعی تفضل ولی جهنم نتیجه اعمال انسان است. اگر خدا بخواهد برای بهشت به اعمال ما نگاه کند خرج زندگی بهشت از اعمال ما به تنهایی در نمی آید مگر اینکه خدا با تفضل، لطف و کرم به آنها نگاه کند. اگر به خوبی های ما به دقت نگاه شود گاهی همان خوبی، بدی است. از این رو در روایات آمده است که بعد از هر نماز سه مرتبه استغفار کنید و شاید از این جهت باشد که بعد از هر نماز به خدا عرض می کنیم که این عمل را انجام دادم ولی میدانم که عمل ناقص من لیاقت درگاه تو را ندارد از این رو استغفار می کند و این استغفار نیز خودش رشد و تعالی در بر دارد./916/پ202/ع

ارسال نظرات