۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۱
کد خبر: ۱۴۲۶۵۶
در گردهمایی طلاب جدید خراسان مطرح شد؛

علمدار مبارزه با صهیونیسم درس‌خوانده قم است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: امروزه در مشهد و قم طلاب غیر ایرانی از صد کشور در حال تحصیل هستند که هر کدام از آنها سفیر نور و پرچم‌دار فضیلت خواهند بود؛ سید حسن نصرالله دانش آموخته حوزه علمیه قم است، کسی که علمدار مقابله با صهیونیسم و استکبار است.
حجت الاسلام مرويان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمود مرویان حسینی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در اردوی توجیهی طلاب جدید حوزه علمیه خراسان که از 23 مهر در اردوگاه مازندران مشهد آغاز شده است، گفت: مقام معظم رهبری نسبت به طلبه عام پنج وظیفه قائلند.

وظایف طلبه در نگاه رهبری

وی افزود: اول این که حوزه محل تحصیل علم و آشنایی با اسلام است؛ طلبه باید جریان های علمی فرهنگی را شناخته و نسبت به معارف اسلامی زمان شناس باشد؛ دوم این که حوزه محل تربیت و خودشناسی است، یعنی باید از ظرفیت های حوزه استفاده کرده و به خودشناسی رسید. 
وی تصریح کرد: سومین وظیفه طلبه در حوزه، تحقیق و بررسی است، زیرا حوزه علمیه محل تألیف کتب اسلامی است و طلبه باید علم اصیل اسلامی را در مقابل علم مادی و انحرافی تولید کند، چهارم این که حوزه محل مبلغان و مروجان اسلامی است و تبلیغ چه در داخل و چه در خارج کشور؛ باید در فضای مجازی و سایبری نیز انجام گیرد و پنجم نیز امداد، تعاون و کمک به عموم مردم است که یکی از مهم ترین کارهای حوزه محسوب می شود، مثل بلایای طبیعی و دیگر گرفتاری های مردم؛ در دوران دفاع مقدس روحانیان به نسبت جمعیت خود، 12 برابر بیشتر از سایر اقشار در جنگ شرکت کرده بودند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به این‌که اوایل قرن پنجم اولین حوزه علمیه از سوی شیخ طوسی در نجف ساخته شد، گفت: امروز در خراسان بزرگ، حدودا 120 مدرسه علمیه خواهران و برادران فعالیت می‌کنند که 25هزار طلبه در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، هم اکنون نیز در مشهد و قمٰ از 100 کشور، طلبه در حال تحصیل زندگی می‌کنند که هر کدام از آنها سفیر نور و پرچم‌دار فضیلت خواهند بود؛ سید حسن نصرالله دانش آموخته حوزه علمیه قم است، کسی که علمدار مقابله با صهیونیسم و استکبار است.
وی خاطر نشان کرد: با پیروزی انقلاب مسؤولیت حوزه‌ها چند برابر شد، در مشهد حدود 5000 مسجد و 1500 حسینیه و چندین هیأت مذهبی فعالیت می‌کنند که در همه اینها یک روحانی عالم نقش آفرینی می‌کند؛ تلاش برای بهره‌برداری از آموزه‌های اسلامی در حکومت داری در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وظیفه حوزه‌هاست و باید معارف اسلامی به فرهنگ تبدیل شود.
وی هر مدرسه علمیه را کارخانه تولید انسان دانست و گفت: مقام معظم رهبری می‌گویند، حوزه‌ها و مدارس علمیه باید در فارغ التحصیلان خود چهار ویژگی ایجاد کنند؛ دانش دینی، اطلاعات و مفاهیم علوم اسلامی؛ تربیت اسلامی، اخلاق و معارف اسلامی؛ الگوهای اجتماعی و نیز هدایت عمومی جامعه.

چگونه باید مسیر رشد را پیمود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مرویان تأکید کرد: از بیانات مقام معظم رهبری برمی‌آید که اگر کسی می‌خواهد فاصله امروز تا مسیر بزرگان را طی کند، باید خود، مسیر خود، آرمان و هدف خود، ابزارها، دوستان، همراهان و نیز دشمنان خود را بشناسد؛ شیطان در مسیر مستقیم راه انسان، در گوشه‌ای کمین می‌کند و از هر طرف بتواند به مؤمن آسیب وارد می‌کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تبیین جنبه‌های مختلف تحصیل در حوزه گفت: مقام معظم رهبری کتاب حوزویان را دارای چهار فصل فردی، اجتماعی، دانشی و تربیتی می‌دانند، بنابراین طلبه باید در سال های اول انگیزه پیشرفت خود را داشته و رویه های خود را اصلاح کند، پس از آن باید نسبت به جامعه بصیرت داشته و خصوصا نسبت به ولایت و نظام اسلامی احساس مسؤولیت کند.
وی در پایان خطاب به طلاب گفت: خوب و بد و دشمنان جامعه اسلامی را بشناسید، امروز حوزه ها باید پشتیبان نظام اسلامی باشند و هر کدام از شما می توانید برای یک شهر ارزشمند باشید به شرطی که ظرفیت های خود را بشناسید./932/پ202/س
ارسال نظرات