۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۷۴۶
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه تبریز:

خودمحوری و انحراف از مسیر حق محصول دلبستگی به دنیا است

خبرگزاری رسا ـعضو هیأت ‏علمی دانشگاه صنعتی سهند گفت: ریشه اصلی غفلت انسان این است که با محبت داشتن به دنیا «خودمحور» می‏شود، نه «خدامحور» و اینجا است که به کمال رسیدن انسان در مسیر انحرافی ادامه می‏یابد.
حجت‏الاسلام خديوي، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‏الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، امروز در جلسه تفسیر آیات اخلاقی قرآن در مسجد دانشگاه تبریز اظهار داشت: مسیر تکامل انسان حول محور «خداوند» می‏چرخد و ریشه اصلی غفلت انسان این است که با محبت داشتن به دنیا «خودمحور» می‏شود، نه «خدامحور» و اینجاست که به کمال رسیدن انسان در مسیر انحرافی ادامه می‏یابد.

 

حجت‏الاسلام خدیوی، با بیان این‌که برای محشور شدن با اهل‏بیت(ع) باید محبت آنان را در دل داشت، گفت: داشتن محبت هر چیزی باعث کشش روح به‏سوی محبوب می‏شود و اگر دل انسان جایگاه حُبّ‏ اهل‏بیت(ع) باشد روح انسان با اهل‏بیت(ع) آمیخته می شود و اگر حُبّ‏ دنیا جایگزین شود«دنیاطلبی» انسان را محصور خواهد کرد.

 

وی دومین گام جهت رسیدن به کمال بعد از آماده کردن روح را تربیت جسم دانست و افزود: بعد از پالایش روح، جسم نیز برای رسیدن به حقیقت کمال باید با روح همراه باشد و لازمه آن متعادل نگه داشتن جسم از همه جهات همچون مراقبت از شهوت و پرخوری است.

 

عضو هیأت ‏علمی دانشگاه صنعتی سهند در ادامه با تشریح آیات و روایاتی در خصوص تربیت جسم به‏و سیله کنترل غرایز گفت: پُرخوری و حرام‏خوری مانع همراه شدن جسم با روح در مسیر رسیدن به کمال می‏شود و قساوت ‏قلب و کثرت شهوت از مهم‏ترین اثرات مخرب پُرخوری انسان است.

 

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز کنترل نکردن غرایز را عامل عدم درک حقایق هستی و لذت عبادت در انسان دانست و گفت: بی‌توجهی به پرورش معنوی و تهذیب نفس سبب می‌شود که دل انسان دیگر جایگاه معارف و ملکوت الهی نباشد./935/پ202/س

ارسال نظرات