۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۴۲۸۸۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ آغاز تغییر در ساختار اوقاف آذربایجان غربی، تجهیز کتابخانه های شبستانی خوی، رشد 270 درصدی پرداخت زکات در استان و تعیین تکلیف معادن موقوفه تکاب از جمله مهم ترین اخبار کوتاه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به تغییر ساختار سازمان اوقاف اظهار کرد: پس از 27 سال چارت جدید سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تایید دفتر مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد.

 

وی ادامه داد: اداره کل اوقاف آذربایجان غربی به علت عملکرد مطلوب در سال گذشته که جزء استانهای برتر سازمان معرفی شد، در چارت جدید در ردیف استان های سطح یک و درجه دو جای گرفت.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: در ساختار جدید اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از یک معاونت به چهار معاونت اداری پشتیبانی، فرهنگی اجتماعی، امور اقتصادی بهره وری و امور حقوقی و اوقافی ارتقا یافته است.

 

حجت الاسلام مصائبی تصریح کرد: با توجه به برخورداری اداره کل از نیروی انسانی مجرب و سطح علمی بالا، 90 درصد نیروها با چارت جدید منطبق است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان این که تغییر و جا بجایی ها در اداره کل آغاز شده است، اعلام کرد: تا یک ماه آینده مجموعه اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی بر اساس ساختار جدید کار خود را آغاز می کند.

 

وی همچنین گفت: با توجه به مصوبه دولت و همچنین تغییرات ساختاری دفاتر و ادارات اوقاف در شهرستانها از 14 به 18 باب افزایش می یابد.

 

تجهیز کتابخانه‌های شبستانی خوی

حجت الاسلام غلامرضا معصومی نیا، رییس اداره تبلیغات اسلامی خوی گفت: امسال برای دومین بار با همکاری و هماهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تعداد نه باب کتابخانه شبستانی که چهار باب از آن مربوط به کتابخانه شهری و پنج باب مربوط به کتابخانه روستایی شهرستان خوی است با کتاب‌های جدید تجهیز شدند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به سیاست نظام مبنی بر گسترش فرهنگ کتابخوانی بین مردم و دسترسی آسان جوانان شهری و روستانشین به کتاب‌های متنوع انجام این اقدامات ضروری به نظر می رسد.

 

حجت الاسلام معصومی نیا کتب دینی، علمی، فرهنگی، قرآنی، کمک درسی و همچنین مربوط به کودک و نوجوان را از جمله موضوعات کتب اهدایی به کتابخانه ها اعلام و اظهار کرد: در آینده هر یک از این کتابخانه‌ها طوری مجهز شوند که ضمن تامین نیازهای اساسی اقشار مختلف مردم باعث جذب بیشتر جوانان به مساجد و فرهنگ کتابخوانی شوند.

 

رشد 270 درصدی پرداخت زکات در  آذربایجان غربی

جلال حسین زاده، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت زکات در دین مبین اسلام، اظهار داشت: زکات نوعی مالیات بر درآمد است که در بسیاری از موارد در دین مبین اسلام به همراه نماز ذکر شده است.

 

وی با اشاره به رشد 270 درصدی پرداخت زکات در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، تصریح کرد: نیمه نخست امسال نزدیک به 63 میلیارد و 900 میلیون ریال زکات جمع آوری شده است.

 

جلال زاده افزود: همچنین امسال  17 میلیارد ریال کمک مردمی از طریق 190 هزار صندوق صدقه نصب شده در اماکن عمومی و مسکونی آذربایجان‌غربی جمع‌آوری شده است.

 

وی با اشاره به اینکه 10 هزار صندوق در اماکن عمومی شامل بانک‌ها، معابر، ادارات و شرکت‌ها نصب شده است، تصریح کرد: علاوه بر این 180 هزار صندوق در منازل نیز نصب شده است.

 

معادن موقوفه تکاب تعیین تکلیف شد

حجت الاسلام عیسی برادری، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه تکاب گفت: پنج معدن موقوفه تکاب که تا کنون بدون استعلام و مجوز از سوی اداره اوقاف مورد بهره برداری قرار می گرفتند، در نیمه اول سال جاری تعیین تکلیف شد.

 

وی با اشاره به پیگیری های حقوقی این اداره برای بازگرداندن معادن موقوفه شهرستان تکاب، تصریح کرد: طی حکم صادره از سوی محاکم قضایی تا کنون 13 هزار متر مربع از اراضی این موقوفات به اوقاف برگشت داده شده اند و بقیه افراد هم تمکین کرده اند که رابطه استجاری برقرار کرده و در ازای بهره برداری از معادن حق زارعانه پرداخت کنند.

 

این مسؤول در ادامه شاخص ترین موقوفه شهرستان را سلیمان خان افشار عنوان کرد که شامل چهار دانگ از اراضی شهرستان تکاب است.

 

حجت الاسلام برادری با بیان اینکه هم اینکه 75 درصد اراضی شهرستان تکاب موقوفه است، تصریح کرد: در نیمه نخست امسال هشت هزار رقبه در قالب پرونده های حقوقی موقوفات تعیین تکلیف شده اند./936/د101/ب

ارسال نظرات