۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۴۳۱۰۱

برخی اعمال ماه ذیحجه/ برکات قرائت سوره فجر در دهه اول ذیحجه

خبرگزاری رسا ـ ماه ذیججه، آخرین ماه سال هجری قمری و ماهی بسیار پربرکت است، بزرگان دین هنگامی که این ماه وارد می‌شد، اهمیت ویژه ای به عبادت در آن می‌دادند به همین دلیل اعمالی برای دهه اول این ماه ذکر شده است .
اعمال ذي الحجه

به گزارش خبرگزاری رسا، ماه ذیججه، آخرین ماه سال هجری قمری و ماهی بسیار پربرکت است، بزرگان دین هنگامی که این ماه وارد می‌شد، اهمیت ویژه ای به عبادت در آن می‌دادند به همین دلیل اعمالی برای دهه اول این ماه ذکر شده است.

فضیلت ذیحجه

وجود دو عید مهم اسلامی یعنی عید قربان و عید غدیر و روز عرفه و خاطره دعای عجیب و بسیار گرانبهای امام حسین(ع) در عرفات، شکوه و عظمت خاصی به این ماه بخشیده و سزاوار است همه مؤمنان از فضای آکنده از معنویت این ماه غافل نشوند و در خودسازی و تهذیب نفس بکوشند که به پیشرفتهای مهمی نائل می شوند.

در نخستین روز از این ماه واقعه پربرکتی در جهان اسلام رخ داد و آن نیز ازدواج امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) بود.

در تاریخ آمده است:  وقتی امام علی(ع) به محضر پیامبر(ص) آمد و حضرت زهرا (س) را خواستگاری نمود. پیامبر(ص) فرمود: «یا علی! پیش از تو کسانی از فاطمه(س) خواستگاری کرده‏اند و او اظهار کراهت کرده است. اما تو منتظر باش تا برگردم». رسول‌الله(ص) به اتاق حضرت زهرا(س) رفت و فرمود: «فاطمه جان، علی بن ابی‏طالب کسی است که قرابت و فضل و اسلام او را شناخته‏ای. من از پروردگارم خواسته‏ام تو را به بهترین و محبوب‏ترین خلقش تزویج کند. حال، علی از تو خواستگاری می‏کند. نظرت چیست؟» فاطمه(س) ساکت شد، ولی روی برنگردانید و رسول الله(ص) در چهرة‏ فاطمه(س) نارضایتی احساس نکرد. آن گاه آن حضرت به پاخاست و فرمود: «الله اکبر! سکوت فاطمه حاکی از رضایت اوست». در این هنگام جبرئیل نازل شد و گفت: «یا رسول الله! فاطمه را به علی تزویج کن. خدا، فاطمه را برای علی و علی را برای فاطمه پسندیده است»

اعمال دهه اول

ـ امام صادق(ع) می فرماید: پدرم حضرت امام باقر(ع) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذیحجه(از شب اول ماه تا شب عید قربان) هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را می خوانی، پس از آن آیه 142 سوره اعراف را بخوان.

اگر چنین کنی، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک می شوی.

ـ روزه گرفتن در نُه روز اول. در روایتی از امام موسی کاظم(ع) نقل شده است که هر کس نُه روز اول ذیحجه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را برای او می نویسد.

ـ ابوحمزه ثمالی از امام صادق(ع) نقل کرده است که آن حضرت، از روز اول تا عصر روز عرفه، پس از نماز صبح و قبل از نماز مغرب این دعا را می خواند:

اَللّـهُمَّ هذِهِ الاَْیّامُ الَّتی فَضَّلْتَها عَلَی الاَْیّامِ وَشَرَّفْتَها و .... وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدوَآلِهِ اَجْمَعینَ، وَسَلَّمَ عَلَیْهِمْ تَسْلیماً.( مصباح المتهجد، صفحه 672 و اقبال، صفحه 322 (با اندکی تفاوت) ، مفاتیح الجنان)

 

 

سوره فجر در دهه اول ماه ذیحجه

 

در حدیثی از رسول خدا (ص) نقل شده است: هر کس سوره فجر را را در دهه اول ماه قرائت نماید گناهانش بخشیده می شود و اگر در غیر این ایام خوانده شود مایه نورانیت او در قیامت است./923/د102/ن

ارسال نظرات