۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۱۴۳۳۱۹
مورخ انقلاب مطرح کرد؛

اعتصاب گسترده، رژیم شاه را همچون یخ در آفتاب سوزان آب کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر نقش کارکنان مخابرات را در پیشبرد اهداف و سرعت انقلاب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر این پل ارتباطی نبود انقلاب با این سرعت محقق نمی شد.
دکتر سيد حميد روحاني  - راههاي نفوذ بيگانگان در خواص سيد حميد روحاني، رييس بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب، روز پنج شنبه در جمع طلاب مرکز جامع علوم اسلامی قم، با اشاره نقش با اهمیت کارکنان مخابرات در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: کارکنان مخابرات با فداکاری خود نقش مهمی در پیشبرد اهداف انقلاب و رساندن پیام امام به اقصی نقاط کشور در دوران مبارزات بر علیه رژیم شاهنشاهی داشتند.

 

وی ادامه داد: در زمان استقرار امام در پاریس، تماسی از مخابرات با ما گرفته شد که هر کاری باشد ما در خدمت گذاری به امام آماده هستیم.

 

حجت الاسلام روحانی افزود: با این که اوائل کار اعتماد کاملی به آنها نداشتیم، سخنرانی های امام را برای آنها پخش می کردیم و آنها پیام امام را انتشار می دادند.

 

وی ابراز داشت: انعکاس تیتر همه روزنامه های کشور به پاریس و اطلاع امام از اتفاقات داخل کشور از دیگر کارهای با اهمیت اهالی مخابرات بود.

 

این مورخ انقلاب ادامه داد: گذاشتن شنود در جاهایی مثل نخست وزیری و رساندن اطلاعات به امام در پاریس از دیگر خدمت های با اهمیت کارکنان مخابرات به انقلاب اسلامی بود.

 

وی ابراز داشت: از دیگر کارهای با اهمیت مخابراتی ها هموار کردن راه ارتباط با افراد داخل ایران مثل شهید بهشتی بود.

 

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: تنها آرزوی اهالی مخابرات این بود که ملاقاتی با امام داشته باشند که این زیارت در مدرسه علوی محقق شد. این افراد مثل دیگران نبودند که به خاطر خدمتی کوچک به انقلاب تا ابد انتظار داشته باشند.

 

رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با اشاره به این که کمتر کسی تا به حال به خدمات کارکنان مخابرات به انقلاب پرداخته است، ابراز داشت: اگر این ارتباط کارکنان مخابرات با امام نبود، انقلاب با این سرعت محقق نمی شد.

 

این مورخ انقلاب با بیان این که اعتصاب گسترده در کشور رژیم شاه را مثل یخ در آفتاب سوزان تابستان آب کرد، ابراز داشت: اگر این اعتصاب ها نبود رژیم شاه کشور را به حمام خون تبدیل می کرد و از این کار ابایی نداشت.

 

حجت الاسلام روحانی ابراز داشت: اعتصاب کارکنان صنعت نفت از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و دنیا را بهت زده و ماشین جنگی رژیم شاه را ساقط کرد.

 

حجت الاسلام روحانی اظهار داشت‌: البته رژیم اعلام کرد که از اسرائیل کارمندانی برای استخراج نفت به ایران خواهد آورد، که فتوای مهدور الدم بودن اسرائیلی هایی که برای این کار به ایران بیایند توسط امام، این حیله را نیز نقش بر آب کرد. 

 

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در پی مبارزات خود پانزده سال به مردم آگاهی و رشد داد، در پی این رشد خود مردم فهمیدند چه کار باید بکنند و امام حرکت های مردم را تایید و راهنمایی می کرد.

 

این مورخ انقلاب خاطر نشان کرد: یکی از حیله های رژیم برای فروکش کردن اعتراضات، فرستادن فرح فاسد با پوشش چادر و جوراب ضخیم به نجف برای دیدار با علمای آنجا بود.

 

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: نقش اطرافی های بزرگان در انحراف آنها عجیب است تا جایی که اطرافیان بعضی بزرگان را به سقوط کشاندند.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به علاقه بسیار زیاد آیت الله خویی به امام(ره)، خاطر نشان کرد: وقتی آقای خویی با امام ملاقات کرد آیه«انی انا اخوک فلا تبتئس بما کانوا یعملون» را خواند و دست گردن امام انداخت و گریه کرد.

 

وی گفت: از کارهای دیگر شاه برای فرو نشاندن اعتراضات، فرستادن امینی و مهندس بازرگان برای متقاعد کردن امام به کوتاه آمدن با شاه بود، که امام هرگز کوتاه نیامد.

 

این مورخ انقلاب در پایان تاکید کرد: نهضت های قبل از انقلاب در ایران یا بر علیه استکبار بود یا بر علیه استعمار، ولی امام در زمان واحد در هر دو جناح جنگید و نقش مکملی استعمار و استکبار را از بین برد./929/پ202/ج

ارسال نظرات