۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۴۳۳۲۵

ناگفته‌هایی از ربوده شدن هیأت هفت نفره جمعیت هلال احمر در لیبی

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران با اشاره به ماجرای ربوده شدن هیأت هفت نفر جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در کشور لیبی، گفت: رفتار و منش بزرگوارانه این گروه هفت نفره، گروگان‌گیرها را تحت تأثیر قرار داده بود.
بازگشت گروگان هاي هلال احمر به ميهن اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید منتظر شُبَر، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به ماجرای ربوده شدن هیأت هفت نفره جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در کشور لیبی، به بیان ناگفته‌هایی از این حادثه پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود با بیان این‌که جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با ارائه خدمات گوناگون در کشور و سطح بین‌الملل جزو بهترین جمعیت‌ها در جهان است، گفت: جمعیت هلال احمر در رده‌بندی‌های جهانی همواره جزو پنج کشور برتر دنیا در زمینه امدادرسانی و کمک‌رسانی بوده است.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران حضور در کنار مردم شریف ایران در هشت سال دفاع مقدس را از افتخارات جمعیت هلال احمر برشمرد و افزود: جمعیت هلال احمر دوشادوش مردم در خط مقدم جبهه و در حملات هوایی دشمن به شهرها در کنار مردم حضور داشت و خدمات گسترده‌ای ارائه کرد که صدها شهید حاصل آن است.

 

وی در ادامه با اشاره به حادثه کشور لیبی، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در جمهوری اسلامی ایران با توجه به وظیفه انسانی و اسلامی خود، وظیفه می‌دانست که به محرومان در سراسر دنیا کمک‌رسانی و امدادرسانی کند و هم اکنون در 19 کشور جهان 27 مرکز درمانی از سوی این جمعیت دائر است.

 

شُبر اضافه کرد: پس از وقوع بیداری اسلامی و شکل‌گیری آن در کشورهای منطقه و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از ملت‌های به پا خواسته کشورهای اسلامی منطقه، جمعیت هلال احمر وظیفه خود دانست در کنار مردم این کشورها قرار گیرد و به امدادرسانی لازم به مردم این کشورها بپردازد.

 

وی گفت: کمک‌هایی به کشورهای یمن، سوریه، تونس و لیبی ارسال شد و به ویژه در کشور لیبی افزون بر ارسال مواد غذایی، امدادی و زیستی، دویست تن از مجروحان اتفاقات این کشور از سوی جمعیت هلال احمر برای مداوا به ایران منتقل و در مراکز پزشکی درمان شدند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: پیرو کمک‌های شکل گرفته مقرر شد هیأتی هفت نفره از مدیران جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی به دعوت جمعیت هلال احمر لیبی به این کشور رفته و چند پروژه درمانی را در لیبی راه‌اندازی کنند که این سفر در روزهای نخستین مردادماه شکل گرفت و هیأت هفت نفره اعزام شدند.

 

 

وی افزود: روز نخست، مذاکرات اولیه شکل گرفت و روز دوم ادامه مذاکرات و تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه برای راه‌اندازی بیمارستان و مراکز درمانی در شهر بنغازی به امضا رسید، اما در روز دوم و پس از انجام آخرین جلسه در هنگام بازگشت به محل اقامت چندین خودرو حامل افراد مسلح خودرو حامل هیأت ایرانی را محاصره کردند و از ما خواستند از خودرو پیاده شده و به زور اسلحه به نقطه نامعمولی منتقل شدیم.

 

شُبر با بیان این‌که حدود یک ماه در یک زندان سخت حضور داشتیم و پس از آن چندین مرتبه به نقاط دیگری جابه‌جا شدیم و هر دفعه محل بازداشت هیأت جمهوری اسلامی تغییر پیدا می‌کرد، ابراز کرد: ما همیشه در بازداشتگاه‌ها مختلف شاهد بودیم که رفتار زندان‌بان‌ها و افرادی که آنجا حضور داشتند به شدت پس از مدتی تغییر پیدا می‌کرد و از حالت خشن و خشک اولیه به رفتاری بسیار ملایم و عاطفی تبدیل می‌شد.

 

 

وی درباره این تغییر رفتار توضیح داد: عزیزانی که در هیأت حضور داشتند با رفتار و اخلاق خوب و منش بزرگوارانه خود، این افراد را تحت تأثیر قرار داده بودند و به نظر می‌رسید یک نمایش زیبایی از یک شیعه ایرانی پیرو مکتب اهل بیت‌(ع) از سوی این عزیزان در کشور لیبی به نمایش گذاشته شد که برگ زیبای دیگری از حضور نیروهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر بود.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: مردم لیبی و حتی کسانی که دست به این اقدام زده بودند یک همدردی خاصی با ملت جمهوری اسلامی ایران پیدا کردند و به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، دستاوردهایی که از این اتفاق به دست آمد، شاید سال‌ها نیازها بود تا جمهوری اسلامی ایران این جایگاه را در کشور لیبی پیدا کند.

 

وی به یکی از جابه‌جایی‌ها که در آن این هیأت هفت نفره ربوده شده به منزلی در شهر بنغازی منتقل شدند، اشاره و تصریح کرد: رفتار اهل خانه بسیار با ما خوب و مهربانانه شده بود به طوری که یک روز این مزدوران استکبار به صورت ناگهانی به ما گفتند که شما آن خانواده را تحت تأثیر قرار داده بودید به نحوی که ما به آنها گفتیم مراقب باشند که شیعه نشوند.

 

گفتنی است، پس از پایان سخنان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، از وی و شش نفر دیگر از سفیران صلح و دوستی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی جمعیت هلال احمر لیبی برای امضای تفاهم نامه همکاری مشترک به این کشور دعوت شده بودند، اما پس از امضای تفاهم‌نامه به صورت مشکوکی ربوده شدند، تجلیل شد.

 

محمد شهاب الدین محمدی عراقی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر دوستان هلال احمر، غلامرضا شاه رضایی معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر، فردین بلوچی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، محمد عباسی مدیرکل حوزه ریاست هلال احمر، سید منتظر شُبَر مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران، سیدحسن موسوی مشاور ریاست جمعیت هلال احمر و محمدعلی شریفی فرد کارشناس امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر، 7 عضو هیأتی هستند که در لیبی ربوده شده بودند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات