۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۱۴۳۳۷۲

نرم‌افزار حکمت‌نامه پارسیان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ نرم‌افزار حکمت‌نامه پارسیان«فرهنگ اسلامی در آیینه امثال و حکم فارسی» به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منتشر شد.
حکمت‌نامه پارسيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نرم‌افزار حکمت‌نامه پارسیان«فرهنگ اسلامی در آیینه  امثال و حکم فارسی» شامل قرآن، نگارخانه، حکمت نامه، امثال و حکم فارسی و عربی به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با همکاری نشر جمال تولید و روانه بازار شد.

از امکانات این نرم‌افزار می‌توان به پژوهش در متن از طریق فهرست درختی و گزینشی، مقایسه دو متن از قسمت‌های مختلف کتاب با یکدیگر، متن کامل قرآن کریم به همراه ترجمه آیات با امکان جستجو اشاره کرد.

ارتباط متن کتاب برنامه با لغت‌نامه‌های عربی و فارسی با قابلیت جستجو، جستجوی ساده و پیشرفته در متن و فهرست کتاب از طریق کلمه و عبارت و قابلیت‌های پژوهشی همچون نمایه‌زنی، حاشیه‌زنی، رنگی‌کردن و علامت گذاری از امکانات دیگر نرم‌افزار حکمت‌نامه پارسیان است.

دسترسى به متن کامل کتاب و نیز لغت‏نامه معتبر، جهت سهولت در پژوهش، دسترسى به جایگاه هر یک از امثال و حکم در کتاب حکمت‏نامه پارسیان، سهولت در بررسى تکرار یک ضرب المثل در جاى‏جاى این کتاب، امکان ارتباط آیات به کار رفته در این کتاب با قرآن کریم و امکان یادداشت‏بردارى و ثبت تحقیقات از ویژگى‏ها و امتیازات این نرم‏افزار براى محققان است.

حکمت‏نامه پارسیان‏

«امثال و حکم فارسى»، یکى از مهم‏ترین بخش‏هاى ادبیات کشور ما است که در حقیقت، عصاره نظم و نثر ادب فارسى به شمار مى‏آید، از سوى دیگر، فرهیختگان و دانش‏دوستان توجهى ویژه به این حکمت‏ها دارند که این توجه روزافزون به امثال و حکم فارسى، بیش از هرچیز، نشان از ارزش‏هاى نهفته در این گنج پربها دارد، در همین راستا، «نشر جمال» به چاپ کتاب گران‏قدر «حکمت‏نامه پارسیان» اقدام نموده است.

کتابى که به کمک در هم آمیختن امثال و حکم فارسى با آیات و احادیث، پرده از راز بزرگى برداشته است و آن، ریشه داشتن هر حکمت و مثل، در متن دین و سخن انبیا و بزرگان الهى است.

به‏یقین مى‏توان گفت که فردوسى، سعدى و دیگر بزرگان ادب پارسى، پیش از خلق آثار ادیبانه خود، با تکیه بر سخنان نغز دین، خویشتن را سرشار از حکمت نموده‏اند و سپس با سرمایه ادب فارسى، آن را به نسل زمان خویش و آیندگان هدیه داده‏اند.

سخن دیگر اینکه، تاکنون تلاش‏هاى بسیار و درخور تقدیرى براى جمع‏آورى، حفظ و تنظیم مَثَل‏ها و حکمت‏هاى فارسى انجام گرفته است؛ اما این سرمایه پرارج ادبى، به عنوان مجموعه‏اى حِکَمى، اخلاقى، تربیتى، آموزشى و تبلیغى، کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

اثر حاضر، به‏خوبى از این نکته پرده برمى‏دارد که ادبیات فارسى در ایران، همواره مروج اخلاق، معنویت، پاکى و پارسایى بوده است، نشر جمال با انتشار این اثر، راه بهره جستن از این دریاى ادب و حکمت را هموار ساخته است.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از اصالت اثر به پایگاه اینترنتی  www.softreg.ir مراجعه و یا شماره سریال نرم‌افزار خود را به شماره 300070 پیامک کنند و یا با شماره تلفن 02188308858 امور کاربران تماس حاصل کنند. /907/ت302/ن

ارسال نظرات