۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۴۳۴۵۶

اخبار کوتاه فرهنگی استان قم

خبرگزاری رسا ـ دیدار جمعی از علمای اهل‌سنت لبنان از حرم مطهر حضرت معصومه(س) و پخش برنامه‌کلیدهای زندگی از رادیو معارف بخشی از اخبار فرهنگی استان است.
اخبار کوتاه

دیدار جمعی از علمای اهل‌سنت لبنان از حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، شیخ عبدالناصر جبری، مسؤول هماهنگی جنبش عمل اسلامی لبنان، در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، تولیت آستان مقدس قم در سخنانی گفت: این جنبش در سال 2006 توسط مرحوم فتحی یکن تأسیس شد و هدف از تأسیس آن فروکش کردن فتنه‌های طائفی و مذهبی و ایجاد اتحاد و یکپارچگی بین مسلمانان شیعه وسنی بود، همانطور که امروز ما شاهد توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای زمینه‌سازی جدایی و تفرقه امت اسلامی هستیم.

وی انقلاب اسلامی ایران را دارای اساسی اسلامی دانست و افزود: این نظام همواره و همه جانبه و همیشه از مقاومت و کشورهای اسلامی حمایت کرده است و بر خود واجب دانستیم که ابتدا به این کشور سفر کنیم تا حمایت مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای و دیگر مسؤولان نظام را در این راستا کسب کنیم، چرا که ما این کشور را به عنوان الگوی خود و رهبر انقلاب اسلامی را به عنوان رهبر خود می‌دانیم.

شایان ذکر است، علمای اهل سنت لبنان و رهبران جنبش عمل اسلامی لبنان در قالب هیأتی هفت نفره روز پنجشنبه وارد قم شدند و در نمازجمعه قم که به امامت آیت الله حسینی بوشهری اقامه شد، حاضر شدند.

شیخ عبدالناصر جبری، مسؤول هماهنگی جنبش عمل اسلامی لبنان، شیخ زهیر الجعید، شیخ بلال سعید شعبان، دکتر سید کامل الرفاعی، نماینده پارلمان لبنان، استاد محمود بضون، استاد عبدالله التریاقی، استاد عماد جرادی، اعضای این هیأت هفت نفره هستند.

رمز پیروزی امت اسلامی وحدت کلمه است

حجت‌السلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس قم، روز جمعه در دیدار با هیأت علمای اهل سنت لبنان گفت: تفکرات شما برخواسته از اندیشه‌های پیامبر اعظم(ص) و یاران اوست و بسیار شایسته است.

وی در ادامه افزود: همان‌طور که قرآن فرموده است «واعتصموا بحبل الله جمیعا» این اعتقاد ما در مرحله عمل هم باید پیاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی از فرقه‌ها و مذاهب اسلامی مختلف فراوان داریم که تحت رهبری امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و پرچم «لااله الا الله» و «محمد رسول الله» اجتماع کرده و زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان متوجه شدند که اگر این انقلاب پیروز شود برای استکبار و غرب صلیبی شرایط سختی را رقم می‌زند، برای همین از ابتدا تلاش کردند بین فرقه‌های اسلامی اختلاف بیندازند، اما به لطف خدا، تدبیر امام راحل(ره) و زحمات و تلاش شهیدان، توطئه دشمنان خنثی شد.

امام جمعه قم با اشاره به این‌که دشمنان انقلاب، پس از عدم موفقیت خود، جنگ ناخواسته را به ملت ایران تحمیل کردند بیان داشت: در این جنگ به مانند جنگ احزاب در صدر اسلام همه دشمنان شرقی و غربی و سایر دول بر علیه ایران و اسلام هم قسم و متحد شدند اما از باب «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ» (بقره249) ایران به اذن خدا پیروز شد.

وی با بیان این‌که امروز شاهد هستیم که کشورهای مختلف اسلامی و منطقه از الگوی ایران درس گرفته اند ابراز داشت: برای برخورد با دشمنان به روش جمهوری اسلامی یعنی وحدت بین نیروهای مختلف باید عمل کرد که در این صورت است که دشمن به هدف خود نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به این‌که همه مسلمانان دارای خدا، پیامبر و قبله واحدی هستند خاطرنشان کرد: ما امت اسلامی امت واحده هستیم اگر به آموزه های پیامبر اعظم(ص) عمل کنیم، دشمن در منطقه شکست می‌خورد.

امامت به سن و سال نیست

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، در مراسم عزاداری امام محمد تقی(ع) که در دبیرستان دخترانه رضوان شهر قنوات برگزار شد، ابتدا توسط یکی از ذاکرین اهل البیت(ع) اشعاری در مصیبت و عزای امام جواد(ع) قرائت شد، سپس حجت‌الاسلام سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات، در خصوص زندگانی این امام همام مطالبی را بیان کرد.

وی در این مراسم به تشریح ابعاد زندگانی و کرامات و علم امام در برخورد با دانشمندان و پاسخگویی ایشان به سؤوالات علمایی همچون یحیی بن اکثم در برابر دیدگان مردم و بهت و حیرت حاضران و تسلیم همه در مقابل امام اشاره کرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات در ادامه افزود: امام جواد(ع) با وجود سن کم رسالت سنگین امامت را ادامه داده و ثابت کردند که علم ائمه(ع) علم خدائی است و به سن و سال مربوط نیست و این خداوند متعال است که نعمت خود را برای همگان تمام کرده و ایشان را در خردسالی به امامت رسانده است.

احکام اسلامی در کانال ندای اسلام

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف، برای آشنایی مخاطبان انگلیسی زبان کانال ندای اسلام با احکام و مسائل شرعی، برنامه «احکام اسلامی» پخش می‌شود.

در این برنامه مسائل و احکام شرعی بر اساس رساله عملیه مقام معظم رهبری و حضرت آیت الله سیستانی بیان می‌‌شود که در قسمت‌های پیش روی این برنامه به احکام لمس اسماء مقدس توسط حجت الاسلام حمزه سوداگر از کارشناسان و مبلغان دینی حوزه پرداخته خواهد شد.

برنامه «احکام اسلامی» به تهیه کنندگی و سردبیری مرتضی کریمی و گویندگی علی قنواتی روزهای یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 11:40 روی آنتن کانال ندای اسلام رادیو معارف می‌رود.

کلیدی برای سبک زندگی اسلامی

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه، برنامه «کلیدهای زندگی The Key of Life» را برای معرفی سبک زندگی اسلامی به مخاطبان انگلیسی زبان تدارک دیده است.

در این برنامه شیوه و سبک زندگی اسلامی بر اساس کتاب «مفاتیح الحیات» اثر آیت‌الله جوادی آملی معرفی می‌شود.

این برنامه شامل ارائه راهکارهای عملی، اخلاقی، بیان اهمیت یادگیری، کار و تلاش، حرمت ضرر به نفس، تعامل انسان‌ها با همنوع، تعامل انسان با محیط زیست و موضوعات دیگری از این دست است که با کارشناسی حجت‌الاسلام اسد محمد جعفری از کارشناسان و مبلغان حوزه تقدیم شنوندگان خواهد شد.

همچنین در این برنامه علاوه بر ارائه نمونه از متن کتاب مفاتیح الحیات و بحث کارشناسی، به بیان داستان‌هایی از سبک زندگی و معرفی کتاب در این باره پرداخته می‌شود.

برنامه «کلیدهای زندگی» به تهیه کنندگی و سردبیری لیلی حبیبی راد یک‌شنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت 10:45 روی آنتن کانال ندای اسلام رادیو معارف می‌رود.

برنامه‌های کانال ندای اسلام علاوه بر دریافت از طریق گیرنده‌های دیجیتال خانگی «ست تاپ باکس»، از طریق پایگاه اطلاع رسانی این کانال به نشانی www.coiradio.com و از طریق ماهواره اینتل‌ست20 در مدار 68.5 درجه شرقی با مشخصات فرکانس 11090 مگاهرتز و نرخ انتقال اطلاعات «سمبل ریت» 26500 عمودی و نرخ تصحیح اطلاعات 3/2 با فرمت MPEG2   و همچنین از طریق ماهواره بدر 5 در مدار 26 درجه شرقی با مشخصات فرکانس 11881 مگاهرتز و نرخ انتقال اطلاعات «سمبل ریت» 27500 افقی و نرخ تصحیح اطلاعات 4/3 با فرمت MPEG4 پخش می‌شود.

حال و هوای حج در باغ تماشا

به مناسبت فرارسیدن ماه ذی‌الحجه و ایام حج برنامه «باغ تماشا»ی رادیو معارف، سه نمایش رادیویی با مضمون حج پخش می‌کند.

در این برنامه نمایش‌های یک قسمتی «مهمان یار» و «حاجت روا» و نمایش دو قسمتی «حج ماندگار» با هدف بیان ابعاد حج و حکایت‌هایی از وقایع روز درباره تأثیر حج بر اعمال و رفتار انسانی پخش می‌شود.

این نمایش‌ها کاری از واحد نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری ابوالفضل سلیمانی، نویسندگی سمیه حیدری، کارگردانی علی فرحناک و بازیگری زهرا محمد باقر، علی فرحناک، مهدی رکنی، امیر هنرمند، مریم صدرپور، محمد اشعری و الهام رسولی از برنامه «باغ تماشا» به ترتیب در روزهای 30 مهرماه و 2 ، 3 و 4 آبان‌ماه از رادیو معارف پخش می‌شود./997/پ202/ن

ارسال نظرات