۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۴۳۴۸۵
حجت الاسلام سیدآبادی:

فلسفه حج حفظ وحدت امت اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اسبق رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: نماز جماعت، عبادتی جمعی پشت سر یک امام است٬ یعنی اتحاد و همدلی بر مدار امامت که در نماز جمعه و حج نیز بر اتحاد و هماهنگی تأکید شده، اما مهم تر از آن حرکت بر مدار امامت است.
مراسم حج

حجت الاسلام محمد سیدآبادی٬ مدیر اسبق رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی، در همایش ائمه جماعات٬ اعضای هیأت امنا و فرماندهان پایگاه های منطقه 3و4 مشهد که شب گذشته در مسجد منتظر المهدی مشهد برگزار شد، گفت: سه عبادت مهم، نماز یومیه٬ نماز جمعه و حج در اسلام دارای فلسفه مشترک هستند.

 

وی افزود: نماز یومیه کنگره روزانه اسلام در پایگاه مسجد است که طبق برخی روایات فضیلت اقامه یک رکعت نماز در مسجد٬ از چهل سال عبادت بیشتر است و امام صادق(ع) در توصیف اهمیت نماز جماعت می فرمایند: «اگر تعداد نمازگزاران به 11 نفر برسد و تمام آبها جوهر٬ تمام درختان قلم و تمام انس و جن کاتب شوند٬ نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند».

 

وی تصریح کرد: فلسفه نماز ایجاب می کند که جمعی باشد، همچنانکه پیامبر(ص) می فرماید: «چیزی که برای من صفوف ملائک را تداعی می کند٬ صفوف نماز است»، نماز جمعه نیز که کنگره هفتگی اسلام است٬ به صورت ویژه مورد تأکید قرار دارد و تمام نمازهای یومیه مساجد به نماز جمعه ختم می شود که شکوه و عظمت وحدت مسلمین را نمایان می کند.

 

حجت الاسلام سیدآبادی با اشاره به بخشی از خطبه فدکیه امام علی(ع) در بیان فلسفه حج٬ گفت: خداوند حج را برای تشهید دین تشریع کرده، حج کنگره سالانه مسلمانان است و همه آنچه که در نماز جماعت و جمعه موجود است، در حج نیز وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: ائمه جماعات عمود خیمه های مساجد هستند و باید مردم را با فلسفه نماز٬ نماز جمعه و حج بیشتر آشنا کنند؛ مسجد باید پایگاه وحدت آحاد جامعه اسلامی باشد زیرا اولین فلسفه اجتماعی این سه عبادت در اسلام٬ وحدت و همدلی است.

 

وی نظم و هماهنگی در جماعت نمازگزار را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اهمیت حضور و همراهی با جماعت از ابتدا و اقامه نماز به جماعت، بسیار زیاد است؛ پیامبر خطاب به شخصی که توان رفتن به حج را نداشت، فرمودند: «در نماز جمعه شرکت کن٬ نماز جمعه حج فقرا است».

 

مدیر اسبق رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی در بیان فضیلت های نماز جماعت، اضافه کرد: اگر تمام مستحبات نماز در جماعت حذف شود و تنها واجبات نماز ادا شود٬ بازهم فضیلتی بیش از نماز فردی دارد.

 

وی افزود: نکته ای که در نماز جماعت برجسته است٬ تکرار یک عبادت جمعی پشت سر یک امام٬ یعنی اتحاد و همدلی بر مدار امامت است؛ در نماز جماعت٬ نماز جمعه و حج همگی بر اتحاد و هماهنگی تأکید شده، اما مهم تر از آن حرکت بر مدار امامت است.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: مسجد یک مدیر طبیعی دارد و آن هم امام جماعت است و توقع از ائمه جماعات این است که این وحدت و همدلی را در مساجد حفظ کرده از اختلاف افکنی و مشکل سازی پرهیز کنند؛ ائمه جماعات برای ادامه موفقیت باید دلی دریایی و بزرگ داشته باشند./932/پ203/ب

 

ارسال نظرات