۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۴۳۵۵۳
قائم مقام سازمان اوقاف:

احیای فرهنگ وقف سبب گسترش عدالت اجتماعی در جامعه می شود

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه بر احیای فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و افزود: بدون شک احیای فرهنگ حسنه وقف موجب گسترش و نهادینه کردن عدالت فرهنگی و اجتماعی در جامعه می شود.
اوقاف وقف امور خيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالرضا عابد، قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در قزوین، ساماندهی و احیاء موقوفات کشور را یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان اعلام کرد و گفت: سازمان اوقاف در رویکرد جدید خود روش مدرنی را برای ساماندهی موقوفات کشور در دستور کار خود قرار داده است.

 

وی صیانت از موقوفات کشور را اصولی مهم در برنامه های سازمان اوقاف اعلام کرد و افزود: از همه ظرفیت های موجود در کشور به منظور ترویج و نهادینه کردن سنت حسنه وقف استفاده خواهیم کرد.

 

قائم مقام سازمان اوقاف کشور با بیان این که اجرای طرح های عمرانی در موقوفات به ویژه امامزادگان و بقاع متبرکه را نیازمند مشارکت عمومی دانست و تصریح کرد: این سازمان به تنهایی قادر نخواهد بود در این عرصه موفق باشد.

 

وی ملت ایران اسلامی را عاشق و دلداده اهل بیت(ع) و نوادگان آنها دانست و تصریح کرد: خوشبختانه مردم دیندار و با ایمان کشورمان در مرمت و بازسازی اماکن متبرکه مشارکت بسیار خوبی دارند.

 

قائم مقام سازمان اوقاف وامور خیریه کشور، اجرای طرح های عمرانی در اماکن موقوفه را یکی از برنامه های این سازمان دانست و گفت: این برنامه در جهت شکوفایی موقوفات انجام خواهد شد.

 

وی با بیان این که سازمان عمران و توسعه سازمان اوقاف تاکنون زمینه تحول جدی در موقوفات کشور را فراهم کرد، ادامه داد: از جمله برنامه های سازمان اوقاف این است که با همکاری این سازمان در آینده ای نزدیک شاهد پیشرفت و توسعه موقوفات کشور باشیم.

 

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه سخنان خود راه اندازی سایت جامع موقوفات کشور را اقدامی مناسب در جهت ساماندهی و احیاء موقوفات کشور دانست و خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌های پراکنده و متمرکز کردن این سرمایه ها علاوه بر پشتیبانی مالی موقوفات، جذب مشارکت مردمی در طرح های عمرانی موقوفات از جمله مهم ترین اهداف راه اندازی این سایت است.

 

عابد با بیان این که سازمان اوقاف همه توان خود را در جهت عمل به نیت واقفان خیر اندیش به کار خواهد گرفت، تصریح کرد: موقوفات برآمده از نیک اندیشی مردم مسلمان و دیندار کشورمان است که در راه رضای الهی و در جهت ایجاد رفاه جامعه اسلامی صورت گرفته است.

 

وی با بیان این که احیاء موقوفات زمینه رفاع اجتماعی و عمومی جامعه را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: اگر موقوفات کشور به طور کامل احیاء شود بسیاری از مشکلات در جامعه رفع خواهد شد و شاهد جامعه ای توسعه یافته خواهیم بود.

 

قائم مقام سازمان اوقاف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در سی سال گذشته به طور میانگین هر سال 200 موقوفه جدید در کشورا ز سوی مردم خیر اندیش به تعداد موقوفات کشور اضافه می شده است، ادامه داد: سال گذشته میزان موقوفات هفت برابر سال قبل از آن بود.

 

عابد با اشاره به این‎وی که وقف یک فرهنگ دینی است اظهار داشت: برای ترویج این سنت حسنه اسلامی باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا در آینده شاهد تقویت میزان موقوفات در کشور باشیم.

 

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به این‎ که موضوع وقف افزون بر دستور دینی یک امر فطری است گفت: وقف برخاسته از فطرت نوع‌دوستی انسان و در تمدن‌های گذشته و قبل از اسلام حتی میان انسان‌های اولیه نیز وجود داشت.

 

وی بر احیای فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و افزود: بدون شک احیای فرهنگ حسنه وقف موجب گسترش و نهادینه کردن عدالت فرهنگی و اجتماعی در جامعه می شود.

 

عابد با بیان این که واقفین خیراندیش با وقف اموال خود ضمن برخورداری از صدقه جاریه نام خود را به نیکی ماندگار می کنند، ادامه داد: سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و غیرخواهی است که انسان با بهره گیری از تعالیم انبیاء آن را از دیرباز بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعت گذاشته است./950/پ202/س

ارسال نظرات