۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۴۳۸۷۲

کتاب آیت الله انواری به روایت اسناد منتشر شد

خبر گزاری رسا ـ کتاب آیت الله محی الدین انواری به روایت اسناد منتشر شد.
آيت الله انواري
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از رسالت٫ کتاب «آیت‌الله محی‌الدین انواری به روایت اسناد» با تدوین صغری عامری ازسوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
در این کتاب پیرامون معرفی این عالم فقید می خوانیم؛ از میان وعاظ و علمای معاصر که در فرایند ساقط ‌کردن رژیم پهلوی و به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه عمده‌ای داشته‌اند، می‌توان از آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری نام برد.
ایشان از جمله معتمدین امام‌خمینی(ره) و از روحانیان مبارز محسوب می‌شود که این اعتماد باعث شد تا به‌عنوان نماینده‌ امام‌خمینی در تشکل هیئت‌های مؤتلفه‌ اسلامی در بدو شکل‌گیری انتخاب گردد.
 وی همچنین متهم به شرکت در طراحی اعدام انقلابی حسنعلی منصور در شورای روحانیت مؤتلفه‌ اسلامی شد که به همین دلیل متحمل سال‌ها زندان، شکنجه، تبعید و مراقبت‌های ساواک گردید.
 
در واقع ایشان بیش از یک دهه‌ از عمر خود را در زندان‌های مختلف رژیم پهلوی از جمله زندان قصر، اوین و برازجان گذراند و پس از آزادی نیز تحت کنترل و مراقبت‌های ساواک قرار داشت. با وجود این پس از آزادی نیز دست از مبارزات خود برنداشت و همپای دیگر یاران امام تا پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرد.
 
وی پس از عضویت در جامعه‌ روحانیت مبارز تهران در سال‌های پایانی رژیم پهلوی، به هنگام ورود امام‌خمینی در 12 بهمن سال 1357 از جمله هماهنگ‌ کنندگان برنامه‌ استقبال از امام در قالب «کمیته‌ استقبال از امام» بود.
مرحوم آیت الله انواری همچنین پس از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در موقعیت‌های مختلف به‌عنوان نماینده‌ امام در برخی از نهادها و ارگان‌ها انتخاب شد. به علاوه، تلاش‌هایی را در جهت کاهش اختلافات میان مسئولان کشور در اوایل انقلاب در قالب کمیته‌ جامعه‌ روحانیت مبارز تهران به عمل آورد./971/پ203/ج
ارسال نظرات