۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۴۴۰۳۹
حجت الاسلام عالی:

دیدن ملکوت نیاز به چشم باطن‌بین دارد/ گزارشی کوتاه از معراج پیامبر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: بهشت و جهنم در باطن این دنیا هم وجود دارد و باطن دنیا غیر از عالم ملکوت درون انسان است. برای دیدن ملک باید چشم سر داشت و برای دیدن ملکوت نیاز به چشم باطن‌بین داریم که ابزار دیدن قیامت است.
حجت الاسلام مسعود عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، رییس مرکز جامع علوم اسلامی در برنامه سمت خدا با اشاره به چگونگی قبول وجود بهشت و جهنم به عنوان یکی از ضروریات دین، گفت: بهشت و جهنم و برزخ الان هم وجود دارد، ولی ما شرایط درک آن را نداریم. شرط درک برزخ مرگ است و شرط درک قیامت و بهشت و جهنم نفخ صور است.


وی اظهار داشت: بهشت و جهنم در عالم ملکوت این عالم دنیا وجود دارد به تعبیر دیگر در باطن این دنیا است و باطن دنیا غیر از عالم ملکوت درون انسان است. برای دیدن ملک باید چشم سر داشت و برای دیدن ملکوت نیاز به چشم باطن‌بین داریم که ابزار دیدن قیامت است.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: بزرگترین مشاهده‌ای که تاکنون از ملکوت و فوق ملکوت از این دنیا صورت گرفته معراج پیامبر است که بهشت و جهنم را دیده اند و چنین مشاهده‌ای برا ی احدی رخ نداده است.


وی خاطرنشان کرد: معراج یکی از مسلمات و ضروریات اسلام است که در سوره اسراء آیه اول و در آیات هفتم تا هفدهم این سوره به معراج پیامبر تصریح شده است.


حجت الاسلام عالی ابراز داشت: در جلد 18 بحار الانوار روایتی از امام صادق(ع) است که در آن می فرماید: اگر کسی سه چیز را انکار کند شیعه ما نیست ، معراج پیامبر، سوال و جواب در شب اول قبر، و شفاعت ما اهل بیت(ع). در برخی روایات خلق شدن بهشت و جهنم و وجود آن در حال حاضر هم جزء علائم شیعه برشمرده شده است.


وی افزود: پیامبر اسلام 120 معراج داشتند که به غیر از یکی بقیه معراج روحی بود. از خصوصیات این معراج آن بود که علاوه بر سفر روحی با جسم فیزیکی نیز سفر کردند . این سفر در سال سوم بعثت رخ داد و حضرت در بیداری به این سفر زمینی و آسمانی سه تا چهار ساعته رفت. بخش زمینی آن از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی بود که با مرکبی بهشتی به نام براق در زمانی بسیار کم صورت گرفت. بخش دوم این سفر از مسجد الاقصی به ملکوت بود و این به معنای سفر به کهکشهان و کرات نبود، اینها هم در عالم دنیاست، بلکه سفر ایشان خارج از عالم ملک و در ملکوت بود. آسمان های هفتگانه را طی کردند و تا انتهای ملکوت که سدره المنتهی است رفتند.


حجت الاسلام عالی با بیان این که سدره المنتهی آخرین حدی است که ملائکه و حتی جبرئیل می تواند به آنجا برود، بیان داشت: این قسمت مهمتر از بخش زمینی معراج است. در بخش سوم که از دو بخش پیشین اهمیت بیشتری دارد پیامبر در عالم فوق ملکوت و به تعبیر عرفا عالم لاهوت، سیر کرد و در آن جا احدی با او نبود و تنها به قوه ومدد الهی به آنجا رفت و به اندازه‌ای بالا رفت که تشبیها به اندازه دو کمان با خدا فاصله داشت و این تعبیر برای فهم ماست والا خدا بعد زمانی و مکانی ندارد.
وی گفت: البته انبیاء دیگر هم معراج داشته اند ولی همه روحی بوده است و تا سدره المنتهی بیشتر نرفته‌اند، مسئله معراج تا عالم لاهوت فقط برای پیامبر و فقط یک بار اتفاق افتاده است.


استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امام کاظم می فرمایند: وقتی جبرئیل و پیامبر به سدره المنتهی رسیدند، جبرئیل عرض کرد یا رسول اله اینجا مرز است و انبیای قبل از تو تا همین جا می توانستند بیایند ولی تو می توانی عبور کنی لکن ظرفیت من بیشتر از این نیست و از این جا به بعد تو تنها هستی.


وی با اشاره به این که مسئله معراج اگر چه با عقل بشری کمی ناهماهنگ است لکن هیچ جای آن محال نیست، ادامه داد: معراج مسئله ای غیر عادی است مثل معجزه که فقط یک بار اتفاق می‌افتاد. معراج هم از معجزات پیامبر است و یکبار اتفاق افتاده لکن امر محالی نیست چرا که انسان مثل ملائکه محدود نیست آن هم انسانی مانند پیامبر که همه شرایط انسانیت او به فعلیت رسیده است.


حجت الاسلام عالی با بیان این که تنها عامل این سیر عظیم پیامبر(ص) بندگی خالصانه او بود خاطرنشان کرد: برای همین در قرآن وقتی به این سفر اشاره می‌شود می‌فرماید منزه است خدایی که عبدش را بالا می‌برد. نه از لفظ رسول استفاده می‌کند و نه اسم پیامبر را می برد، بلکه اشاره به بندگی پیامبر می کند بنابراین این سیر به دلیل عبودیت بوده است و البته پیامبر ظرفیت این سفر را در عالم لاهوت با بندگی خالصانه بدست آورده بود و تنها او ظرفیت چنین سفری را به دست آورده بود.


وی بیان داشت: انسان‌های دیگر هم می‌توانند به عالم ملکوت سفر کنند لکن بستگی به میزان عبودیت آنها دارد. علامه طباطبایی نقل می‌کند یک بار بعد از نماز وتیره مشغول تلاوت سوره صاد بودم که مرا بالا بردند و حقیقت صاد را که نهری در بهشت بود به من نشان دادند. همچنین یک بار بعد از نماز صبح حضرت ادریس با برادر مرحومم سید حسن الهی طباطبایی پیش من آمدند و حضرت ادریس معارفی را برای من توضیح داد. علامه طباطبایی انسانی بسیار متواضع، مهربان و صادق بود. البته بندگی چنین افرادی برای دیدن این چیزها نیست بلکه آنها برای خدا بندگی خالصانه دارند.


حجت الاسلام عالی با اشاره به این که بسیاری از جزییات معراج برای ما ناشناخته است، خاطرنشان کرد: مشاهدات پیامبر در معراج شامل دیدن انبیا در هفت آسمان بوده و دیدن بهشت و جهنم که در زمان حال موجود است. یکی از مسائلی که پیامبر(ص) در معراج دید حقیقت و کیفیت نماز بود. خیلی از اسرار نماز مثل دلیل بلند خواندن نماز برای مردان ، ذکر رکوع و سجود و... در این سفر برای پیامبر توضیح داده شد.


وی افزود: یکی دیگر از مشاهدات پیامبر دیدن ملائکه ای بود که هر کدام به کاری مشغول بودند. ملکی که دارای انگشتان بسیار زیادی بود و به کار حساب و کتاب مشغول بود، حضرت از جبرئیل پرسیدند که این ملک به چه کاری مشغول است گفت این ملک حساب همه قطرات باران را دارد و قطره بارانی بی حساب فرستاده نمی‌شود، حضرت از ملک پرسیدند آیا تو حساب همه قطره های باران را داری؟ عرض کرد بله یا رسول الله، بلکه حساب اینکه چند قطره در دریا و چند قطره در کوه و ... هم باریده دارم، تنها چیزی که حساب آن از دست من خارج است حساب ثواب کسی که بر تو و آل تو درود بفرستد.

 

رییس مرکز جامع علوم اسلامی ادامه داد: پیامبر ملک دیگری را دیدند که بسیار عبوس و پر ابهت و با عظمت بود به گونه ای که دیدنش وحشت انگیز بود. از جبریل پرسیدند این ملک کیست، عرض کرد نگهبان جهنم است و از روزی که خدا او را خلق کرده تا کنون نخندیده است. نگهبان بهشت رضوان نام دارد از جایی که بهشت مظهر رضایت خداست لکن جهنم جایگاه کسانی است که خود را مالک می پنداشتند و منیت داشتند پس جهنم مظهر مالکیت خداست و نگهبان آن مالک نام دارد./916/پ201/ع

ارسال نظرات