۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۴۴۰۶۳

اعمال حج همه بیماران انجام می‌شود

خبرگزاری رسا ـ به آن پیر زن گفتم که من جای پسر شما، فرض کن که من پسرت هستم و هر کاری داری به من بگو. پیرزن آنقدر خوشحال شد که می‌خواست من را ببوسد. گفتم آخر مادر من! ما نامحرمیم، نمی‌شود من را ببوسی که با عصبانیت گفت: مگر تو پسر من نیستی؟!
مكه مكرمه
به گزارش خبرگزاری رسا، وقوف در سرزمین عرفات و مشعر از ارکان حج است که دو نوع اختیاری و اضطراری دارد؛ وقوف اختیاری از ظهر روز نهم ذی‌الحجه در سرزمین عرفات آغاز می‌شود و تا مغرب ادامه دارد.
در مشعر نیز باید از اذان صبح تا طلوع آفتاب وقوف کنند. اما کسانی هستند که به علت بیماری یا هر علت دیگری نمی‌توانند این وقوف را انجام دهند. حج این افراد باطل نیست و تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا حج آنها هم به درستی انجام شود.
برای کم و کیف اعمال این افراد که ممکن است کم هم نباشند، با روحانی ویژه این کاروان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب الدین وحیدی از سال 82 این مسؤولیت را به عهده دارد و به غیر از سال نخست در تمامی سالها تنها یک بار حج انجام داده و بقیه سالها به طور کامل در اختیار زائران بوده است.
زائرانی که نمی‌توانند وقوف کنند چه مقدار و به چه کیفیتی وقوف می‌کنند؟
وقوف اضطراری از آغاز شب شروع می‌شود تا اذان صبح روز عید قربان، و کسانی که نمی‌توانند وقوف اختیاری داشته باشند باید لحظه‌ای را در این مدت وقوف کنند. حتی اگر 2 دقیقه باشد. از صبح تا ظهر دهم نیز در مشعر باید به همین کیفیت وقوف کنند.
تشخیص اینکه یک نفر باید وقوف اضطراری داشته باشد با کیست؟
برای این افراد در اینجا یک کمیسیون پزشکی تشکیل می‌شود که از ابتدای ذی‌الحجه کار خود را آغاز می‌کند و تمام موارد معرفی شده از سوی پزشکان کاروان‌ها را بررسی می‌کنند تا مشخص شود که چه کسانی نمی‌توانند وقوف اختیاری را انجام دهند.
آیا خود فرد می‌تواند تشخیص دهد که بنابر حالی که دارد در عرفات وقوف اختیاری کند یا فقط کمیسیون پزشکی باید تشخیص دهد؟
در این مورد، تشخیص فقط با کمیسیون پزشکی است و نظر خود فرد مهم نیست؛ چرا که ممکن است یک زائر چون شرایط عرفات و مشعر را نمی‌داند، فکر کند مشکلی ندارد، اما با قرار گرفتن در شرایط آنجا بیماری او منجر به مرگ شود یا برعکس، ممکن است کسی فکر کند نمی‌تواند وقوف اختیاری داشته باشد در صورتی که پزشکان تشخیص می‌دهند مشکلی پیش نخواهد آمد.
چه فرایندی را آماده کرده‌اید تا مطمئن شوید اعمال بیماران به درستی انجام شده است؟
فرم‌هایی تهیه شده که کاملا مشخص می‌کند یک فرد چه اعمالی را انجام داده است، چه کسی نایب او در رمی جمرات بوده است که مرحله به مرحله ثبت می‌شود و به امضا می‌رسد. در پایان کاملا و به صورت دقیق مشخص است که چه کسی چه اعمالی را با چه شرایطی انجام داده است.
البته تلاش ما این است که زائران وقوف اختیاری را درک کنند. به همین خاطر امکاناتی را در نظر گرفته‌ایم و در صورت ترافیک و شلوغ بودن مسیرهای مشعر، موتورهایی هستند که با بی‌سیم خبر می‌دهند که چه مسیری باز است و می‌توان رفت؛ اما اگر در نهایت نشد، کمک می‌کنیم تا وقوف را اضطراری و با رعایت تمام موازین شرعی انجام دهند.
شرایط خاص، حتما خاطرات خاصی هم دارد، از خاطرات خود در این سفرها بگویید.
یک سال که مثل هر سال در کنار زائران بیمار بودم و نمی توانستم خودم اعمال حج را به جا بیاورم، یک نفر به من گفت که تو روحانی نیستی و تو را لباس روحانی پوشاندند تا همراه ما بیایی و به ما روحیه بدهی.
باور نمی کرد که یک روحانی در ایام حج مکه باشد و اعمال حج را انجام ندهد. یک سال دیگر هم خانم پیری بود که دیدم خیلی ناراحت است. سعی کردم دلداری‌اش بدهم. گفت من هزینه پسرها و عروس‌هایم را داده‌ام تا در اینجا کمک من باشند و حالا آنها نمی‌توانند با من بیایند و من تنها هستم.
 من هم به آن پیر زن گفتم که من جای پسر شما، فرض کن که من پسرت هستم و هر کاری داری به من بگو. پیرزن آنقدر خوشحال شد که می‌خواست من را ببوسد. گفتم آخر مادر من! ما نامحرمیم، نمی‌شود من را ببوسی که با عصبانیت گفت: مگر تو پسر من نیستی؟!/917/د101/ی 
ارسال نظرات