۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۴۴۲۲۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی:

امام باقر با تاسیس حوزه، نهضت فکری تشیع را پایه ریزی کرد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به دوران حکومت امام باقر (ع) در زمان بنی امیه و بنی عباس گفت: آن حضرت با راه اندازی حوزه در این دوره بزرگترین نهضت فکری فرهنگی تشیع را پایه ریزی کرد.
حجت الاسلام مصائبي، مديرکل اوقاف اذربايجان غربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی امروز در جمع طلاب حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) ارومیه با تسلیت شهادت امام باقر(ع) اظهار کرد: با توجه به به تغییر قدرت در زمان امام باقر(ع) و متزلزل شدن پایه‌های حکومت بنی‌امیه آن حضرت از این شرایط عدم ثبات سیاسی به بهترین نحو برای تقویت اسلام ناب استفاده کرد و با روش خود مبارزه نرمی را علیه طاغوت آن زمان آغاز کرد.

 

حجت الاسلام مصائبی گفت: در واقع  امام باقر (ع) با درایت و تدبیر از کشمکش‌های بین بنی‌امیه و بنی‌عباس برای تربیت شاگردان استفاده کرد و توانست گام‌های اساسی در راه مبارزه با جهل بردارد.

 

به گفته این مسؤول، امام باقر(ع) با وجود اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی حکومت وقت توانستند با استفاده از وضع موجود جامعه و تدبیر و درایت همراه با کیاست با تربیت شاگردانی آشنا با اهل بیت (ع) بپردازند و با اقامه رسوم و آئین دین و سنت پیامبر(ص) و تربیت شاگردان و اعزام آنان به گوشه و کنار جغرافیای پهناور اسلامی آن روز توانست زمینه فعالیت امامان بعد از خود و حفظ حیات شیعیان را فراهم کند.  

 

حجت الاسلام مصائبی اظهار کرد: امام باقر (ع) با تربیت شاگردان و حمایت از قیام کنندگان علیه حاکمان اموی، رسالت خود را در هدایت حرکت تاریخی جامعه به سوی تحول عمیق که بعدها سبب حفظ محتوای اصلی اسلام و معارف قرآن و علوم اهل بیت (ع) شد، به انجام رساند.

 

وی روشنگری علمی را شیوه مبارزه امام باقر(ع) در زمان حیات خود دانست و گفت: امام باقر(ع) با تلاش بى‌وقفه، فقه شیعه را بنیان‌گذارى و با تاسیس حوزه نهضت فکری فرهنگی تشیع را پایه ریزی کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی حوزه های علمیه را شاخه های تنومند مکتب باقر العلوم خواند و گفت: حوزه های علمیه باید با تربیت شاگردان به رسالت خود عمل کرده و مسیر ائمه معصومین را ادامه دهند.

 

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به اوضاع جامعه امروزی رسالت حوزه های علمیه خواهران را خطیر خواند و افزود: تعامل با حوزه های علمیه خواهران می تواند جامعه را از بسیاری از آسیبها و گرفتاری هایی که امروزه گریبان گیر آن هستیم، رها کند.

 

گفتنی است، مراسم سوگواری شهادت امام باقر (ع) با حضور طلاب، اساتید و کارکنان حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) ارومیه برگزار شد./936/د101/ب

ارسال نظرات