۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۴۴۲۴۹
آیت الله جوادی آملی:

ظلم‌ آل‌سعود سبب نابودی آنان می‌شود/ روز عرفه را قدر بدانیم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: اگر کسی که در این مکه بخواهد ظلم کند، اگر این آل‌سعود و امثال آل‌سعود بخواهند جلوی امنیت زائران را بگیرند، خداوند به کسی مهلت نمی‌دهد، خداوند از ظالم انتقام می‌گیرد اما در فرصت‌های معین، اما در مکه به کسی مهلت نمی‌دهد.
1/ آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم روز چهارشنبه در مسجد اعظم قم، با قرائت آیه 57 سوره مبارکه قصص، گفت: بعد از این که ذات اقدس اله از پاسخ مسائل کلامی و اعتقادی فاصله گرفتند به موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی پرداختند، زیرا مشرکان مدینه می‌گفتند اگر ما به شما ایمان بیاوریم، سران مشرکان ما را از نظر اقتصادی و امنیت در تنگنا قرار می‌دهند، زیرا غارت‌گر هستند و امنیت دست آنان است، جلوی امنیت و رزق ما را می‌گیرند و این حرف آنان است.
وی ابراز داشت: ذات اقدس اله در برابر این بهانه‌جویی مشرکان چندین جواب داد،‌ اول این‌که اصل در زندگی اعتقاد است نه اقتصاد، اقتصاد با هر فراز و نشیبی گذرا است، آن‌که سبب سعادت دنیا و آخرت انسان است اعتقاد است، دوم این‌که شما در مکه زندگی‌ می‌کنید و مکه از نظر اقتصادی و امنیت در سلامت به سر می‌برد،‌ »فلیعبدوا رب هذا البیت، الذی اطعمهم من جوع و امنهم من خوف»،‌ به برکت این بیت یعنی کعبه خدا هم اقتصاد اهل مکه را تأمین کرده هم امنیت آنان را، مکه نه جای صنعت بود، نه جای کشاورزی و نه جای دامداری، وجود مبارک ابراهیم خلیل نیز به پروردگار عرض کرد «ربنا إنی أسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم»، یعنی من به دستور تو همسر و فرزندم را در جایی قرار دادم، که دایر و بایر و لم یزرع نیست بلکه غیرذی‌زرع است.
این استاد عالی حوزه علمیه اضافه کرد: زمین دایر و آباد زمین کشاورزی است که در آن کشت و زرع می‌شود،‌ زمین بایر زمینی است که با یک مختصر رسیدگی و آبیاری دایر می‌شود،‌ لم یزرع است،‌ یعنی لیاقت و شأنیت آن را دارد که در آن کشاورزی شود اما کشاورزی نیست که به آن برسد، این سه قسم زمین آبادشدنی است، اما این قسم چهارم غیرذی‌زرع است،‌ یعنی دایر، بایر و لم‌یزرع نیست، قابل کشت و زرع نیست، مکه در دره و سنگلاخ بود، آب که نداشت و خاک هم نداشت، جای دامداری و کشاورزی نبود که به این می‌گویند «غیرذی‌‌زرع».
 
نظام عالم بر هدایت کردن هرکس که پیامبر بخواهد بنا نشده است
وی ادامه داد: خداوند به مکه همه چیز داد، کسی در مکه گرسنه نمی‌ماند، همه نعمت‌ها در همه فصول فراوان است، کسی در مکه در معرض خطر و آدم‌ربایی و غارت‌گری و جنگ نیست، همه این غارت‌گری‌ها و رهزنی‌ها در بیرون مکه واقع می‌شود، به احترام این کعبه این سرزمین را خدای سبحان حفظ کرد،‌ فرمود مگر آنان غیر از اقتصاد و غیر از امنیت چیز دیگری می‌خواهند؟ ما هر دوی این نعمت‌ها را تأمین کردیم، اگر ایمان بیاورید کفر و شرکتان به توحید تبدیل می‌شود، این بتکده بودن به مطاف و قبله بودن تبدیل می‌شود، کنار زمزم دیگر سخن از میگساری نیست، پشت‌بام کعبه دیگر جای قمار نمی‌شود، بنابراین اگر بهانه‌تان این است که اگر ایمان بیاورید در خطر آدم‌ربایی هست و امنیت و اقتصادتان آسیب می‌بیند، این طور نیست.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با قرائت آیه «إنک لاتهدی من أحببت و لکن الله یهدی من یشاء و هو أعلم بالمهتدین»، افزود: وجود مبارک پیامبر علاقمند بود قومش ایمان بیاورند، این علاقه، علاقه مطلوبی است،‌ اصرار هم داشت، که «لعلک باخع نفسک ألا یکون مؤمنین» و «لاتذهب نفسک علیهم حسرات» در این زمینه نازل شد، بعد خدا به پیامبر(ص) فرمود به این‌که «ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم باالتی هی أحسن»،‌ هدایت به دست تو نیست، اما کی اهل قبول است و کی اهل نکول به دست تو نیست، این کار مقلب القلوب است، گاهی به وساطت شما فیض خاصی نصیب دیگری می‌شود اما نظام عالم بر این نیست که هر که را شما بخواهید هدایت کنید،‌ در قرآن کریم فرمود «لیس لک من الأمر شیء»،‌ یعنی کار به دست تو نیست،‌ انسان کامل معصوم خلیفه خداست و خلیه به اذن مستخلف عنه کار می‌کند، کشش درونی و گرایش قلبی و کوشش نفسانی یک سری فیض‌های خاصی است که خداوند می‌داند به چه کسی عطا کند، به بعضی‌ها چون می‌داند حسن عاقبت دارند عطا می‌کند و به بعضی‌ها نمی‌دهد و همان برهان‌ها و هدایت‌های اولیه است.
وی بیان داشت: این که فرمود «إنک لاتهدی من أحببت» ناظر به قوم خودش است نه ناظر به ابی‌طالب(س)،‌ که برخی مفسران اهل‌سنت به این مطلب اشاره کرده‌اند، زیرا هم روایت شیعه به این مطلب اشاره کرده است و هم اینکه اشعاری در حقانیت قرآن و اسلام در کلمات ابی‌طالب فراوان است،‌ « و لکن‌ الله یهدی من یشاء» که این هدایت همان ایصال به مطلوب است، خداوند دو تا رحمت دارد، یکی رحمت عمومی است و یک رحمت خاصه است، هدایت نیز همین‌ طور است، خاص و عام دارد، هدایت خاصه به معنای ایصال به مطلب و گرایش است، بعضی‌ها همین که نزدیک اول وقت می‌شود با تلاش و کوشش سعی می‌کنند خود را به نماز اول وقت برسانند، بعضی‌ها نماز می‌خوانند و هر وقت شد شد، این گرایش و علاقه چیز دیگر است و به دست مقلب القلوب است، بعضی‌ها در اقتصاد، علم و فناوری این طور هستند؛ این یک نعمت ویژه خداوند است.
 
کعبه مهد امنیت و اقتصاد سالم قرار داده شده است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: کارهای الهی روی مشیت اوست و مشیت او هم حکیمانه است و این از اصول متقن امامیه است، اگر کسی بخواهد دعا کند و توسل کند که خدا کاری را به غیر از حکمت انجام دهد شدنی نیست، در دعای امام سجاد در صحیفه است که «یا من لاتبدل حکمته الوسائل» با هیچ وسیله‌ای نمی‌شود به خدا عرض کرد که این کار غیرحکیمانه را بکن، به غیر از وسیله نه یعنی به غیر از حکمت، او که نیازی ندارد که از وسایل کمک بگیرد و ما محتاج هستیم به وسایل، خدایی که هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند حکمت او را عوض کند، «یهدی من یشاء» هم حکیمانه است دیگر، می‌بیند که آن شخصی که به آن نعمت دادیم قدر نعمت را می‌داند، اما دیگری با بی‌اعتنایی با نعمت برخورد می‌کند و ما دیگر به او نعمت زائدی عطا نمی‌کنم، اگر کسی از همین نعمت حداکثر بهره را ببرد «و الله یختص برحمته من یشاء» که حکیمانه است.
وی با بیان بخشی از آیه 57 سوره قصص که «أولم نمکن لهم حرما ءامنا یجبی إلیه ثمرات کل شیء رزقا من لدنا» اظهار داشت: خداوند به بهانه‌جویی‌ها مشرکان برای ایمان نیاوردن پاسخ می‌دهد، امنیت مال اهل حرم است، همه قداره‌بندها بیرون مکه راهزنی می‌کنند، این کعبه را همه احترام می‌کنند، اگر اقتصاد می‌خواهند «یجبی إلیه ثمرات کل شیء»، این کل نشان کثرت است یعنی بسیاری از میوه‌‌های جهان در همه فصول فراوان است، با اینکه از خودش چیزی ندارد، این یک معجزه است، مگر شما نمی‌بینید اینجا با این‌که بتکده است، دو پیامبر بزرگوار برای ساختن کعبه با زمزمه «ربنا تقبل منا» این کعبه را ساختند، تک تک این سنگ‌ها و گل‌ها با این زمزمه ولو چهار تا بت هم بردید ما این کعبه را مهد امنیت و اقتصاد سالم قرار دادیم.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: «و من یرد فیه بإلحاد بظلم نذقه من عذاب ألیم» اگر کسی که در این مکه بخواهد ظلم کند، اگر این آل‌سعود و امثال آل‌سعود بخواهند جلوی امنیت زائران را بگیرند، خداوند به کسی مهلت نمی‌دهد، خداوند از ظالم انتقام می‌گیرد اما در فرصت‌های معین، اما در مکه به کسی مهلت نمی‌دهد،‌ کلیددار و متولیان مکه هم باید مردان با تقوا باشند «إن أولیاؤه إلا المتقون»، پس بهانه‌جویی مشرکان برای ایمان نیاوردن درست نیست،‌ اجتبا یعنی برچین کردن «یجبی إلیه ثمرات کل شیء» و این موضوع «رزقا من لدنا» است، آنجا جای کشاورزی و دامداری نیست، الان تنها چیزی که در مکه هست همین چوب مسواک است و ریگ‌های مشعر، وگرنه مکه از خود چیزی ندارد، «و لکن أکثرهم لایعلمون»
 
عالمان دین نیز «بقیة‌الله» هستند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با قرائت آیه «و کم أهلکنا من قریة بطرت معیشتها فتلک مساکنهم لم تسکن من بعدهم إلا قلیلا و کنا نحن الوارثین»، ادامه داد: اقتصاد و مسائل مالی مشکلی را حل نمی‌کند، خیلی‌ها بودند که زندگی خوبی داشتند اما بد عاقبت شدند،‌ خانه‌ها و قصرهای ساختند و خودشان منقرض شدند و چند صباحی هم بچه‌هایشان بودند، «و جعلناهم أحادیث»، یعنی نام اینها در کتاب‌های تاریخ دفن شده و یک مورخ باید نبش قبر کند و اسم اینها را از لابه‌لای کتاب تاریخ دربیاورد، می‌گویند روزی در این سرزمین پهلوی و قجر بود! اما این‌که «العلماء باقون مابقی الدهر» از همین آیه گرفته شده که خدای سبحان از عالمان دین به عنوان «أولو بقیه» یاد می‌کند، این کلمه «بقیةالله» مخصوص امام زمان(عج) نیست، اوجش مال حضرت است، عالمان دین هم شامل این کلمه می‌شوند.
مفسر برجسته قرآن کریم افزود: آدم وقتی می‌تواند بماند چرا بپوسد، الان روزانه در حوزه‌های علمیه نجف و قم و مشهد، روزی هزاران نفر می‌گویند قال الشهید رحمه الله، قال العلامه رحمه الله، این کم نیست، و این امکان برای همه وجود دارد، «أولو بقیه» عالمان دین هستند، چرا به سمتی می‌روید که «لم تسکن من بعدهم إلا قلیلا»، یک چند صباحی خودشان بودند و چیزی هم از آنان باقی نمانده است،‌ اگر این‌ها را خاک کردیم بی‌جهت نبود، عقل و نقل و فطرت دادیم و موعظه کردیم؛ «و ما کان ربک مهلک القری حتی یبعث فی أمها رسولا یتلوا علیهم ایاتنا»، آنها با اختیار خود نپذیرفتند و مسؤول کارشان خودشان هستند.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت روز عرفه خاطرنشان کرد: آن کسی که قدرت بدنی دارد، روزه فردا را فراموش نکند، چون پاییز و زمستان ربیع‌المؤمن است، دعای پربرکت عرفه را مطالعه کنید و اگر شد مباحثه کنید، و بعد از ظهر آن را به طور کامل تلاوت و قرائت بفرمایید، ما بیش از هر چیزی نیازمند دعا هستیم،‌ اگر در کشور از نظر اقتصاد مشکلی داریم امنیت تأمین است، سعی کنیم هم اقتصاد و هم امنیت سالم شود و این کشور ولی‌عصر(عج) که با این خون‌های طیب و طاهر مصون شده آسیب نبیند./914/پ201/ج
ارسال نظرات