۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۴۶۱۲

لزوم حضور پررنگ حوزویان در مدارس

خبرگزاری رسا ـ متاسفانه ما همیشه به دنبال رفع مسائل بعد از وقوع آن هستیم وقتی دانش‌آموز دانشجو می‌شود و در یک فضای بزرگ مختلط قرار می‌گیرد، آن گاه با کاسه آب می‌خواهیم آتشفشانی را خاموش کنیم.
روحاني
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، حضور روحانیت در آموزش و پرورش ما طی 30 سال اخیر عمدتا به منظور امام جماعت نماز ظهر خلاصه شده است، البته این مسئله مشکل آموزش و پرورش نیست، بلکه به ریشه‌های آموزش و پرورش نوین ما بر می‌گردد که پس از دوره قاچار و پهلوی برمبنای نگاه سکولار طرح‌ریزی شده است چرا که حکومت پهلوی پدر و پسر تنها هدفشان جدایی دین از سیاست نبود بلکه دین‌زدایی در جامعه بودند که کشف حجاب و حمله به مدرسه فیضیه قم و تبریز مصادیق آشکار آن است، به خصوص در زمان رضاخان که بسیاری از شعائر اسلامی در ایران ممنوع شد، در همین برهه حساس بود که نظام آموزشی ایران به دست رضاخان که مجری برنامه‌های استعمار پیر بود با الگوی اروپایی نهادینه شد.
پس تعجبی ندارد محصول این نظام با مسئله‌ای به نام دین ناآشنا باشد، هر چند بعد از آن به سبک‌های مختلفی کتاب‌های دروس معارف در مدارس گنجانده شد اما آموزش عملی و سیره‌ای دانش آموزان که در مورد مسئله دین است مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفته حتی تا چند سال قبل از کلاس پرورشی به دلایلی واهی از سیتم آموزش و پرورش حذف شده بود، دوباره اضافه شد، با این حال بازهم تغییر ات صورت گرفته در کتاب‌ها و واحدهای درسی خوب بوده ولی کافی نبوده است چرا که اصل ریشه این نظام آموزشی به سیستم سکولار دوران پهلوی بر می‌گردد.
در دوران قاجار با اینکه مکتب خانه‌ها آموزش ابتدایی و سطحی می‌دادند اما اکثر معلمان به قول معروف ملا بودند، یعنی روحانی بودند برای همین حداقل در ظاهر امر هم که شده وجه دین در رفتار و آداب مردم دیده می‌شد مثال مشهور آن همان آثار جمالزاده است که در ادبیات سکولار او جماعت و اصطلاحات قرآنی کاربرد فراوانی داشته است،بنابراین هر چقدر هم که کتاب‌های درسی تغییر کند یا روند دینی داشته باشد، بازهم روحانی باید در مدارس حضور داشته باشد تا بتواند فرهنگ‌سازی اصولی و بنیادینی در عرصه مسائل دینی و شرعی در میان نوجوانان ایجاد نماید، البته نه اینکه تنها یک روحانی مسئول تدریس درس پرورشی یا معارف شود بلکه همانطور که طی چند سال گذشته نظام آموزشی به مسئله مشاوره تحصیلی در مدارس اهمیت داده، چنانچه در مدارس فارغ التحصیلان روانشناسی را به عنوان مشاور استخدام کرده و به آنها جایگاه ویژه‌ای داده است، باید برای حضور روحانی در فضای مدارس از ابتدایی تا دبیرستان هم جایگاه خاصی تعریف شود مثل آن چیزی که در دانشگاه‌هال به عنوان نهاد رهبری شناخته می‌شود.
یکی از دلایلی که تنها قشر خاصی در دانشگاه‌ها با نهاد رهبری ارتباط دارند این است که خیلی از آنها به دلایل شرایط خانوادگی،فرهنگی و عقاید سیاسی و گاه حتب موقعیت جغرافیایی دسترسی به روحانی نداشتند اما این مشکل در میحط‌های دانشگاهی برطرف شد و لازم است تا در مدارس هم نهادینه و اجرایی شود تا به وسیله این طرح بتوان دانش‌ آموزان را با دین و مسائل مذهبی همراه عجین کرد که قطعا به مرور آثار و برکات زیادی به جای خواهد گذاشت.
این معضل که دانش آموزان و بعدها دانشحویان و پس از فارغ التحصیلی اغلب هیچ شناختی از مرجعیت ندارند، چه برسد به اینکه مرجعی برای خود انتخاب کنند که یکی از دلایل آن عدم حضور روحانیت در مهم ترین و حساس‌ترین مقطع زندگی افراد، یعنی مدارس است، از سویی با عملیاتی کردن این طرح، جایگاهی ویژه برای طلاب زن هم تعریف می‌شود؛ از طرفثی دیگر احکام بسیار مهم و ضروری نوجوانان دختر و پسر به خصوص احکام مربوط به جنس مخالف با این طرح به افراد منتقل و از همان ایتدا آموزش داده می‌شود . متاسفانه ما همیشه به دنبال رفع مسائل بعد از وقوع آن هستیم وقتی دانش‌آموز دانشجو می‌شود و در یک فضای بزرگ مختلط قرار می‌گیرد، آن گاه با کاسه آب می‌خواهیم آتشفشانی را خاموش کنیم.
این وسط یک اصل مهم و اساسی وجود دارد و آن هم این است که گزینش طلاب و روحانیون برای حضور در مدارس باید به دقت صورت گیرد زیرا بچه‌ها در حساس‌ترین موقعیت سنی هستند و هر گونه اشتباه رفتاری و اخلاقی روحانیون باعث تاثیر منفی در شخصیت دینی آنها چه بسا تا پایان عمر می‌شود، لذا از طلاب جوان مطلع باسیره علوی و نبوی که اخلاق و رفتارشان مناسب است برای این امر استفاده کرد و نه افراد کم سواد، تند‌مزاج و نا ‌آشنا به روانشناسی دوران نوجوانی و شبهات رایج و صد البته نه متکلمین وحده‌ای که حاضر به شنیدن افرادی که به صرف تحصیل در حوزه علمیه به گرفتن مدرک بسنده کرده‌اند و تنها شغلی که می‌توانند داشته باشند امام جماعت است، هر چند امام جماعت هم باید شرایط مهم و مختلفی داشته باشد، به هر طریق در فضای کنونی که دنیای شبهات، سؤالات، محیط آلوده رسانه‌های دیجتالی، شبکه‌های ماهواره‌ای و فناوری‌های موجود درتلفن همراه از هر سو به افراد به خصوص نوجوانان ما هجوم می‌‌آورند، حضور یک روحانی کارشناس متبحر در مدارس می‌تواند مامنی برای آرامش خاطر دانش آموزان و فرهگ‌سازی دینی شود؛ مامنی که محرم اسرار آنها و راهنمای رازهای مگوی آنها باشد./971/پ202/ج
ارسال نظرات