۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۴۵۱۴۹
مسؤول امور روحانیان سازمان اوقاف؛

مدیران روحانی در سازمان اوقاف تحول چشمگیری ایجاد کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: از ابتدای حضور روحانیان به عنوان مدیر در سازمان اوقاف تفاوت چشمگیر و بی نظیری ایجاد شده و در عرصه احیاء وقف و اعتماد مردم به اوقاف بسیار موفق هستیم و آمار موقوفات مردمی چندین برابر شده است.
حجت الاسلام سعيد طالبي نيا

حجت‌الاسلام سعید طالبی‌نیا، مسؤول امور روحانیان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ با ابراز گلایه از مهجور ماندن وقف در بین برخی از مسؤولان و خواص متدین، اظهار داشت: اگر اینها بخشی از اموال خود را وقف نمی‌کنند حداقل جلوی موقوفات مردمی را نگیرند.

این فعال عرصه فرهنگی، با بیان این که خواص باید طلایه‌دار احیاء موقوفات باشند، گفت: برخی با نیت‌های خیر اما روش‌های غلط به وقف ضربه می زنند؛ مثلا برای راه‌اندازی یک مجموعه مذهبی یک زمین وقفی را تصرف کرده یا به ثمن بخس خریداری می‌کنند.

مسؤول امور روحانیان سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به برخی از مسؤولانی که در صدد سوء استفاده از موقوفات هستند، ابراز داشت: آیا این افراد حاضرند یک متر از زمین شخصی خود را ببخشند که از ما توقع دارید صدها متر از زمین ها و اموال اهل بیت(ع) را به شما ببخشیم.

حجت‌الاسلام طالبی‌نیا درباره اهدف راه‌اندازی واحد اداره کل امور روحانیون در سازمان اوقاف، گفت: مسأله وقف یک مسأله شرعی است و لازم بود افرادی در عرصه مدیریت به کار‌گیری شوند که آشنا به مباحث اسلامی و فقهی باشند بنا‌براین تصمیم گرفته شد از روحانیان در این سازمان استفاده شود.

مدیران روحانی در سازمان اوقاف تحول چشمگیری ایجاد کرده‌اند

وی با بیان این که فعالیت مدیران روحانی در این هشت سال، از آغاز این طرح با گذشته تفاوت چشمگیر و بی نظیری داشته است، اظهار داشت: در عرصه احیاء وقف و احیاء اعتماد مردم به اوقاف بسیار موفق بودیم و آمار موقوفات مردمی چندین برابر شده است.

مشاور سرپرست و مسؤول امور روحانیان سازمان با بیان اینکه اداره کل امور روحانیون وظیفه شناسایی، عضو یابی، آموزش، به کار گیری و انتصاب و جابجایی مدیران اوقاف سراسر کشور را دارد، گفت: به همین منظور دوره های آموزشی، تخصصی عمومی و سیاسی را برای ارتقاء سطح علمی مدیران اوقاف برگزار کرده ایم.

حجت‌الاسلام طالبی‌نیا از پروش نزدیک به 300 مدیر روحانی در سازمان اوقاف خبر داد و اضافه کرد: اینها متخصص در عرصه وقف هستند با توجه به این که وقف با امور اقتصادی رابطه مستقیم دارد و روحانیت در حوزه های علمیه در این زمینه تحصیل نمی‌کنند لازم دانستیم در کنار کار، علوم اقتصادی را نیز به ایشان آموزش دهیم.

وی درباره شاخص‌های سازمان اوقاف برای انتخاب و جذب نیروهای نیروی انسانی، گفت: ارزشی و حزب‌اللهی بودن، روحیه انقلابی داشتن، گرایش نداشتن به جناح‌های سیاسی مختلف و ولایی بودن بخشی از ملاک های ما است که باید در عمل نیز احراز شود.

مسؤول امور روحانیان سازمان اوقاف با بیان این که شرط انتخاب پرسنل این سازمان قبولی در مصاحبه چهار مرحله ای است، ابراز داشت: مصاحبه‌های عمومی، تخصصی، کارورزی و آموزش و گزینش نهایی است و در این چهار مرحله ملاک های مورد نظر ما باید محرز شود؛ به همین دلیل نیروهای ما افرادی انقلاب و پاک‌دست هستند که دنبال احیای اموال اهل‌بیت(ع) هستند.

مهم ترین عامل افزایش موقوفات پاک‌دستی مدیران سازمان است

حجت‌الاسلام طالبی‌نیا درباره فعالیت‌های خود برای فرهنگ سازی وقف در جامعه، گفت: ما در مقوله فرهنگ سازی وقف در چند عرصه حجم فعالیت‌های خود را افزایش داده‌ایم به طور مثال فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره تبلیغ موضوع وقف ساخته و حمایت شده است.

وی اعزام مبلغ به سراسر کشور را یکی دیگر از فعالیت های مهم برای فرهنگ سازی عنوان کرد و تصریح کرد: هر ساله دو، سه هزار روحانی در ایام محرم، ماه مبارک رمضان و فاطمیه اعزام می کنیم تا با مردم پیرامون این موضوع صحبت کنند.

مدیر سابق گروه فقه و سیره رادیو معارف مهم‌ترین عامل افزایش موقوفات مردم را عمل پاک‌دستانه مدیران فعلی دانست و گفت: مردم می‌بینند که مدیران روحانی موقوفه و بقعه‌هایی را که سال‌ها بدون استفاده متروکه بود را احیا کرده و زمین‌ها را از موقوفه خواران پس گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام طالبی‌نیا از برگزاری طرح تحول دو خبر داد و افزود: در این طرح حدود چهار صد نفر از جوانان ولایی و متعهد کشور را در شهرستان های مختلف شناسایی کرده و در ادارات اوقاف کشور مشغول به کار کرده‌ایم./928/ت302/ن

ارسال نظرات