۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۴۵۱۵۲
همزمان با روز غدیر؛

جشن عمامه گذاری طلاب در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رساـ همزمان با روز عید سعید غدیر خم، مراسم جشن عمامه گذاری طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور مراجع تقلید در این شهر مقدس برگزار می‌شود.
جشن عمامه گذاري طلاب مدرسه معصوميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، همزمان با روز بزرگ عیدسعید غدیر خم با حضور مراجع تقلید در شهر مقدس قم این روز را جشن می‌گیرند و شماری از طلاب و فضلای در این روز به دست مراجع معمم می‌شوند.
براساس این گزارش، طبق سنت دیرینه در حوزه‌ علمیه این مراسم در روز عید غدیر در دفاتر حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، حسین نوری همدانی، سیدموسی شبیری زنجانی و جعفر سبحانی برگزار خواهد شد.
طبق اعلام دفاتر مراجع تقلید، آن دسته از طلاب و فضلای حوزه که قصد دارند لباس روحانیت برتن کنند باید مجوز رسمی خود را قبل از مراسم عمامه گذاری از حوزه علمیه دریافت و به دفاتر این مراجع تحویل دهند.
این گزارش می افزاید، این مراسم همزمان با جشن عید غدیر از ساعت 10 صبح در دفاتر مراجع تقلید برگزار می شود که پس از مراسم جشن و سرور، جشن عمامه گذاری طلاب با حضور مراجع تقید برگزار خواهد شد.
داشتن حداقل، 18 سال سن، داشتن وضعیت جسمی و روحی مناسب که در صورت نیاز و تشخیص ضرورت، از طریق آزمایش‌های پزشکی و روان‌شناختی، بررسی می‌شود، عدم عضویت و سابقه ارتباط با گروهکهای انحرافی و گروه‌های مخالف اسلام و تشیع و نظام اسلامی، عدم انحراف فکری و سیاسی و اخلاقی، التزام عملی به اصل ولایت فقیه و قوانین جمهوری اسلامی و نداشتن محکومیت‌ کیفری و حقوقی مؤثر از شرایط عمومی تلبس است.
اتمام پایه پنجم(قبولی در تمامی امتحانات مربوط) برای طلاب مدارس بلندمدت، توان پاسخ‌گویی به سؤالات دینی رایج در جامعه، گذراندن دوره ویژه مربوط به وظایف روحانیت در پایه پنجم، بر اساس دستورالعمل مصوب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، شرایط اخلاقی و رفتاری تلبس شامل  پایبندی به انجام‌دادن واجبات و ترک محرمات، دارا بودن حسن اخلاق،‌ تعادل شخصیتی و رفتاری و تناسب ظاهری، نداشتن سابقه سوء منافی با شئون روحانیت از شرایط علمی تلیس به شمار می آید.
 این گزارش می افزاید، احراز شرایط بر عهده معاونت تهذیب با همکاری واحد سازمانی آمار و بررسی مدیریت حوزه‌های علمیه استانی، بر اساس دستورالعمل مصوب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهدبود.
این گزارش حاکی است، طلاب متقاضی، پس از گذراندن دوره ویژه، تشکیل و تکمیل پرونده تلبس، احراز صلاحیت‌های لازم توسط معاونت‌های ذی‌ربط و دریافت مجوز تلبس، ملبس به لباس مقدس روحانیت خواهندشد.
گفتنی است، مراسم عمامه گذاری شماری از طلاب و فضلای غیرایرانی که در جامعه المصطفی العالمیه شهر مقدس قم تحصیل می‌کنند، امروز با حضور حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رییس شورای حل اختلاف سران قوا در قم برگزار شد./917/پ202/ص
ارسال نظرات