۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۴۵۱۹۱

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ بازسازی واقعه غدیر خم در تبریز و ارسال 319 اثر به دبیرخانه کنگره شعرعاشورایی تبریز از مهمترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جدیدترین سرود تولیدی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی، در آستانه‌ی ماه محرم رونمایی می‌شود.


سرود ترکی «گوجلی محرم» بر اساس شعری از حسین صادقیان، به آهنگسازی غلامرضا میرزازاده و تنظیم محمد ملکی اصل و با صدای خواننده‌ی جوان تبریزی، امیر فتح‌الهی ساخته شده است. مضمون خاص و هدفمند شعر، ملودی متاثر از حماسه‌ی نهفته در جریان عاشورا و تکیه بر نغمات آذری در اجرا، از نکات برجسته‌ی این سرود است.


گفتنی است، آیین رونمایی از این اثر دوشنبه 15 آبان ساعت 16 در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی واقع در خیابان حافظ کوچه شهید فاضلی، پلاک26 برگزار خواهد شد.


واقعه غدیر خم در تبریز بازسازی می شود


همزمان با عید سعید غدیر، وافعه غدیرخم با حضور بیش از 500 بازیگر تئاتر به همت سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی بازسازی خواهد شد.


شهرام خزرایی، رییس شورای تئاتر بسیج آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: این طرح سراسری بوده که در آذربایجان شرقی و شهر تبریز و همچنین برخی از شهرستان های استان همچون سراب شنبه ساعت 10 صبح اجرا می شود.


وی با اشاره به این‌که نمایش به صورت میدانی و روایی اجرایی می شود، گفت: فضای نمایش صحرای غدیر را به تصویر می کشد و به جهت میدانی بودن آن، مخاطب را با خود به داستان می برد به گونه ای که بیننده داستان را به صورت ملموس درک کرده و خود را در فضا احساس کند.


گفتنی است، نمایش بازسازی واقعه غدیر خم شنبه ساعت 10 صبح در محل کمربندی میانی، نبش کوی امام رضا به مناسبت عید غدیر در یک اجرا برای عموم به نمایش در می آید.


319 اثر به دبیرخانه کنگره شعرعاشورایی تبریز ارسال شد


حجت ‌الاسلام حمید عظیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان ‌شرقی، از ارسال 319اثر به دبیرخانه کنگره شعر عاشورایی تبریز خبر داد و با بیان این‌که از مجموع آثار ارایه شده 293 اثر در قالب شعر آیینی و 26 اثر به صورت مقاله است، اظهار داشت: موضوع اشعار آیینی به صورت آزاد در حوزه عاشورا بوده و موضوع مقالات نیز عناوین کاربردی در حوزه آسیب شناسی این واقعه تاریخی را شامل می شود.


وی افزود: توصیف واقعه عاشورا، توصیف نبردها، توصیف مستند و واقعی شخصیت‌ها و حوادث در سروده‌ها و مقالات با تکیه بر مستندات دینی و تاریخی از مهمترین اهداف این کنگره است.


حجت‌الاسلام عظیمی، بررسی مستندات تاریخی و شرعی ابزارآلات مورد استفاده در برخی عزاداری ها مانند طوق، گهواره و طبل که در عزاداری های خیابانی کاربرد یافته، فرصت‌ها و تهدیدهای نشست های خانگی بانوان در خصوص سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای واقعه عاشورا در فضاهای مجازی را از سایر موضوع های این کنگره برشمرد.


وی ادامه داد: کنگره شعر عاشورایی برای ششمین سال متوالی در دو بخش مقاله و شعر آیینی به دو زبان آذری و فارسی 17 آبان امسال در در سالن اجتماعات مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تبریز برگزار می شود.


ساختار جدید سازمان اوقاف در تبریز ابلاغ شد


حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور در نشست ابلاغ ساختار جدید اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: در ساختار جدید تعداد معاونت ها از یک به چهار در ادارات کل استان ها افزایش می یابد و تمرکز زدایی انجام می شود.


همچنین حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: پیش از این یک معاونت در اداره کل وجود داشت که این معاونت تبدیل به معاونت های حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، توسعه و نیروی انسانی و معاونت اقتصادی و عمرانی شده است.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آذربایجان شرقی یازده دفتر و نمایندگی وجود دارد که به زودی در شهرستان های خداآفرین، جلفا، چاراویماق و عجب شیر هم نمایندگی ایجاد می شود./935/د101/س

ارسال نظرات