۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۳۰۹
مدیر حوزه‌های علمیه خوی:

خطبه غدیریه نیازمند ژرف‌نگری است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: پیامبر اسلام در ضمن خطبه غدریه خطاب به حجاج بیت موضوعات مهمی را مطرح فرمودند؛ که تعمیق در مضامین آن ضرورت دارد.
حجت الاسلام موسوي شکوري امام جمعه خوي

حجت‌الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی با تشریح فضیلت عید سعید غدیر اظهار داشت: عید سعید غدیر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که در آیات و روایات با عناوین و القاب مختلف همچون روز اکمال دین و اتمام نعمت مطرح و از رسول خدا فرموده‌اند؛ یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی؛ یعنی روز غدیر برترین عید امت من است.

 

وی گفت: بحث امامت و جانشینی رسول خدا(ص) یکی از مباحث مهم و سرنوشت ساز در اسلام است، در اساس بحث خلافت در ارتباط با تمامی پیامبران و ادیان آسمانی مطرح بوده و پیامبران برای خودشان جانشین تعین می کردند و به خاطر اهمیت رسالت خاتم انبیای الهی در حال حیات و در آخرین حج عمر با برکت خود موضوع جانشینی را مطرح فرمودند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خوی افزود: پس از رحلت رسول اکرم(ص) گروهی مدعی شدند؛ پیامبر برای خود جانشین تعیین نکرده و این امر را بر عهده امت گذاشته است، طرفداران این اندیشه اهل سنت هستند و در مقابل گروه دیگری از مسلمانان عقیده داشتند، امام و جانشین پیامبر باید از سوی خدا تعیین شود، چرا که امام لازم است همچون خود پیامبر معصوم از خطا و گناه و دارای علم فوق العاده ای باشد تا بتواند رهبری معنوی و مادی امت اسلام را بر عهده گیرد.

 

حجت الاسلام شکوری ادامه داد: از دیدگاه این گروه امام باید اساس اسلام را حفظ، احکام را تبیین، دقایق قرآن را شرح و در نهایت اسلام ناب را تداوم بخشد که این گروه را امامیه یا شیعه می نامند.

 

وی افزود: مسأله ولایت و رهبری و یا به صورت کلی موضوع امامت به معنای جانشینی رسول خدا(ص) از مهم‌ترین مباحث جهان اسلام در طول تاریخ بوده و شاید در مورد هیچ مسأله ای به اندازه امامت سخن گفته نشده است و بسیار اتفاق افتاده که پیرو مذاهب مختلف از میدان بحث و استدلال خارج شده و به میدان‌های جنگ و جدال کشیده شدند، به گونه ای که از بعضی متکلمان نقل شده است« ما سُلَّ فِی الاِسلامِ سَیفٌ کَما سُلَّ فِی الامامَةِ ».

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خوی در پاسخ به این سؤال که نقش امام در ارتباط با تعالی جامعه چه می تواند باشد، گفت: امام جانشین پیامبر است و همان رسالتی را بر عهده دارد که پیامبر داشته و در آیات و روایات متعدد رسالت امام در جامعه به زیبایی تبیین شده است.

 

وی نظم بخشی به جامعه اسلامی، اصلاح امور دینی و دنیوی، اجرای حدود و احکام اسلامی، حفاظت و حراست از جامعه اسلامی در برابر تعدی دشمنان، جلوگیری از بدعت گذاری و دعوت به سوی خداوند با بهره گیری از دانش، اندرز و ادله رسا و محکم را از وظایف مهم امام از دیدگاه تشیع دانست.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌غربی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح خطبه غدیر افزود: پیامبر بزرگوار در ضمن این خطبه خطاب به حجاج بیت الله الحرام موضوعات مهمی را مطرح فرمودند که از آن جمله می توان به اعلام رسمی امامت امیرمؤمنان(ع) و سایر ائمه(ع)، تفهیم صریح موضوع امامت، تأکید مجدد بر ولایت علی(ع)، یادآوری کارشکنی منافقان، بیان ویژگی های پیروان و دشمنان اهل بیت(ع)، تبیین ویژگی ها و خصوصیات حضرت ولی عصر(عج)، طرح اهمیت و ضرورت بیعت با امیرمؤمنان(ع) و تشریح معیارهای لازم بر واجبات و محرمات الهی را یاد کرد.

 

حجت الاسلام شکوری ادامه داد: در طول تاریخ دانشمندان شیعه کتاب‌های متعددی با موضوع تألیف کرده‌اند که مرحوم آقا بزرگ تهرانی در کتاب ارزشمند الذریعه خود متجاوز از 24 کتاب نام می برد که سرآمد همه آنها کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی است.

 

وی افزود: مرحوم علامه امینی در این کتاب ارزشمند، حدیث غدیر را از 110 نفر از صحابه که در میان آنها ده ها نفر از بزرگان مهاجر و انصار، خلفا و فرزندانشان، همسران و بستگان نزدیک پیامبر بوده را نقل کرده و از 82 نفر از تابعان نام می برد که موضوع غدیر را روایت کرده‌اند.

 

امام جمعه خوی تصریح کرد: علامه امینی در الغدیر نام بسیاری از دانشمندان اهل سنت اعم از فقها، محدثان، متکلمان، مورخان و ادیبان نام می برد که موضوع غدیر را روایت کرده ان، در حقیقت مرحوم علامه امینی از یکصد و ده کتاب از برادران اهل سنت نام می برد که موضوع غدیر را مورد بحث و بررسی قرا داده اند./935/ت302/س

 

ارسال نظرات