۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۳۳۵
استاد حوزه و دانشگاه:

مجاهدت علامه امینی الگویی برای طلاب است

خبرگزاری رسا ـ حجت اللاسلام نظری گفت: شیوه تحقیقی و مجاهدت علمی علامه امینی در نگارش کتاب الغدیر می تواند بهترین الگو برای طلاب علوم دینی باشد.
حجت-الاسلام نظري

 

حجت الاسلام مجتبی نظری، مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز، در‌ گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تبریک فرا رسیدن عید غدیر با بیان این‌که نام و یاد علامه امینی با کتاب الغدیر در این روز مبارک گره خورده است، اظهار داشت: آن عالم وارسته و مجاهد در راه علم و کشف حقیقت، با نگارش این اثر ارزشمند خدمتی بسیار ارزنده برای اثبات حقانیت مولای متقیان انجام داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: علامه امینی پس از نوشتن چندین رساله و کتاب، تألیف مهمترین و معروفترین کتاب خود الغدیر را در طول 40 سال تلاش مداوم آغاز کرد با این امید که کتاب بزرگ او در دنیای اسلام صف ها را متحد سازد که اولین زمینه نوشتن کتاب الغدیر، حوادث ناگواری بود که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در جهان اسلام به وجود آمد.

 

حجت الاسلام نظری ادامه داد: آن عالم بزرگوار با استفاده از احادیث و روایات و مستندات بزرگان اهل سنت به سراغ واقعه غدیر خم رفت تا آن را تبدیل به یک منبع قوی برای اثبات حقانیت اعتقادات شیعیان سازد و پژوهش های خود را در دو زمینه پیش برد، نخست یادآوری ماجرای غدیر خم و سپس دستورهای پیامبر اسلام(ص) در آن محل و همان روز که به مسلمانان داده بودند.

 

وی با اشاره به مجاهدت علامه امینی در نگارش کتاب ارزشمند الغدیر خاطرنشان کرد: علامه امینی 17 سال آخر عمر را در کتابخانه بزرگ خود گذراند، کتابخانهه‌ای که مزین به نام امیرالمومنین(ع) است و در نزدیکی حرم علوی قرار دارد، در این کتابخانه بیش از 63 هزار جلد کتاب موجود است که به همت علامه امینی فهرست بندی و ثبت شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: آن عالم واسته سعی داشت، ولایت امیرمؤمنان در غدیر را مایه وحدت مسلمانان معرفی کند و این همان حقیقتی است که همه مسلمانان باید به آن تمسک جویند. علامه امینی در الغدیر خود با بهره گیری از یک شیوه خاص، متن حدیث روز غدیر و فرمایش پیامبر اکرم(ص) در مورد وصایت و امامت علی(ع) را با استفاده از نوع نگارش و دستور زبان عربی طی چهارده قرن اسلامی که ویژه همان سده و دوران بوده، آورده است.

 

حجت الاسلام نظری گفت: شیوه نوشتاری و استنادی علامه امینی در الغدیر به گونه ای بوده که دیگر هیچ عالم اهل سنتی که اهل علم و مطالعه است، نمی تواند دلیلی برای رد امامت علی(ع) و فرزندان اطهارش داشته باشد و به عبارت دیگر این کتاب حجت را بر حقانیت ولایت تمام کرده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که تلاش علامه امینی‌(ره) برای دفاع از ولایت امیر مؤمنان‌(ع) به اعتراف تمام بزرگان مجامع علمی، در تاریخ شیعه بی‌نظیر بوده است، تصریح کرد: شیوه تحقیقی و مجاهدت علمی علامه امینی در نگارش کتاب الغدیر می تواند بهترین الگو برای طلاب علوم دینی باشد./935/ت302/س

ارسال نظرات