۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۴۵۳۸۶

نشست قریب الوقوع شورای امنیت با محوریت سوریه

خبرگزاری رسا ـ با بالاگرفتن نا آرامی ها در سوریه و جنایاتی که ارتکاب آن در این کشور ، جهان را تکان داده است، شورای امنیت سازمان ملل در آستانه نشستی قریب الوقوع با محوریت سوریه قرار گرفته است.
شوراي امنيت سازمان ملل متحد

 

به گزارش خبرگزای رسا، با بالاگرفتن نا آرامی ها در سوریه و جنایاتی که ارتکاب آن در این کشور، جهان را تکان داده است ، شورای امنیت سازمان ملل در آستانه نشستی قریب الوقوع با محوریت سوریه قرار گرفته است.

 

بر این اساس رییس دوره‌ای شورای امنیت و نماینده دائم هند در سازمان ملل گفته است که اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، سه‌شنبه آینده، گزارش خود را درباره وضعیت سوریه از طریق ویدئو کنفرانس به اعضای شورای امنیت ارائه خواهد داد.

 

رییس دوره‌ای شورای امنیت در خصوص وضعیت موجود در سوریه گفته است که حل و فصل بحران سوریه در وهله اول می باید با توقف اقدامات خشونت‌آمیز در سوریه آغاز شود و پس از آن، روند سیاسی فراگیری که پاسخگوی خواسته‌های قانونی مردم سوریه باشد، باید در اولویت قرار بگیرد.

 

گفتنی است تلاش نماینده سازمان ملل به منظور بر قراری آتش بس در سوریه ، به دلیل کوبیدن معاندان و تروریستهای مورد حمایت غرب بر طبل جنگ، بی سرانجام مانده است.

 

به ویژه آنکه اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم مبنی بر ضرورت تشکیل شبکه گسترده مخالفان سوریه و تشویق مخالفان سوری برای ادامه فعالیت‌هایشان علیه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، شرایط را پیچیده تر از گذشته کرده است.

 

این نیز به معنای آن است که واشنگتن در پی حل ‌و فصل مسالمت‌ آمیز بحران سوریه نیست و به صراحت در صدد تحمیل خواسته های خود در قبال سوریه به این کشور و جهان است.

 

آمریکا از ابتدای بحران آفرینی در سوریه با صدور فرامین مستقیم به مخالفان سوریه مبنی بر تشکیل دولت در تبعید و حمایت مالی ، سیاسی از آنان ، در حقیقت مشوق مخالفان دمشق برای ادامه فعالیت‌هایشان علیه سوریه بوده است.

 

آن هم در حالی که در این مرحله نیز امریکا با همراهی کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه در صدد باز کردن پای اتو به منظور رویارویی نظامی با سوریه است.

 

در این میان جنایاتی نیز که در سوریه به وقوع می پیوندد ، صورت جنایت جنگی به خود گرفته است و اقدام اخیر تروریسها در قتل عام سربازان سوری و حملات انان به زنان و کودکان، احساسات جهانی را نیز جریحه دار نموده است.

 

بر این اساس نیز قتل عام 28 سرباز ارتش سوریه توسط عناصر گروه‌های مسلح در جریان یورش آنها به سه گذرگاه نظامی در استان ادلب، با واکنش سازمان عفو بین‌الملل مواجه شده است.

 

به خصوص آنکه این اقدام گروه‌های مسلح تروریستی در کشتن سربازان ارتش سوریه با انتشار فیلم آنها در اینترنت، همراه بوده است.

 

چنین مجموعه ای بیانگر آن است که اجرای آتش بس یا ترک مخاصمه در سوریه چندان ساده نیست. چرا که هیچ نیرویی برای نظارت بر آن وجود ندارد.چنین وضعیتی نیز باردیگر استقرار نیروهای صلح بان و ناظر، در سوریه را در دستور کار سازمان ملل قرار داده است .

 

روسیه پیش از این طی هفته های اخیر خواستار احیای طرح اعزام ناظران سازمان ملل به سوریه بوده است . در حالیکه امریکا با آن مخالفت کرده است. هرچند که میان روسیه و اروپا در این خصوص رفت و آمدهایی در جریان بوده است.

 

روسیه مایل است اعزام دوباره نیروی ناظر به سوریه، با مصوبه شورای امنیت تضمین شود و سوریه تأکید می‌کند استقرار این نیروها نباید به منزله نقض حاکمیت ملی این کشور و مداخله در امور داخلی آن باشد.

 

به این ترتیب فرسایشی کردن جنگ و سوق دادن سوریه به جنگ داخلی، سیاست غیر قابل کتمانی است که امریکا، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه ، عربستان و قطر به دنبال آن هستند . از این رو می باید منتظر نشست قریب الوقوع سازمان ملل ماند که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری امریکا در 6 نوامبر برگزار می شود و تصمیم گیری در این باره این مهم را به نظاره نشست./994/د101/ک

 

ارسال نظرات