۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۴۵۳۹۹
با برگزاری نشست هم‌اندیشی انجام شد؛

موضوع‌شناسی مسائل جنسیتی اقتصاد در دفتر مطالعات زنان

خبرگزاری رسا ـ نشست هم اندیشی «موضوع‌شناسی مسائل جنسیتی اقتصاد» با حضور اعضای هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.
دفتر مطالعات و تحقيقات زنان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، در این جلسه، محمدجواد توکلی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، دیدگاه‌ها و دستاوردهای خود را در حوزه موضوع شناسی مسائل جنسیتی اقتصاد بیان کرد.

توکلی در ابتدای بحث اظهار داشت: در مباحث دانش اقتصاد، مباحث جنسیتی به دو گونه مطرح شده است؛ برخی از مباحث در بدنه دانش اقتصاد به عنوان مطالعات درجه اول مطرح شده‌اند.

وی با بیان این‌که این مباحث به طور عمده در قالب کارکردهای مختلف زن و مرد، در فعالیت و رفتارهای اقتصادی مطرح شده‌اند، افزود: در دهه‌های اخیر، مباحث جنسیتی اقتصاد در قالب رویکردهای اقتصاد جنسیت و اقتصاد فمینیستی گسترش یافته است؛ با گسترش مطالعات فلسفه اقتصاد، رویکردهای جنسیتی در سطح بررسی درجه دوم دانش اقتصاد نیز ظهور پیدا کرده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  با بیان رویکردهای مختلف در مطالعات اقتصاد و جنسیت ادامه داد: رویکرد اقتصاد جنسیت به طور عمده ناظر به گسترش و به‌کارگیری روش اقتصاد متعارف برای تحلیل مسائل اقتصادی با توجه به متغیرهای جنسیتی است.

وی با بیان این‌که طرفداران این رویکرد سعی دارند برای رام کردن اقتصاد مرد محور، استدلال‌های خود را با روش‌شناسی اقتصاد ننوکلاسیک مطرح کنند، خاطرنشان کرد: آن‌ها با حفظ رویکرد روش‌شناسی اقتصاد متعارف، صرفاً رویکرد هستی‌شناختی آن در زمینه مفهوم جنسیت را بسط می‌دهند و به بررسی مسائل اقتصادی زنان در زمینه‌هایی چون باروری‌، بچه‌داری، تبعیض جنسیتی، چانه زنی میان زن و شوهر، افزایش ریسک زنان سرپرست خانواده در مناطق فقیر یا روستایی، اعمال تبعیض بر زنان در میزان مصرف غذا یا هزینه‌های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه می‌پردازند.

توکلی در ادامه به ذکر برخی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در اقتصاد جنسیت و فمینیستی پرداخت و تحلیل آثار برنامه‌های تعدیل ساختار بر سطح زندگی زنان در مقایسه با مردان، ساز و کار تصمیم‌گیری زن و شوهر در خانواده، مسائل مربوط به کار مادر برای نگهداری فرزند، تحلیل مفروضات و ارزش‌گذاری‌های پایه‌ای نظام‌های تأمین اجتماعی و مالیات از منظر جنسیت و تبعیض جنسیتی در بازارهای کار و مصرف را از جمله این مسائل برشمرد.

شایان ذکر است، در پایان جلسه اعضای هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع بحث پرداختند./997/د102/ن

ارسال نظرات