۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۴۵۴۵۵
استاد دانشگاه مشهد:

لذت‌گرایی و سودجویی مبنای سبک زندگی غربی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه مشهد، تأثیر رسانه ها و نبود قرارگاه سیاستگذاری فرهنگی متحد را از مهم‌ترین عوامل تغییر سبک زندگی مردم در دو دهه اخیر انقلاب اسلامی دانست.
فرهنگ- تهاجم فرهنگي

حجت الاسلام اسدالله اسدی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص پیشینه مفهوم  «سبک زندگی» اظهار داشت: خاستگاه اولیه «سبک زندگی» یا «life stylL» از اوایل قرن 20 در قالب سیاست‌های کشورهای غربی مطرح شد با این هدف که جهان را به سمت تفکر غرب با محوریت اومانیسم و اصالت انسان سوق دهد.

 

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران که انقلابی با ماهیت فرهنگی ـ اعتقادی و سیاسی و عملا در تقابل با سبک غربی بود، این سبک دچار چالش و رکود شد. اما اکنون که پس از گذشت سه دهه شاهد ضعف و کم توجهی مسؤولان به این مسأله هستیم، رهبر معظم انقلاب این خطر را که سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ما تحت تأثیر سبک غربی قرار گرفته است، گوشزد کردند.

 

این استاد دانشگاه ابراز داشت: سبک زندگی، در نگاه ابتدایی واژه ای ساده به نظر می رسد و وقتی در این خصوص از مردم سؤال می شود بیشتر به مصادیق و ظواهر آن از جمله آداب، سنت ها، باورها و نوع پوشش و تغذیه و ... اشاره می‌کنند تا مفهوم علمی و عمیق آن.

 

 سبک زندگی غربی بر مبنای سودجویی و اصالت انسان است

حجت الاسلام اسدی در مورد شیوه انتخاب سبک زندگی و مبنای تشکیل آن، با اشاره به مبانی سبک زندگی از دیدگاه اسلام و غرب، تصریح کرد: در زندگی غربی، مبنای زندگی اصالت فرد، لذت و سودجویی در همه زمینه‌ها است؛ اما در اسلام مبنای زندگی بر اساس تفکر توحیدی و الهی و نگاهی جامع و همه جانبه به جنبه‌های مختلف نیازهای بشری است به گونه‌ای که به فرموده قرآن کریم در آیه شریفه «و لا رطب و لابس الا فی کتاب مبین...»، از توجه هیچ مسأله ای فروگذار نکرده است.

 

نبود قرارگاه سیاستگذاری فرهنگی متحد به انحراف سبک زندگی مردم دامن زده است

مسوول نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خراسان ادامه داد: غرب در مسأله سبک زندگی که از شاخه های تهاجم فرهنگی است، آرام و نرم و خزنده پیش می رود؛ در دو دهه نخست انقلاب اسلامی سبک زندگی ما که از دوران طاغوت تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار گرفته بود، متحول شده و به سمت ساده زیستی و دروی از تجملات پیش رفت؛ اما در دهه سوم و چهارم نوعی تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی در میان مردم و حتی بدنه مدیریتی کشور نفوذ کرد.

 

وی در تشریح علل این مسأله یادآور شد: بدون شک نخستین علت این مسأله، رسانه‌های صوتی و تصویری هستند که با تعدد و تنوع خود از عوامل اثرپذیری جامعه از فرهنگ غرب محسوب می‌شوند، از سوی دیگر ضعف مدیریت فرهنگ دینی، نبود قرارگاه سیاستگذاری فرهنگی متحد، تضارب آرا و تقابل دیدگاه‌ها، عدم وجود انگیزه ملی و عزم عمومی برای مبارزه و نبود مدل کامل سبک زندگی اسلامی به دور از هرگونه افراط و تفریط به توسعه این مسأله دامن زده است.

 

کارنامه نظام‌مند زندگی دینی باید به شکل ملموس در اختیار مردم قرار گیرد

این پژوهشگر حوزوی راهکارهای اصلاح سبک زندگی را در سه مرحله دانش، بینش و منش دانست و گفت: علما، حوزویان، استادان و دانشجویان بایستی دانش سبک زندگی را از مجموعه متون احادیث و روایات و سیره اولیای خدا استخراج کرده و روی آن کار مطالعاتی انجام دهند تا برای عموم  قابل استفاده باشد.

 

امروز علاج گرانی در باور عمومی، از نخریدن به بیشتر خریدن تبدیل شده است

وی افزود: در واقع کارنامه نظام مند زندگی دینی در جزئی ترین موضوعات باید به شکل ملموس در اختیار مردم قرار گیرد. در مرحله بعد، دانش تدوین شده باید ترویج شده و در قالب باورها و بینش های مردم مورد قبول واقع شود. به عنوان نمونه، در گذشته مرسوم بود که «علاج گرانی، نخریدن است» اما امروز با تغییر سبک زندگی، مردم معتقدند «علاج گرانی، بیشتر خریدن است»، در واقع علت اصلی گرانی، شیوه غلط برخورد ما با آن است و تنها با تحقق بینش کم خریدن و مقاومت و قناعت در جامعه می توان با گرانی مقابله کرد.

 

حجت الاسلام اسدی بیان داشت: در مرحله سوم نیز رفتارها بر اساس منش های مبتنی بر باور، تغییر می یابد.

 

سبک زندگی اسلامی تمدن‌سازی نوین و پیشرفت همه جانبه جامعه را در پی دارد

وی با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی یک ضرورت پرهیزناپذیر است، تأکید کرد: سبک زندگی اسلامی منبعث از چارچوب پیشنهادی دین، تمدن سازی نوین و پیشرفت همه جانبه برای جامعه را در پی دارد.

 

این استاد دانشگاه، امنیت، آسایش، آرامش وکم هزینه زندگی کردن، سلامت و کاهش اضطراب را از  مزایای سبک زندگی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اگر روح قناعت را به عنوان یک بینش به رفتار تبدیل شود در جامعه، حتی می تواند ارزش افزوده اقتصادی داشته باشد./930/ت301/س

ارسال نظرات