۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۴۵۴۵۹

22 درصد از شهر کرمانشاه وقف است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با تشریح چگونگی روند موقوفات در استان کرمانشاه گفت: 22 درصد از کل شهر کرمانشاه وقف است.
سرپرست اوقاف کرمانشاه

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزار رسا در کرمانشاه اظهار داشت: وقف از نظر فقهی و حقوقی به معنای نگهداری و حبس کردن عین مال و آزادکردن منافع آن در مسیر نیت واقف است و کسی مالک آن نیست و درآمد آن در مسیر نیات واقف باشد.

 

وی در ادامه با بیان این که 22 درصد از کل شهر کرمانشاه وقف است، خاطرنشان کرد: همه مساجد، تکایا و حسینیه‌ها وقف هستند و موقوفه انتفاعی محسوب می‌شوند با وجود این در سطح استان حدود 1500 باب موقوفه انتفاعی داریم.   

 

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه اظهار داشت: سایر موقوفات منفعتی محسوب می گردند به این معنا که منافع آنها در مسیر نیات واقف هزینه می‌شود.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هر کسی که مالکیت بر مالی را داشته باشد چنانچه بخواهد آن ملک را در مسیر نیات مشروع وقف نماید واقف نامیده می شود.

 

حجت الاسلام حسینی مقدم افزود: واقف می تواند مسلمان، شیعه، مسیحی و... باشد و باید از روی اختیار آن ملک را وقف کرده باشد.

 

وی اظهار داشت: در گذشته فقط اموال غیر منقول را وقف می‌کردند و در حقیقت مبنای حبس عین موقوفه در املاک غیر منقول شامل ملک، ساختمان، زمین و غیره می‌شد.

 

حجت الاسلام حسینی مقدم در ادامه افزود: امروزه دایره وقف گسترده‌تر شده است و می تواند متناسب با واقعیت‌های روز وقف را گسترش داد مثلا سهام شرکت‌ها و سرمایه‌های مختلفی که افراد از نظر مادی دارند همچون وجوه نقدی می‌توانند آنها را در مسیر وقف ارائه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در کرمانشاه 300 موقوفه داریم که نیت آنها عام است و منافع در مسیر نیات واقف قرار دارد و بیشتر در فعالیت‌های فرهنگی، نشر، معارف اسلامی، کمک به طلاب، کمک به دانشجویان و دانش آموزان بی بضاعت، اقامه روضه سید الشهداء، کمک به بیماران و برگزاری مراسم خاص صرف می‌شود.

 

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: مستأجران اراضی‌نشین وقفی ارتباط بیشتری با وقف پیدا کرده اند و اکثر قراردادها به روز شده است.

 

حسینی مقدم خاطرنشان کرد: البته هنوز تعدادی وقف نشین هستند که تاکنون نسبت به پرداخت حقوق موقوفه اقدام نکرده اند؛ از این رو از آنان خواستاریم هر چه زودتر در پرداخت حقوق موقوفه اقدام کنند.

 

وی در ادامه با اشاره برخی موقوفات کرمانشاه همچون درمانگاه مهدیه، شهرک پردیس، منطقه جعفر آباد و منطقه 22 بهمن افزود: شهرستان های اطراف کرمانشاه نیز دارای موقوفه هستند.  

 

حسینی مقدم در ادامه اظهار داشت: شهرستان‌های کنگاور، سنقر، اسلام آباد غرب، پاوه، اورامانات، سرپل ذهاب و قصر شیرین دارای موقوفه هستند که درآمد آنان در مسیر واقف هزینه می‌شود./967/ت301/س

ارسال نظرات