۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۴۵۶۷۶

انتقاد آیت الله نوری همدانی از بیان برخی مطالب خرافی و ضعیف در منابر

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی تبلیغ دین را وظیفه همه طلاب و نوعی جهاد دانست و با بیان این که تبلیغ در حقیقت مبارزه با تهاجمات گسترده دشمنان اسلام درهمه عرصه ها است، از بیان برخی مطالب سست، ضعیف و خرافی در منابر انتقاد کرد.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار گروه های امر به معروف و نهی از منکر طلاب حوزه علمیه قم، با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم، اظهار کرد: رفتن به تبلیغ در حقیقت به میدان جنگ نرم قدم گذاشتن است.


این مدرس برجسته حوزه علمیه قم حساسیت روحانیت و مردم در سیاست را منطبق بر آموزه های اسلامی دانست و گفت: در زمان شاه این فرهنگ را تغییر داده بودند و مردم ورود به این عرصه را دور از شأن مؤمنان می دانستند، این همان اسلام آمریکایی است که امام(ره) با آن مبارزه کرد.


حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه با بیان خاطره ای در این خصوص اضافه کرد: برخی به حوزه نجف نامه نوشته بودند که امام جماعت ما در سیاست دخالت می کند به همین دلیل به او اقتدا نخواهیم کرد بنا براین شخص دیگری را برای ما بفرستید.


وی با بیان این که اسلام بدون جهاد، شهات و ظلم ستیزی معنا ندارد، گفت: منبرها و خطابه های ما باید موجب رشد سیاسی، فرهنگی مردم شود تا به نقشه های دشمنان اسلام پی برده و به مبارزه با آن بپردازند.


تبیین نقش و جایگاه ولایت فقیه در ایام تبلیغ بسیار مهم است
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، تبیین نقش و جایگاه ولایت فقیه را در ایام تبلیغ بسیار ضروری خواند و ابراز کرد: باید برای مردم روشن شود که چرا امام(ره) فرمود پشتیبان ولی فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد.


حضرت آیت الله نوری همدانی ولایت فقیه را جایگاهی قدرت مند دانست که توانسته است رژیم 2500 ساله شاهنشاهی را سرنگون کند و افزود: مردم تنها به پای ولی فقیه حاضر اند جان دهند چراکه ندای وی را صدای اهل بیت(ع) می دانند.


وی تبلیغ دین را وظیفه همه طلاب دانست و گفت: لازم است با مردم به صورت چهره به چهره صحبت کنید؛ بنده تا سن 50 سالگی مرتب به تبلیغ می رفتم و اکنون نیز به مناسبت های مختلف به شهرهای گوناگون کشور سفر کرده و با مردم ارتباط بر قرار می کنم.


تبیین علت وقوع حماسه حسینی بسیارعبرت آموز است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با ابراز گلایه از برخی کسانی که در منابر حرف های بی فایده می زنند، خاطرنشان کرد: باید از بیان مطالب خرافی و ضعیف پرهیز کرد و پیوسته از قرآن و روایات اهل بیت(ع) استفاده کنید چرا که ما هرچه داریم از این بزرگواران است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که در ایام محرم کمتر از علت بوجود آمدن این حماسه عظیم سخن به میان می آوردند، گفت: این که چرا واقعه کربلا اتفاق افتاد اهمیت بیشتری دارد و رازهای عبرت آموز آن در پاسخ به این پرسش آشکار می شود.


وی با اشاره به روایتی از حضرت فاطمه(س) به نقل از پیامبر(ص)، اظهار داشت: حضرت می فرماید علمای شیعه در روز قیامت در حالی محشور می شوند که جوایزی به ایشان اهدا می شود، هر قدر علم و جدیت آنها در ارشاد مردم بیشتر باشد آن جوایز بزرگ تر و با ارزش تر خواهد بود.


تقوا و اتحاد دو شاخصه ضروی برای آمران به معروف است
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود در بیان صفات آمران به معروف و ناهیان منکر با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: حفظ اتحاد و تقوا برای این افراد ضروری است.


وی افزود: کسی که تقوا نداشته باشد امر به معروف و نهی از منکرش تأثیر لازم را نخواهد داشت؛ اخلاص قلبی موجب می شود سخنان شما در دیگران اثر بخش باشد و اگر حرف حق را با اخلاص بزنیم همه در برابر آن خضوع خواهند کرد.

 

این مرجع تقلید با بیان این که دشمنان همواره برای کوبیدن و تحقیر مسلمانان تلاش می کنند، گفت: آنها با تفرقه اکنی بین شیعه و سنی و پیگیری پروژه اسلام هراسی در میان ملت های غیر مسلمان در صدد تضعیف اسلام هستند و تنها با حفظ و تحکیم وحدت می توان این توطئه ها را خنثی کرد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی دعوت به وحدت را لازمه امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: وحدت قدرت آفرین است و هر اندازه قدرت بیشتر باشد نصایح ما در دیگران اثر بخش تر خواهد بود.

 

تأسیس وزارت امربه معروف و نهی از منکر مفاسد را ریشه کن می کند
وی به آیه 200 سوره آل عمران اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه به نکات بسیار مهمی اشاره فرموده است؛ آیت الله طباطبایی در المیزان حدود 50 صفحه به تفسیر آن پرداخته که به نوبه خود منحصر به فرد است.


این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مهم ترین نکته در آخرین آیه سوره آل عمران را حفظ استقامت دانست و ابراز داشت: خداوند می فرماید استقامت های خود را با یکدیگر پیوند زنید و این ارتباط را حفظ کنید، یکی از مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر همین است.


حضرت آیت الله نوری همدانی به پیشنهاد تأسیس وزارت امر به معروف و نهی از منکر در زمان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: اگر چنین ارگانی بر تمام مسؤولان و همه طبقات جامعه با هر سمت و عنوانی، نظارت کند جلوی مفاسد اقتصادی، سیاسی و اخلاقی گرفته می شود. /928/پ202/ج

ارسال نظرات