۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۴۵۷۰۰
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان:

کتاب‌خوانی شاخصه مهم نخبگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با تأکید بر این که در برهه کنونی مدرک دلیل بر نخبگی نیست، تصریح کرد: در جامعه امروزی کسی نخبه است که اهل فهم و دانایی باشد و افراد دانا همواره اهل مطالعه نیز هستند که می توان گفت مطالعه سهم بسزایی در رشد علمی یک جامعه ایفا می کند.
لفته منصوري، مديرکل کتابخانه هاي عمومي خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، لفته منصوری، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، شانزدهم آبان در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات، با بیان این که در نهاد کتابخانه ها 3 ویژگی منحصر به فرد وجود دارد اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی نهادی غیر دولتی است و قابلیت مناسبی را برای تحقق اهداف خود داریم و براساس وظایف خود امکان استفاده و بهره وری از مکان های دولتی و غیر دولتی را داریم.

 وی قوانین و مقررات نهاد کتابخانه های عمومی را یکی دیگر از ویژگی های این نهاد مطرح کرد و گفت: قوانین و مقررات ویژه نهاد کتابخانه ها انعطابف پذیری را در حوزه فعالیت نهاد کتابخانه های خوزستان ایجاد می کند.

منصوری با برشمردن مشکلات اساسی حوزه فرهنگ، معضلات جدی این حوزه را در سطح کمیت و کیفیت دانست و گفت: برای شکوفایی و کارآمدی جامعه باید تولید فرهنگی متناسب با اقتضای جامعه انجام شود که این این تولید در کتابخانه های عمومی امکان پذیر است؛ چراکه در این نهاد گردش اطلاعات به خوبی انجام می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به سند چشم انداز کتابخانه های عمومی و سند چشم انداز 1404 اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی دقیق در نهاد کتابخانه ها فعالیت هر نهاد در استان براساس سند چشم انداز واضح است و مسؤولان نهادها در استان ها دیگر به وظایف خود تا رسیدن به نقطه ایده آل آگاه هستند و می دانند باید چه کاری را انجام دهند.

 این فعال عرصه فرهنگی ابراز داشت: براساس این سند می دانیم که در سال 1404 هر 100 خوزستانی باید هشت متر مربع فضای کتابخانه ای و 400 جلد کتاب در کتابخانه ها داشته باشد و از این تعداد باید 35 نفر عضو کتابخانه ها باشند.

منصوری با اشاره به حوزه های دین و مذهب، خانواده، سیاست، اقتصاد و تعلیم و تربیت بیان داشت: نهاد کتابخانه ها وابسته به حوزه تعلیم و تربیت است و این نهاد با مفهوم جامع شناختی نهادی اجتماعی جهت پاسخ گویی به نیاز اساسی جامعه با الگوهای رفتاری مشخص است. 

وی با تأکید بر این که در برهه کنونی مدرک دلیل بر نخبگی نیست تصریح کرد: در جامعه امروزی کسی نخبه است که اهل فهم و دانایی باشد و افراد دانا همواره اهل مطالعه نیز هستند که می توان گفت مطالعه سهم بسزایی در رشد علمی یک جامعه ایفا می کند.

این فعال عرصه فرهنگی با اشاره به فعالیت های این نهاد، برگزاری مسابقات کتاب خوانی را در جذب مخاطب به سوی مطالعه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: بدون شک برگزاری مسابقات کتاب و کتاب خوانی رغبت را برای مطالعه افزایش می دهد و این نهاد مسابقات آنلاین و الکترونیکی خود را به صورت ماهانه در استان انجام برگزار می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: 42 کانون فعال ادبی جهت برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در کتابخانه ها فعالیت می کنند و 28 کانون قرآن و نهج البلاغه که دارای 1500 عضو هستند.

وی با اشاره به این که کتاب کاغذی جایگاه وسیع خودش را در جامعه دارد ولی کتاب الکترونیکی فضای جدیدی را ایجاد کرده است خاطرنشان کرد: 25 دستگاه بلوتوث سنتر و 35 دستگاه ارسال پیامک در کتابخانه های مرکزی در شهرستان نصب شده است که مطالب مربوط به مطالعه و کتب با حجم کم را برای مخاطبان ارسال می کند./9461/پ203/س

ارسال نظرات