۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۴۵۷۷۳
کارشناس مذهبی؛

ناآشنایی به سبک زندگی اسلامی عامل بسیاری از طلاق‌ها در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که بیشتر طلاق‌ها به سبب عدم آشنایی با سبک زندگی اسلامی است، گفت: زن و شوهر در زندگی زناشویی خود آداب زندگی را نمی‌دانند و با اولویت قرار دادن کارهای کم اولویت مانند درس خواندن به جای همسرداری، سبب کم روح شدن کیان خانواده و یا طلاق می‌شوند.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی‌رضا تراشیون، مسؤول فرهنگی مجتمع کریمه اهل‌بیت(ع) شب گذشته در شصت‌و یکمین نشست تخصصی گفتمان عقاید و اندیشه‌ها با عنوان«شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی» که در مدرسه عالی فیضیه برگزار شد، ابراز داشت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری ترویج سبک زندگی اسلامی است.

وی ادامه داد: مردم کشور ما مسلمان هستند ولی متأسفانه زندگی آن‌ها دور از سبک زندگی اسلامی است و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پیشرفت همراه با سبک زندگی اسلامی اشاره به این موضوع دارد.

غرب برای مردم ما سبک زندگی انتخاب می‌کند

این مشاور خانواده با بیان این‌که در دنیای امروز به سبب ارائه ندادن سبک زندگی اسلامی کشورهای غربی برای مردم ما نوع و سبک زندگی را تعیین می‌کنند، خاطرنشان کرد: کشورهای غربی با توجه به سیطره‌ای که به رسانه‌ها دارند سبک زندگی غربی را به وسیله نشریات، فیلم‌ها و حتی مسابقات ورزشی به مردم کشورهای دیگر صادر می‌کند.

وی اضافه کرد: سبک زندگی غربی سبب متلاشی شدن جامعه و از بین رفتن کیان خانواده خواهد شد، براساس آمار 50 درصد ازدواج‌های رسمی در غرب منجر به طلاق و جدایی زوجین از یک دیگر می‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون بیان داشت: براساس تحقیقات انجام گرفته از سوی کارشناسان آسیب‌های روانی طلاق بیشتر از آسیب‌های روانی است که فرد در اثر از دست دادن عزیزان خود دچار می‌شود، به همین منظور پیروی از سبک زندگی غربی افزون‌بر متلاشی شدن زندگی، افراد را گرفتار نوعی بیماری روحی و روانی خواهد کرد.

مسؤول فرهنگی مجتمع کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به این‌که مردم کشور ما نیز از تهاجم و نفوذ سبک زندگی غربی مستثنی نیستند، اظهار داشت: متأسفانه در جامعه کتاب‌هایی با موضوعات سبک زندگی غربی بدون هیچ محدودیتی چاپ و در بین مردم منتشر می‌شود.

وی افزود: باید متولیان و کارشناسان که در این عرصه فعالیت می‌کنند، سبک زندگی اسلامی و شیعی را تجزیه کرده و به مردم ارائه کنند وگرنه دچار آسیب سختی خواهیم شد.

حوزه نقش به سزایی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارد

این مشاور مذهبی نقش حوزه‌های علمیه را در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: مردم تشنه سبک زندگی اسلامی بوده و به دنبال محیط‌های پاک هستند، از این‌رو حوزه‌های علمیه نقطه عطف ورود و ارائه سبک زندگی اسلامی بوده و نقش به‌سزایی در ارائه این فرهنگ دارند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در سال گذشته 16 درصد ازدواج‌های رسمی کشور منجر به طلاق شد این در حالی است که کشور ما یک کشور شیعی بوده و در زندگی مشترک الگوی مانند امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا(س) دارد.

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان این‌که بیشتر طلاق‌ها به سبب کم بود عاطفه و عدم آشنایی افراد با سبک زندگی اسلامی است نه مشکلات اقتصادی، تأکید کرد: بیشتر زوج‌ها در زندگی زناشویی خود آداب زندگی را نمی‌دانند و با اولویت قرار دادن کارهای کم اولویت مانند درس خواندن به جای همسرداری، سبب کم روح شدن کیان خانواده و یا طلاق می‌شوند.

وی ادامه داد: در حدود هفتصد روایت از ائمه(ع)در مورد خانواده صادر شده است، و اگر فردی نسبت به خانواده کم اهمیت باشد آرامش خود را از دست داده و در عبادت نیز به سبب نداشتن تمرکز لازم آثار منفی آن را مشاهده خواهد کرد.

مسؤول فرهنگی مجتمع کریمه اهل‌بیت(ع) در پایان انتخاب همسر خوب، اصلاح در زندگی و تربیت فرزند شایسته را از آثار پیروی از سبک زندگی اسلامی برشمرد و ابراز داشت: در روایتی آمده «اگر فردی به همسر خود با محبت نگاه کند و همسر وی نیز به او با محبت نگاه کند نگاه سوم نگاه محبت آمیز خدا برای زن و شوهر خواهد بود»، جایی که نگاه خدا باشد آرامش و مودت بین زوجین خواهد بود./993/ پ201/ن

ارسال نظرات